Lingefan Startet 17.August.2013 Del på Facebook Startet 17.August.2013 Søkte på nett og kom over tuningboks til kr 6900. Den skal gi 410hk og 990nm mot tidligere 337hk og 870nm. Lavere forbruk og økte ytelser. Hva tror dere? Tåler drev og motor sånt som dette? Hvordan er holdbarheten med og uten? Noen med erfaringer? Link: https://www.autopower.no/?Page=Tuning&view=vehicle&type=Marine&id=10820 Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
skhauge Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 Økt turtall fra 3500-3900. Skeptisk. Når der står i teksten at økt effekt gir sikrere forbikjøringer syns eg personlig det er lite relevant for en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 Boks er fy.. ta heller kontakt med disse http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kenneth 81 Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 Powerbox på en D-serie høres potensielt veldig dyrt ut i lengden.... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
DieselDahl Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 Hva er poenget? Teste hvor mye drevet tåler? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.August.2013 Del på Facebook Svart 17.August.2013 (redigert) Drevet tåler vel det som D6-370 gir originalt iallefall ? D6-400 har vel et forsterket drev. Men båtvekta har vel litt å si for holdbarheten. Norsk Motorkompani har nok litt erfaring på dette og kan fortelle. Redigert 17.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lingefan Svart 18.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2013 Båtvekt ca 2.6 tonn. Poenget er bedre ytelse, lavere forbruk, og fordi det kunne vært gøy dersom det ikke går utover holdbarheten. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
DieselDahl Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Det behøver ikke nødvendigvis å bety havari men det fjerner effektivt all reklamasjonsrett og evt. garanti uavhengig om det er årsak til et evt. havari. Bedre ytelse betyr enten at du må bytte til et hakk større propellere og oppnår da muligens etpar knop mere toppfart eller med samme propellere vil du få litt raskere aksellerasjon men hvordan du skal redusere forbruket ved å øke dieselmengden er for meg en gåte....... Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 18.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2013 (redigert) Hvis man får høyere dreiemoment slik at det blir lavere turtall i en gitt hastighet, blir det da lavere forbruk? Nå er det ikke forbruk som er viktigst på min båt, jeg skulle helst hatt en V8 8,1 bensin på 420hk i båten om jeg kunne valgt :), men med 200kg mindre i hekken hadde den da blitt mer nesetung enn i dag. Produsenten hevder den går i opp mot 55 knop med VP 8,1 420hk, men det høres optimistisk ut. Ghibli gjør F eks 47 knop med samme motor... Estremo trenger vekt bak og derfor er D6 en veldig god motor for båtens balanse. Men selv i 43-44 knop merker man at skroget kan ønske seg mer. Så en D6 425 hadde jo vært perfekt. Evt sikker tuning til D6 350. Jeg vil evt kun gjøre dette slik at det ikke går utover driftsikkerheten i så fall. Her tester de en D6 435 uten båt: http://m.youtube.com/watch?v=Ko-6-y0fNJs&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DKo-6-y0fNJs Redigert 18.August.2013 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 (redigert) D6 400 er største med drev. 435 får du med ips, men med to blir vel det litt tungt i hekken Tuning av båtmotor er ikke jeg for. Jeg er tilhenger av solide og stabile systemer på sjøen Med tanke på hva du kan få for d6en din kan du kanskje relativt rimelig sette inn en av de nye V8 bensinene til VP? Redigert 18.August.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 http://www.ebay.com/itm/572-CUSTOM-MARINE-ENGINE-540CI-632CI-ALSO-AVAILABLE-600-HORSEPOWER-/290774586533?pt=Race_Car_Parts&hash=item43b38414a5&vxp=mtr#ht_1759wt_1133 Skal du ha fart på båten er dette veien å gå. Møtte en kar i sommer med tre sånne i en Sunseeker 48 superhawk som gjorde 74 knop. 54 etter han tok ut den tredje. ni tonn dyp v-bånn. Du reduserer ikke forbruket ved å skru opp dieselmengden på en båtmotor. En gitt hastighet krever en gitt motoreffekt og spesifikt drivstofforbruk er omtrent likt over hele turtallsregisteret, øker litt over 3000rpm. Missforståelsen skyldes antagelig at man kan oppnå litt reduksjon i bilmotor som går med svært lavt effektuttak meste av tiden og ved å gi blaffen i eksosverdier kan spinne opp turboen raskere ved aksellerasjon. Dette er ikke relevant på en båtmotor. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Om du vil ha mere guffe i D6en din, skaff deg injektorer fra 435, da slipper du å tulle med elektronikken eller rail trykk. Dette er en relativt utprøvd metode og det er ikke kjent noen problemer med det, jeg kjørt rundt 500 timer med dette oppsettet nå. Dette har VP gjord selv med en del motorer, eneste drawback er litt tomgangs røyk, effektøkningen definitivt! merkbar Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 (redigert) hmm hvordan kan injektorene øke effekten alene og på korrekt måte uten at elektronikken er med å styrer? magisk om det funker iallefall Men injektorene koster vel flesk ? Forøvrig, den nye Volvo Penta 6,0 430 hk V8 burde jo hjelpe på farta Men den er jo lett.... Putt inn http osv først, baatplassen likte ikke linken... www.batmagasinet.no/artikkel/bygget-å-ha-det-gøy http://www.volvopenta.com/volvopenta/na/en-us/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=143815 Redigert 18.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
