Jump to content

Får ikke turtall på VP-D3-190 / Caution check engine melding


bergetun

Recommended Posts

Har ikke brukt båten på nesten 1.5 måned pga utenlandsferie og skulle bruke den for første gang i går.

 

Båten startet fint, men det var helt umulig å få den på plan.

I begynnelsen av turen så klarte å få 2900 rpm,men den drev og "jaget" fra 2700 til 2900 og tilslutt kom den famøse "Caution - Check Engine" meldingen opp i displayet og båten gikk i "nødmodus", der den sperrer på 2000 rpm.

 

Etter en restart av motoren gikk den igjen opp til 2700 rpm (mot 3700 som normalt) i noen minutter før feilmeldingen dukket opp igjen og motoren går i nødmodus.

 

Det er ingen problemer å ruse motoren til 3700 når den står i fri, men med en gang motoren får motstand så dukker feilmeldingen opp.

 

Er det noen her en ide hva dette kan være fornoe?

 

 

Link to post

@Moja : Takk, dette skal jeg sjekke

@DieselDahl : Ja, jeg er nok redd for at jeg må levere den inn til verksted. (Ser 10 tusen lappene flyge)

 

Var nettopp nede i båten igjen og oppdaget at det er jo en hel blåskjellfarm rundt hekkagregatet og har mest sannsynlig dekket sjøvanninntaket.

Motoren ble ikke noe særlig varm, men det kan jo være følere som slår ut når den får for lite sjøvann inn i systemet ? Er jeg fullstendig på viddene?

Link to post

Du er ikke på viddene. Det sitter sensor for å måle trykket på sjøvannet så det rimer bra. Jeg har fått tilsvarende alarm når grovfilteret ble tett. Det er mange sensorer på denne motoren :) Hvis det ikke holder å gjøre rent inntaket på utsiden - tilt opp drevet og sku av plastdekslene på inntaket hvis blåskjell har festet seg der - skrap ut det du kan. Ta av slangen inn på sjøvannspumpe på motoren og blås ut. Sjekk samtidig at det ikke ligger fremmedlegmer eller skjell over impeller (du ser rett ned etter du har tatt av kjølevannsslangen på pumpehuset) - garantert suksess!

Link to post

Takk og Lov !

 

Sjøvannsfilteret ved motoren hadde masse små blåskjell og annet levende(!!!) groms. Renset filteret og motoren går som en klokke, ikke noe mer alarmer :thumbsup:

Riktig nok har jeg mistet 3-4 knop, men det er nok fordi skroget er full av ruer og groe. , så I helgen blir det en dykkertur for å rengjøre skrog og drev.

 

Takker for hjelp og gode råd : Mojo, Dante og DieselDahl :thumbsup:

Link to post

Har du det svarte filteret som står etter sjøvannspumpa kan det være lurt å ta av slangen på inn til pumpa og sjekke ned i hullet inn til impellerhuset. Det hender det sitter større sjell her hvis båten har ligget rolig over tid. De vil ikke passere impellerhuset da det er en "spile" som hindrer impeller å folde seg ut inn i røret. Lurer på om jeg skal bygge om mine slik at sjøvannsfilteret kommer foran sjøvannspumpa i stedet for etter.

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...