Blue Fox Startet 15.August.2013 Del på Facebook Startet 15.August.2013 Hei! Jeg kjøpte en 36 fots seilbåt i 2011 med H80 Divinycell-skrog. I vår ble det konstatert en gammel kjølskade med brudd på flere kjølstokker. Takstmann anbefalte å skjære vekk 4-5 kjølstokker helt ned til skroget, og bygge de opp på nytt. Jeg fikk en grei pris på jobben hos en lokalt firma. Arbeidet begynte med å fjerne delaminert glassiber noen cm ut på begge sider og reparatøren viste meg i detalj hvor delamineringen startet og sluttet. Da jeg inspiserte arbeidet etter noen dager la jeg merke til at reparatøren hadde kuttet kjølbjelkene i en bredde av ca 50 cm over hele kjølen, istedet for å fjerne de helt ut til kanten slik takstmannen anbefalte. Deretter laget de nye profiler og satte de inn i de fjernede delene av kjølstokkene. Jeg var skeptisk, for jeg kan ikke skjønne at det kan gi like bra styrke som om hele kjølstokken ble byttet. Da båten ble heist i krana for å sjøsettes, så bøyde hele bunnen seg nedover, og den nye reparasjonen sprakk opp. Status i øyeblikket er at bunnen er mindre stiv enn før reparasjonen begynte. Reparatøren skylder på delamineringer ut i siden på båten, men jeg har ennå ikke vært der selv og fått forevist hvor delamineringene er. Jeg spør meg: burde ikke kjølstokkene fjernes hele og bygges opp på nytt? Det reparatøren i prinsipp har gjort, er å fjerne det skadede området og erstatte det med ny glassfiber, uten å tenke på den totale kjølkonstruksjonen hvis det er tilfelle at det er delaminering i sidene(noe som virker rart siden jeg ble forevist hvor delamineringen sluttet i bunnen), er ikke det noe reparatøren burde sjekket først? Siden båten nå er mykere enn før reparasjonen, så tviler jeg dessuten på at dette er tilfelle Første reaksjon fra reparatøren, er at han ikke kan lastes for dette. Jeg synes hele greia virker useriøs og er usikker på hva jeg skal gjøre videre. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 få takstmannen til å komme på nytt - og skrive ny rapport. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sun Flyer Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Enig med ivar. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
quantumduck Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Twostar36 skrev On 15.8.2013 at 7.52: reparatøren viste meg i detalj hvor delamineringen startet og sluttet. ... Reparatøren skylder på delamineringer ut i siden på båten Vel, der tok han visst feil ... synd for han at han ikke sjekket skadeomfanget fagmessig før han utførte reparasjonen spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Hvordan var bunnstokkene skåret ut 45 eller 90 grader. Hvis vinkelrett er de helt amatører, hele nye bunnstokker må lages. Kanskje for sent å få den reparert annet sted? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 (redigert) Høres ut som et motorbåtverksted uten erfaring med seilbåters kjølkonstruksjoner!! Redigert 16.August.2013 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Marwin Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Værre: "Verksted" uten peiling på Divi, og forstand på krefter i overgangene mellom Divi og GAP. Erstatningssak? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.