Jump to content

36ft H80 Divinycell-skrog, delaminering av skrog rundt kjølstokker


Blue Fox

Recommended Posts

Hei!

Jeg kjøpte en 36 fots seilbåt i 2011 med H80 Divinycell-skrog. I vår ble det konstatert en gammel kjølskade med brudd på flere kjølstokker. Takstmann anbefalte å skjære vekk 4-5 kjølstokker helt ned til skroget, og bygge de opp på nytt. Jeg fikk en grei pris på jobben hos en lokalt firma. Arbeidet begynte med å fjerne delaminert glassiber noen cm ut på begge sider og reparatøren viste meg i detalj hvor delamineringen startet og sluttet. Da jeg inspiserte arbeidet etter noen dager la jeg merke til at reparatøren hadde kuttet kjølbjelkene i en bredde av ca 50 cm over hele kjølen, istedet for å fjerne de helt ut til kanten slik takstmannen anbefalte. Deretter laget de nye profiler og satte de inn i de fjernede delene av kjølstokkene. Jeg var skeptisk, for jeg kan ikke skjønne at det kan gi like bra styrke som om hele kjølstokken ble byttet.

Da båten ble heist i krana for å sjøsettes, så bøyde hele bunnen seg nedover, og den nye reparasjonen sprakk opp.

Status i øyeblikket er at bunnen er mindre stiv enn før reparasjonen begynte. Reparatøren skylder på delamineringer ut i siden på båten, men jeg har ennå ikke vært der selv og fått forevist hvor delamineringene er.

 

Jeg spør meg:

  • burde ikke kjølstokkene fjernes hele og bygges opp på nytt? Det reparatøren i prinsipp har gjort, er å fjerne det skadede området og erstatte det med ny glassfiber, uten å tenke på den totale kjølkonstruksjonen
  • hvis det er tilfelle at det er delaminering i sidene(noe som virker rart siden jeg ble forevist hvor delamineringen sluttet i bunnen), er ikke det noe reparatøren burde sjekket først? Siden båten nå er mykere enn før reparasjonen, så tviler jeg dessuten på at dette er tilfelle

Første reaksjon fra reparatøren, er at han ikke kan lastes for dette. Jeg synes hele greia virker useriøs og er usikker på hva jeg skal gjøre videre.

Link to post
Share on other sites

reparatøren viste meg i detalj hvor delamineringen startet og sluttet.

... Reparatøren skylder på delamineringer ut i siden på båten

 

Vel, der tok han visst feil ... synd for han at han ikke sjekket skadeomfanget fagmessig før han utførte reparasjonen spør du meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...