sap_2000 Startet 16.August.2013 Link til dette innlegget Startet 16.August.2013 Hei. Trenger litt hjelp og tips fra dere på forumet ang vinteropplag på land i år. Fikk utført et prøveløft med 20-tonns truck, men det ble for snaut av flere andre grunner enn vekten. Båten er en trawler med oppbygde skrogsider over dollbordene. Disse er sensitive for klem og hovedproblemet med truckløft er også at det blir for kort mellom stroppene i båtens lengderetning. Skrogsidene utenfor en utbygd "leppe" høyt oppe som holder stroppene ut fra selve skrogsidene men som også forsterker presset innover i de områdene uten avstiving på innsiden. Løftepunktene er tegnet inn ca 4,5 meter fra hverandre. Det fremste punktet er relativt langt frem der dollbordet innenfor er 25 cm høyere og gir avstiving til leppa på skrogsiden utenfor. Båten er 4,1 meter bred og veier 11-12 tonn. Ideelt sett bør stroppene være 4,5-5 meter fra hverandre og bredden så mye som mulig, men over 4,5 meter. Jeg er da på jakt etter et sted som tilbyr løft med ordentlig kapasitet og lagring. Helst fra Oslo og vestover som løfter med mobilkran, slipp eller travellift. NB: ikke all-inclusive steder. Må også være landfast og tilgjengelig med bil for hyppige besøk :-) Kan stå ute eller under tak. Hvis det finnes en mulighet under tak, kan jeg godt kjøre litt lenger. Om den må stå ute, kjenner jeg meg selv såpass godt at jeg hadde dratt innom etter hver vindkule eller snøfall, så da vil jeg så nærme som mulig. Problemet her inne i nærmiljøet er at foreningene som er prisgunstige stort sett har trucker som ikke er egnet for denne båten. Det andre alternativet er all-inclusive steder som fort blir i 100k klassen. Uaktuelt for meg pga pris, samt at jeg liker å gjøre ting selv. Før var det mange foreninger som leide inn mobilkran vår og høst. Det er det dessverre lite av nå lenger. Noen som kan hjelpe meg med en oversikt over hva som finnes av muligheter, så setter jeg stoor pris på det :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Stjerneglimt Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Hvis du er litt fleksibel selv kan du sikkert få satt båten på et "billig" sted hvis du leier en mobilkran. En kran koster 16-1700.- pr time. I Oslo området kommer du unna med leie på et par timer, dvs. ca 4000.- + mva pr løft. Ikke uvanlig at du får en gunstigere pris hvis kranføreren kan ta det på vei til eller fra en annen jobb. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Nidelv 1874 Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Problemet er vel ikke krana, men løfteåket. Ingen vanlig mobilkran har noe slikt med seg. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 (redigert) Svelvik, der jeg har hatt min, de har sånn 4 søyla 4 hjuls sak, stroppene er justerbare alle veier, vet han har hatt 65fot + oppe. Redigert 16.August.2013 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 (redigert) Hvis du er litt fleksibel selv kan du sikkert få satt båten på et "billig" sted hvis du leier en mobilkran. En kran koster 16-1700.- pr time. I Oslo området kommer du unna med leie på et par timer, dvs. ca 4000.- + mva pr løft. Ikke uvanlig at du får en gunstigere pris hvis kranføreren kan ta det på vei til eller fra en annen jobb.Trodde det var dyrere. Blir jo litt opp- og nedrigging. Hadde absolut vært et alternativ om man kunne gått flere sammen og hatt et egnet sted. Problemet er vel ikke krana, men løfteåket. Ingen vanlig mobilkran har noe slikt med seg. Riktig. Åket bør være riktig dimmensjonert. Bruker de ikke ofte åk som er satt sammen av rør? Svelvik, der jeg har hatt min, de har sånn 4 søyla 4 hjuls sak, stroppene er justerbare alle veier, vet han har hatt 65fot + oppe. Godt tips, men litt usentralt kanskje?Hvordan er prisnivået, og mulighet for innendørs uten all-inclusive? Finnes det noe inne i Drammensfjorden? Tar bare 25 min med bil herifra til drammen. Har fått tips i en annen tråd and Nesset i Bunnefjorden. Ordentlig kar med skikkelig kran. Er et alternativ det også, men isen går sent, 2 bomringer og masse trafikk gjør at jeg ideelt sett hadde ønsket meg noe vest for byen. Noen som vet om det er noe info på web om Bokkerøya og Stedet på Nesset? Takker for tips :-) Redigert 16.August.