zoltan Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 435 injektorene leverer mere diesel, detter medfører større effekt da motorene har luftoverskudd. Det er mange som nekter å tro dette, men forbruket går drastisk ned i tilegg. Pga av at ECU på D6 435 har en annen programert diesel mengde en 350-370 gir dette stor effekt økninig med 350-370 programering:-) Jeg har ikke gjordt noe med propellene, tror dette vil vere å leke seg litt skjebnen, så lenge man ikke rører propellene skal det ikke vere mulig å overbelaste noe verken motorer eller drivverk. Jeg fekk 300rpm økning, fra 3400 til 3700 (33 til 36knop, ikke det jeg kjører så hardt, men har prøvd) jeg er sikker på mototrene yter minst 435 hk, kanskje mer.. Du finner dei på ebay for ca 18000 NOK Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 ikke tun med powerbox om du skal gjøre det, er nye injectorer ref løsningen uten tvil Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Er du bekymret for båtens vektfordeling med lettere motor? Da fjerner du ankervinsjen i baugen og monterer den bak. Sett på davitere og heng en tung jolle bakpå. Flere store batterier bak. Ang. 435 dyser: Hør med Minges om de kan øke mengden på dysene du har. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 (redigert) Det er ikke bare software som skiller D6 370 og 435. Det er endret kjølesystem også, og dreimomentkurven er slakkere på 435 med kompressor. D6 400 på drev er samme motorkonstruksjon som D6 436 ips. Der ser man bla det ekstra kjølerøret til turboen som ikke er på D6 370 Det er derfor D6 400 har en liten mellomaksel mellom motor og transom. Redigert 18.August.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Lingefan, redusert forbruk kan du bare glemme. Leverandører av powerbokser som påstår at de reduserer forbruket kan du med fordel avskrive som løgnere. I de tilfellene hvor motorstyring rapporterer om redusert forbruk, så skyldes dette at powerboksen modifiserer signal inn til motorstyringen som gjør at ECU'en sprøyter inn mer drivstoff, eller den modifiserer signal til injektorene, slik at de sprøyter inn mer drivstoff enn det motorstyringen tror den gjør. Resultatet er uansett at motorstyringen tror det blir brukt mindre drivstoff enn det motoren faktisk gjør. Dette gjelder forsåvidt også trimming av både bensin og dieselmotorer både til vanns og til lands. På en bensinmotor for eksempel så får man mest effekt ut av motoren med en svært fet blanding, mens de fleste nyere biler går veldig magert på lav og mellomlast. Det er ikke noe rom for å kjøre disse motorene enda magrere. Gir du mindre diesel til en dieselmotor så blir det bare lavere effekt, og du må gi mer gass for å få ut den effekten du trenger. Du klarer ikke å endre motoren sin effektivitet ved å endre på dieselmengden. Man kan eventuelt øke ladetrykket, og dette vil gjøre noe med motoren sin effektivitet, men det trenger ikke å være en positiv endring. Høyere ladetrykk gir også lavere effektivitet for turboen, og økt temperatur på luften på vei inn i motoren. Det vil også ha stort potensiale for å redusere levetiden. Altså, kan du får mer effekt av en powerboks? Ja, helt klart. Kan du samtidig få lavere forbruk? Nei, overhodet ikke. Vil dette redusere levetiden? Vanskelig å svare på. Levetiden for enkelte komponenter vil jo garantert gå ned når effektuttaket går opp, men om du normalt sett kun tar ut samme effekt som i dag, så vil det jo kanskje ikke føre til noen vesentlige endringer i levetid. Det kan jo også være andre komponenter ryker først, eller at du kaster motoren før den er oppbrukt. Imidlertid så øker jo risikoen for katastrofalt motorhavari når du øker effektuttaket. Jeg stusser forøvrig litt over du oppgitte effekttallene. Er virkelig turboen på de minste D6'ene så overdimensjonerte? Er det samme turbo på alle D6? Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
DieselDahl Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Det finnes tre størrelser turbo til D6 Den minste til 280-310hk, den mellomste til 330-370hk og den største til 400 og 435. Disse motorene har ingen waste-gate ventil så turboens turtall bestemmes av eksosmengden som igjen er et resultat av dieselmengden. Øker du denne får turboen for høyt turtall som drastisk reduserer dennes levetid. Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 (redigert) DieselDahl, min kommentar om økt ladetrykk var rettet mot motorer med wastegate-ventil, tenkte ikke på at D6 ikke har dette. Min motorkompetanse er nok hovedsakelig bygd på bensinturbo. Du viser nok en gang at du har god kontroll på D4 og D6 :) Helt enig med det i at dette vil gå ut over levetiden for turboen, det vil også gjøre det vanskelig å få den påståtte effektøkningen. Turboens effektivitet synker dramatisk når man nærmer seg grensen, noe som betyr at temperaturen på luften på vei inn i motoren øker, og at turboen gir en større motstand på eksossiden. Mye slitasje og lite ekstra futt. Jeg vil si at i tillegg til at forbruket vil øke, så gir den aktuelle powerboksen neppe en så stor økning i effekt som påstått. Turboen kan vel neppe være så veldig feildimensjonert all den tid dette er en motor uten wastegate. Eventuelt så blir det som DieselDahl sier, en drastisk reduksjon i levetid. Redigert 18.August.2013 av leif_erikg (see edit history) Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Teerex Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Har hørt så mye negativt om powerbox at kan ikke tenke meg at noen som er ved sine fulle fem og opplyst anskaffer dette. Noe HELT annet er skikkelig omprogrammering/chipping av den originale motorstyringens program som ikke lurer ECU til noe som helst, men gir ekte økt effekt og moment basert på de fleste motorers naturlige overkapasitet. Enten endret til en høyere effektutgave som produsenten også har originalt med forøvrig teknisk identisk motor, eller et egenutviklet program basert på testing og erfaring for hva slags belastning man kan gi motor/drev i en gitt båtkombinasjon. Nok engang, ta kontakt med http://norskmotorkompani.no de kan dette. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.