Jump to content

Autopower Tuning av Volvo Penta D-serie?


Lingefan

Recommended Posts

Søkte på nett og kom over tuningboks til kr 6900. Den skal gi 410hk og 990nm mot tidligere 337hk og 870nm.

Lavere forbruk og økte ytelser. Hva tror dere? Tåler drev og motor sånt som dette?

Hvordan er holdbarheten med og uten?

 

Noen med erfaringer?

 

Link: https://www.autopower.no/?Page=Tuning&view=vehicle&type=Marine&id=10820

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Boks er fy.. ta heller kontakt med disse http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Drevet tåler vel det som D6-370 gir originalt iallefall ?

D6-400 har vel et forsterket drev.

Men båtvekta har vel litt å si for holdbarheten. Norsk Motorkompani har nok litt erfaring på dette og kan fortelle.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det behøver ikke nødvendigvis å bety havari men det fjerner effektivt all reklamasjonsrett og evt. garanti uavhengig om det er årsak til et evt. havari. Bedre ytelse betyr enten at du må bytte til et hakk større propellere og oppnår da muligens etpar knop mere toppfart eller med samme propellere vil du få litt raskere aksellerasjon men hvordan du skal redusere forbruket ved å øke dieselmengden er for meg en gåte.......

Link to post
Share on other sites

Hvis man får høyere dreiemoment slik at det blir lavere turtall i en gitt hastighet, blir det da lavere forbruk?

Nå er det ikke forbruk som er viktigst på min båt, jeg skulle helst hatt en V8 8,1 bensin på 420hk i båten om jeg kunne valgt :), men med 200kg mindre i hekken hadde den da blitt mer nesetung enn i dag. Produsenten hevder den går i opp mot 55 knop med VP 8,1 420hk, men det høres optimistisk ut. Ghibli gjør F eks 47 knop med samme motor...

 

Estremo trenger vekt bak og derfor er D6 en veldig god motor for båtens balanse. Men selv i 43-44 knop merker man at skroget kan ønske seg mer. Så en D6 425 hadde jo vært perfekt. Evt sikker tuning til D6 350. Jeg vil evt kun gjøre dette slik at det ikke går utover driftsikkerheten i så fall.

Her tester de en D6 435 uten båt:

http://m.youtube.com/watch?v=Ko-6-y0fNJs&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DKo-6-y0fNJs

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

D6 400 er største med drev. 435 får du med ips, men med to blir vel det litt tungt i hekken :wink:

 

Tuning av båtmotor er ikke jeg for. Jeg er tilhenger av solide og stabile systemer på sjøen

Med tanke på hva du kan få for d6en din kan du kanskje relativt rimelig sette inn en av de nye V8 bensinene til VP?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.ebay.com/itm/572-CUSTOM-MARINE-ENGINE-540CI-632CI-ALSO-AVAILABLE-600-HORSEPOWER-/290774586533?pt=Race_Car_Parts&hash=item43b38414a5&vxp=mtr#ht_1759wt_1133

Skal du ha fart på båten er dette veien å gå. Møtte en kar i sommer med tre sånne i en Sunseeker 48 superhawk som gjorde 74 knop. 54 etter han tok ut den tredje. ni tonn dyp v-bånn.

Du reduserer ikke forbruket ved å skru opp dieselmengden på en båtmotor. En gitt hastighet krever en gitt motoreffekt og spesifikt drivstofforbruk er omtrent likt over hele turtallsregisteret, øker litt over 3000rpm. Missforståelsen skyldes antagelig at man kan oppnå litt reduksjon i bilmotor som går med svært lavt effektuttak meste av tiden og ved å gi blaffen i eksosverdier kan spinne opp turboen raskere ved aksellerasjon. Dette er ikke relevant på en båtmotor.

Link to post
Share on other sites

Om du vil ha mere guffe i D6en din, skaff deg injektorer fra 435, da slipper du å tulle med elektronikken eller rail trykk.

Dette er en relativt utprøvd metode og det er ikke kjent noen problemer med det, jeg kjørt rundt 500 timer med dette oppsettet nå.

Dette har VP gjord selv med en del motorer, eneste drawback er litt tomgangs røyk, effektøkningen definitivt! merkbar

Link to post
Share on other sites

hmm hvordan kan injektorene øke effekten alene og på korrekt måte uten at elektronikken er med å styrer? magisk om det funker iallefall :smiley:

Men injektorene koster vel flesk ?

 

Forøvrig, den nye Volvo Penta 6,0 430 hk V8 burde jo hjelpe på farta :smiley: Men den er jo lett....

 

Putt inn http osv først, baatplassen likte ikke linken...

www.batmagasinet.no/artikkel/bygget-å-ha-det-gøy

 

http://www.volvopenta.com/volvopenta/na/en-us/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=143815

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

435 injektorene leverer mere diesel, detter medfører større effekt da motorene har luftoverskudd.

Det er mange som nekter å tro dette, men forbruket går drastisk ned i tilegg.

