Jump to content

Ennå et nytt båtelektisk mysterium....

Zandra

Recommended Posts

Etter at Zandra har vært 7 uker underveis i sommer skjer plutselig følgende: Når jeg vrir på startnøkkelen på SB motor slår sikringen til motoren ut i stedet for at startmotoren drar rundt.

Bare SB motor går på startbatterier. BB motor starter på forbruksbatterier.

Jeg klarer ikke måle spenningsfall på batteriene mens nøkkelen vris til start.

Spenningen er ca 13,45 volt målt på batteriene (Jeg ligger på landstrøm)

Startbanken består av 2 stk Optima redtop, helt nye.

Passerelle er også koblet til startbatteriene og ved forsøk på å betjene denne går samme sikring ved 70% av forsøkene.

Når jeg benytter "override-bryter" som legger start og forbruk i parallell, etter at BB motor er startet, starter SB motor uten problemer.

Noen som har noen ide om hva som kan være feil?

Du kan jo koble ut landstrøm ett døgn og sjekke hvilespenningen på startbatterier etter det.

Da får du et inntrykk av tilstand på startbatteriet. Mål deretter spenning på batteriet når du forsøker å starte.

Hvis motor ikke starter, men sikring går så ta en belastningstest av batteriene. Får tester på Biltema, men du kan jo også plukke ut startbatteriene og sjekke dem på nærmeste batteriforhandler.

Er batterier ok så kan det kanskje være feil sikring hvis det er en automatsikring. Kan da kanskje forklares ved at du få litt større strømtrekk ved å bruke kun startbatterier enn når alle batterier er koblet i parallell.

Elektromotorer trekker vel mer strøm når spenningen på batteriet/batteriene er reduseres... .

Hvorfor skal sikringen slår ut hvis det finnes kortslutning på batteriet?
Med feil på batteri dreier den ikke motoren men lav spenning utløser vanligvis ikke sikringer.

Hvilken sikring snakker du om i det hele tatt, har motoren din sikring mellom Sb-startmotor og Sb-startbatteri?
Eller mener du 25 eller 50A systemsikring som sitter på motoren og verner det motorelektriske?

:seeya:
Jørg

ps: Hva er en "Passerelle"?
Jeg kjenner dette bare på tysk, som da vanligvis betegner en gang gjennom butikker.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg er enig Jørg ang batteri. Tror feilen er noe annet, men kan jo sjekke at batterier er i ok tilstand. Som nevnt kan det være automatsikringen som slår ut litt tidlig hvis det er en slik inne bilde. Siden det både er snakk om at den går ved bruk av parselle (landgang) og ved start av motor er det tvilsomt at det er feil både i parsellle og startmotor. Dessuten er det ingen feil når alle batterier parallellkobles slik jeg har skjønt problemet. Blir litt å lete i blinde for oss som ikke har oversikt over hvordan det hele er koblet og hvordan sikringen som går er med i dette bildet. Er det f.eks annet strømforbruk som trekkes gjennom denne sikringen? En sikring går som kjent bare ved for stort strømtrekk eller hvis det er feil på sikringen.

Redigert av olpi (see edit history)

..aha, landgang, da passer det igjen til språksystemet nord for Bosporos.

Takk. :smiley:

Tja, da må vi vel vente på noe koblingsskjema

og nærmere input om hvilken sikring (og Ampere) vi egentlig snakker om.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Tusen tak for innspill :smiley:

Jeg skjønner at jeg må være tydeligere i min spørsmålsstilling for å få mere hjelp. dette er ikke så lett, da jeg selv kan mere om betong enn om strøm, men jeg forsøker. Nedenfor vises og kommenteres tre bilder/skjemaer som jeg tror har noe med saken å gjøre :pray:

I den første skissen vises den bryteren på hovedstrømspanelet som slår ut når startnøkkelen på SB motor vris til "start". (når jeg bare vrir nøkkelen ett trinn kommer tenning på og motorromsvifter starter som vanlig.) den slår også ut av og til når passerelle benyttes (en dene er ikke vist på skjemaene :nonod: )

bilde

På nedenstående skjema vises anleggets hovedoppbygging, og nederst vises oppstillingen slik den også ser ut på veggen i teknisk rom.

jeg har satt rød pil på komponent nr. 142 som jeg mistenker at har noe med saken å gjøre, se også neste skjema.

bilde

På det siste skjemaet vises den del av elanlegget som jeg tror er relevant.

Komponent 142 er vist og benevnelsen på komponent er angitt i tekstboksen av meg, hentet fra dokumentasjonen.

bilde

Er det noen som forstår mere av dette enn meg, og som kan forsøke seg på en diagnose basert på dette??? :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...