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mhemil Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 En kollega har hatt båten sin på Bokerøya i mange sesonger og er fornøyd. Tror han gjør en del selv i løpet av vinteren, men selvfølgelig - båtene står svært tett. Til Drammen er det kortere med bil om vinteren som du sier, men tror det er begrenset tilgang til å mekke selv hos dbs. Har du sjekket Bjerkåsholmen Marina eller Vollen? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Jeg har båten på Bokerøya, men ute. Jeg tror det er begrenset hva du får lov til å holde på med inne, men det er bare å ringe og sjekke. Send meg en IM hvis du vil ha mer info. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bøljan Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Bokerøya, Svelvik. Jarle Nelson mobil 99239094 Hyggelig og seriøs kar. Hvis du bruker 25min til Drammen så blir 40 min. til Svelvik. Sitér dette innlegget Link to post
Bateman Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 ...og du kjenner til "store Blå" trucken i Leangbukta formoder jeg. Løfter tungt (mener det er inntil 40 tonn) - men usikker på om det kan fungere for deg. Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
oivindg Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Hvis jeg ikke tar helt feil er krana på Bokerøya en Marine Travelift med 20 tonns kapasitet. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
DieselDahl Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 (redigert) [ Har fått tips i en annen tråd and Nesset i Bunnefjorden. Ordentlig kar med skikkelig kran. Er et alternativ det også, men isen går sent, 2 bomringer og masse trafikk gjør at jeg ideelt sett hadde ønsket meg noe vest for byen. Noen som vet om det er noe info på web om Bokkerøya og Stedet på Nesset? ] Jeg har opplag på Nesset i bunnefjorden, vet ikke om det skiller mange dagene på når isen går der og på Solvik f.eks. men i år var det temmelig likt. Det er fire marinaer der, jeg ligger på Marina AS som har tårnkran (opp og ned når det passer deg) som løfter 7,2 tror jeg, men det er flere som ligger der med store båter og de leier mobilkran sammen og får bra pris. Utenfor ligger en marina som har skyvebomstruck, Jacobsen heter han som har den. Vet ikke hva maksvekt er men jeg kan høre på mandag. Så har vi en trebåtslipp innerst i vika og han har både slippvogn, truck og mobilkran. Borte ved Trebåten as og X-yachts har de svingkran og kanskje noe mer? Ang. trafikk så syns jeg ikke det er ille den veien. For oss eastenders er det iallefall en fordel å slippe E18 vestover...... men mosseveien er en flaskehals. Innendørs lagring av din størrelse båt blir nok dyrt, de har vel dog plass på Fornebu eller? Redigert 16.August.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Takker for info DD. Fikk tips om Nesset i en annen Tråd. Var det jakobsen tro? Skulle visstnok være petimeter med løft og justerbart åk i alle retninger. Ja. Må nok skyte en pil etter innendørs opplag, men det er en våt drøm. Slik er det når man bor i pressområder dessverre. Er nok lettere i utkantnorge med mye nedlagt industri. Problemet med hallene på Fornebu hadde vært å få den dit. Kan gjerne ha den ute som sagt, men da blir det jo nærmere jo bedre. Ingen som vet om steder som bruker mobilkran vår og høst i indre oslofjord? Før kunne man velge og vrake. MarTek på Oksenøya bl.a brukte mobilkran, men de forsvant jo når Bunde kjøpte hele greia. 5 minutter unna hadde vært noe :-) Skal høre med Holmen slipp. Holmen Yachtværft bruker også slipp og skyver båtene sidelengs av slippvogna inn på sidespor slik som Holmen slipp, men har en følese av at de er dyre om de i det hele tatt tar imot annet en all-inclusive? Trucken på leangbukta er en voksen plugg, men ser ikke ut som avstanden på gafflene er så store. Skal ta en tur dit og :-) Bokkerøya er også notert. I ørste omgang vil jeg prøve å få noe litt nærme da jeg gjerne skulle ha gjort et par ting, men i nøden spiser fanden fluer, så da får horisonten utvides. Om jeg hadde fått tak i en innedørslagring hvor man kunne komme og å, kunne jeg kjørt et godt stykke lengre med glede. Takker for tips. Keep 'em coming :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Enzo Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Jarlsø Tønsberg her har vi travellift. Koster deg rundt 1800.