Zandra Startet 15.August.2013 Link til dette innlegget Startet 15.August.2013 Etter at Zandra har vært 7 uker underveis i sommer skjer plutselig følgende: Når jeg vrir på startnøkkelen på SB motor slår sikringen til motoren ut i stedet for at startmotoren drar rundt. Bare SB motor går på startbatterier. BB motor starter på forbruksbatterier. Jeg klarer ikke måle spenningsfall på batteriene mens nøkkelen vris til start. Spenningen er ca 13,45 volt målt på batteriene (Jeg ligger på landstrøm) Startbanken består av 2 stk Optima redtop, helt nye. Passerelle er også koblet til startbatteriene og ved forsøk på å betjene denne går samme sikring ved 70% av forsøkene. Når jeg benytter "override-bryter" som legger start og forbruk i parallell, etter at BB motor er startet, starter SB motor uten problemer. Noen som har noen ide om hva som kan være feil? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Kortslutning i batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 15.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Ja vel? Hvordan kan dette sjekkes? Og kan det være kortslutning når batteriet tilsynelatende oppfører seg normalt innimellom ved bruk av passerelle??? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Du kan jo koble ut landstrøm ett døgn og sjekke hvilespenningen på startbatterier etter det. Da får du et inntrykk av tilstand på startbatteriet. Mål deretter spenning på batteriet når du forsøker å starte. Hvis motor ikke starter, men sikring går så ta en belastningstest av batteriene. Får tester på Biltema, men du kan jo også plukke ut startbatteriene og sjekke dem på nærmeste batteriforhandler. Er batterier ok så kan det kanskje være feil sikring hvis det er en automatsikring. Kan da kanskje forklares ved at du få litt større strømtrekk ved å bruke kun startbatterier enn når alle batterier er koblet i parallell. Elektromotorer trekker vel mer strøm når spenningen på batteriet/batteriene er reduseres... . Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 15.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Takk Olpi! Skjønner at jeg kan starte feilsøking rundt batteriene! Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 hvis du ikke skulle klare og finne ut av det så har stort sett alle bil verksteder batteri tester som de tester batterier med :) koster nok ikke mange kronene Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 (redigert) Hvorfor skal sikringen slår ut hvis det finnes kortslutning på batteriet?Med feil på batteri dreier den ikke motoren men lav spenning utløser vanligvis ikke sikringer.Hvilken sikring snakker du om i det hele tatt, har motoren din sikring mellom Sb-startmotor og Sb-startbatteri?Eller mener du 25 eller 50A systemsikring som sitter på motoren og verner det motorelektriske? Jørg ps: Hva er en "Passerelle"?Jeg kjenner dette bare på tysk, som da vanligvis betegner en gang gjennom butikker. Redigert 16.August.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
olpi Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 (redigert) Jeg er enig Jørg ang batteri. Tror feilen er noe annet, men kan jo sjekke at batterier er i ok tilstand. Som nevnt kan det være automatsikringen som slår ut litt tidlig hvis det er en slik inne bilde. Siden det både er snakk om at den går ved bruk av parselle (landgang) og ved start av motor er det tvilsomt at det er feil både i parsellle og startmotor. Dessuten er det ingen feil når alle batterier parallellkobles slik jeg har skjønt problemet. Blir litt å lete i blinde for oss som ikke har oversikt over hvordan det hele er koblet og hvordan sikringen som går er med i dette bildet. Er det f.eks annet strømforbruk som trekkes gjennom denne sikringen? En sikring går som kjent bare ved for stort strømtrekk eller hvis det er feil på sikringen. Redigert 16.August.2013 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Synes det høres ut som om hovedstrømbryteren (eller et annet punkt på hovedkabelen mellom startbatteri og starter) er defekt. Når du prøver å starte går hele startstrømmen fra forbruksbatt, igjennom en systemsikring og til starteren. Blir imidlertid bare gjetting uten hverken koblingsskjema eller opplysninger om sikringen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Joerg Becker Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 ..aha, landgang, da passer det igjen til språksystemet nord for Bosporos. Takk. Tja, da må vi vel vente på noe koblingsskjema og nærmere input om hvilken sikring (og Ampere) vi egentlig snakker om. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
nordan family 27 Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Går sikringen helt sikkert? Jeg har måttet bytte hovedstrømsbryter 2 ganger pga for dårlig innvendig kontakt (etter mange års bruk) til å lede nok strøm til starteren. Nå kan det se ut som den ene jeg skiftet for 4 år siden kanskje må byttes igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 19.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Tusen tak for innspill Jeg skjønner at jeg må være tydeligere i min spørsmålsstilling for å få mere hjelp. dette er ikke så lett, da jeg selv kan mere om betong enn om strøm, men jeg forsøker. Nedenfor vises og kommenteres tre bilder/skjemaer som jeg tror har noe med saken å gjøre I den første skissen vises den bryteren på hovedstrømspanelet som slår ut når startnøkkelen på SB motor vris til "start". (når jeg bare vrir nøkkelen ett trinn kommer tenning på og motorromsvifter starter som vanlig.) den slår også ut av og til når passerelle benyttes (en dene er ikke vist på skjemaene ) På nedenstående skjema vises anleggets hovedoppbygging, og nederst vises oppstillingen slik den også ser ut på veggen i teknisk rom. jeg har satt rød pil på komponent nr. 142 som jeg mistenker at har noe med saken å gjøre, se også neste skjema. På det siste skjemaet vises den del av elanlegget som jeg tror er relevant. Komponent 142 er vist og benevnelsen på komponent er angitt i tekstboksen av meg, hentet fra dokumentasjonen. Er det noen som forstår mere av dette enn meg, og som kan forsøke seg på en diagnose basert på dette??? Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 19.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 og ankeret går også over samme bryter. Noen som har mere diagnoser? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.