Pga av at ECU på D6 435 har en annen programert diesel mengde en 350-370 gir dette stor effekt økninig med 350-370 programering:-)

Jeg har ikke gjordt noe med propellene, tror dette vil vere å leke seg litt skjebnen, så lenge man ikke rører propellene skal det ikke vere mulig

å overbelaste noe verken motorer eller drivverk. Jeg fekk 300rpm økning, fra 3400 til 3700 (33 til 36knop, ikke det jeg kjører så hardt, men har prøvd)

jeg er sikker på mototrene yter minst 435 hk, kanskje mer..


Du finner dei på ebay for ca 18000 NOK

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare software som skiller D6 370 og 435. Det er endret kjølesystem også, og dreimomentkurven er slakkere på 435 med kompressor.

 

D6 400 på drev er samme motorkonstruksjon som D6 436 ips. Der ser man bla det ekstra kjølerøret til turboen som ikke er på D6 370 Det er derfor D6 400 har en liten mellomaksel mellom motor og transom.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lingefan, redusert forbruk kan du bare glemme. Leverandører av powerbokser som påstår at de reduserer forbruket kan du med fordel avskrive som løgnere.

 

I de tilfellene hvor motorstyring rapporterer om redusert forbruk, så skyldes dette at powerboksen modifiserer signal inn til motorstyringen som gjør at ECU'en sprøyter inn mer drivstoff, eller den modifiserer signal til injektorene, slik at de sprøyter inn mer drivstoff enn det motorstyringen tror den gjør. Resultatet er uansett at motorstyringen tror det blir brukt mindre drivstoff enn det motoren faktisk gjør. Dette gjelder forsåvidt også trimming av både bensin og dieselmotorer både til vanns og til lands.

 

På en bensinmotor for eksempel så får man mest effekt ut av motoren med en svært fet blanding, mens de fleste nyere biler går veldig magert på lav og mellomlast. Det er ikke noe rom for å kjøre disse motorene enda magrere. Gir du mindre diesel til en dieselmotor så blir det bare lavere effekt, og du må gi mer gass for å få ut den effekten du trenger. Du klarer ikke å endre motoren sin effektivitet ved å endre på dieselmengden. Man kan eventuelt øke ladetrykket, og dette vil gjøre noe med motoren sin effektivitet, men det trenger ikke å være en positiv endring. Høyere ladetrykk gir også lavere effektivitet for turboen, og økt temperatur på luften på vei inn i motoren. Det vil også ha stort potensiale for å redusere levetiden.

 

Altså, kan du får mer effekt av en powerboks? Ja, helt klart. Kan du samtidig få lavere forbruk? Nei, overhodet ikke. Vil dette redusere levetiden? Vanskelig å svare på. Levetiden for enkelte komponenter vil jo garantert gå ned når effektuttaket går opp, men om du normalt sett kun tar ut samme effekt som i dag, så vil det jo kanskje ikke føre til noen vesentlige endringer i levetid. Det kan jo også være andre komponenter ryker først, eller at du kaster motoren før den er oppbrukt. Imidlertid så øker jo risikoen for katastrofalt motorhavari når du øker effektuttaket.

 

Jeg stusser forøvrig litt over du oppgitte effekttallene. Er virkelig turboen på de minste D6'ene så overdimensjonerte? Er det samme turbo på alle D6?

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Det finnes tre størrelser turbo til D6 Den minste til 280-310hk, den mellomste til 330-370hk og den største til 400 og 435. Disse motorene har ingen waste-gate ventil så turboens turtall bestemmes av eksosmengden som igjen er et resultat av dieselmengden. Øker du denne får turboen for høyt turtall som drastisk reduserer dennes levetid.

Link to post
Share on other sites

DieselDahl, min kommentar om økt ladetrykk var rettet mot motorer med wastegate-ventil, tenkte ikke på at D6 ikke har dette. Min motorkompetanse er nok hovedsakelig bygd på bensinturbo. Du viser nok en gang at du har god kontroll på D4 og D6 :)

 

Helt enig med det i at dette vil gå ut over levetiden for turboen, det vil også gjøre det vanskelig å få den påståtte effektøkningen. Turboens effektivitet synker dramatisk når man nærmer seg grensen, noe som betyr at temperaturen på luften på vei inn i motoren øker, og at turboen gir en større motstand på eksossiden. Mye slitasje og lite ekstra futt.

 

Jeg vil si at i tillegg til at forbruket vil øke, så gir den aktuelle powerboksen neppe en så stor økning i effekt som påstått. Turboen kan vel neppe være så veldig feildimensjonert all den tid dette er en motor uten wastegate. Eventuelt så blir det som DieselDahl sier, en drastisk reduksjon i levetid.

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Har hørt så mye negativt om powerbox at kan ikke tenke meg at noen som er ved sine fulle fem og opplyst anskaffer dette.

Noe HELT annet er skikkelig omprogrammering/chipping av den originale motorstyringens program som ikke lurer ECU til noe som helst, men gir ekte økt effekt og moment basert på de fleste motorers naturlige overkapasitet.

Enten endret til en høyere effektutgave som produsenten også har originalt med forøvrig teknisk identisk motor, eller et egenutviklet program basert på testing og erfaring for hva slags belastning man kan gi motor/drev i en gitt båtkombinasjon.

 

Nok engang, ta kontakt med http://norskmotorkompani.no de kan dette.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...