- pr løft Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Amundsen på nærsnes har 20 tonns truck og justerbare gafler i bredden Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 (redigert) En kompis hørte med Amundsen i dag. 3 meter gaffel til gaffel. Jeg burde helst ha 4,5 meter mellom stroppene. Den vi prøvde med tidligere i uka var 3,6 på maks. Båten er nok tiltenkt travellifter som det kryr av i utlandet, evt kran med stort åk. Skal ikke være lett det her :( Redigert 16.August.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Marineservice Jacobsen var det på Nesset. Eneste alternativet for deg av det som er i Bunnefjorden. Krana til Hans Petter tar glatt båten din. Lurer på om du skal prøve Son Marina. Mener de har lagring under tak og inne for båter av din størrelse. Gedigen kran der også..... Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Prolimit Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Som nevnt over har de travellift på Jarlsø i Tønsberg. Maks bredde 6,5 meter tror jeg og 75 Ton. De har løftet en Magusta 80 som ligger på land. Der er det haller for innendørs lagring også. Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Lars H. Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Traversen i Sonskilen tar stooore båter, men Son er jo ikke Oslo og vestover. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BOBO II Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Jeg ligger på holmen yachtværft sommer og vinter vet at de har noen ledige plasser på land igjen. Jeg fikk tilbud om vinterplass på land men uten dørs lagring 45fot kr.31500.-. Det ble litt dyrt så jeg ligger ute i bobblehavn longside i år også. Krana der tar 20t ikke noe problem for din båt stroppene der er 4, 6m. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
nordan family 27 Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Det var rart med Amundsen. Han løftet meg, og det er ca 4,5 m mellom punktene mener jeg. Jeg løfter normalt med 4,5 m åk, og det treffer riktig slik som stroppene hos Amundsen Tror at Blommenholm Båtforening også har stor truck Har kikket på kartutsnitt og forstår ikke helt hvem som er marineservice Jakobsen. Noen som kan forklare meg med teskje? Snakket med han for et par dager siden. Både 4,5 meter og 5 meters åk der forsto jeg Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 se pm sap Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Takker igjen. Holmen Yachtværft er jo ikke kjent for å gi ved dørene akkurat. Sendte en forespørsel dit for et par dager siden, men har så langt ikke fått noe svar. Er det ikke slippen de bruker ved vinterlagring og krana for korttidsopphold? Sonskilen kan godt være aktuelt om jeg f.eks kunne fått en plass under tak uten å bli ribbet helt til skinnet. Da kjører jeg gjerne litt ekstra :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
nordan family 27 Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Jeg har stått et par år på Oksenøya. Gikk sammen om mobilkran. Ble stopp pga utbyggingen på land, men det skulle starte opp igjen. Vet ikke om det er i gang igjen. Er ikke Vollen et sted du kan stå ute og gjøre alt selv? Finnes også innelagring i Drammen som vel koster 40' for din båt hvor du kan gjøre noe selv, samt enda rimeligere i Tønsberg. Men den i Tønsberg utgår muligens pga høyde og vekt, jeg tøyde grensene på det selv sist vinter tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Det å gå sammen med flere om en mobilkran hadde vært midt i blinken :-) Trenger bare et sted og noen og aliere seg med. På oksenøya er det vel ikke ferdig ennå? Hvor skal du ligge i år? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
KongKing Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Fjordservice i Vollen har vel en kraftig sak å løfte med? Der er det haller for innelagring også, men vet ikke om det er bare for båter i bryggeanlegget Kk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.