jolleali Startet 17.August.2013 Link til dette innlegget Startet 17.August.2013 Hei båtplass folkens:) Jeg kjøpte av en venn en 9.9hk Evinrude fra 1979 tallet, motoren ble brukt uten kjøling før kjøpet, som ingen har lugget merke til før det var for sent. Nå har jeg motoren hjemme, og lot den svive på tomgangen. Syns den "kontollstålen" som spruter ut vann er ganske svak så jeg planlegger å bytte impelleren. Han sa at han kjørte en halvtime så sveiv motoren tregere på turtall (nokk på grunn av dårlig kjøling). Men jeg er i tvil om at motoren er defekt, kan en utenbordser bli ødelagt pga dårlig kjøling og hva kan jeg gjøre for å få den i takt igjen. Har allerede kjøpt nye tennplugger, renset forgasser siden manglete luftfilter og byttet girolje. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 få tatt en kompresjonstest Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fiks Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Hei. Er motoren kjørt uten kjølevann er det stor sannsynlighet for at den har fått revet stempler og sylindere. Det er mulig at motoren vil gå på tomgang men hvis belastningen øker og motoren blir varm utvider stempelet seg og stempelet begynner å lugge i sylinderen. Dersom motoren ikke har skjært seg kan årsaken til dårlig kjøling være at kjølevannsrøret er tett i innløpet til motorblokken. Kjølevannsrøret er av kobber og står i en recess i eksosrørsflensen med en gummiforing (grommet) mellom rør og eksosflens. Det kan være tæring i recessen og aluminiumsoksyden kan presse gummiforinge sammen over enden til røret. For å få reparet dette må motoren deles mellom motorblokk og stamme. Sitér dette innlegget Link to post
Figen Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Motor kjørt uten kjøling??? I verste fall må trøstelagre/bærelagre fornyes og veivaksel dreies/poleres. Stemplene skjærer seg skjeldent. det er i regelen klaring i sylindere. Stempelfjærerene tar opp denne klaringen. har motoren "skåret" seg, kan dette høres i form av en bankende lyd. Motor må deles. Sitér dette innlegget Link to post
jolleali Svart 14.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 Har byttet impelleren, den gamle så fint ut uten sprekker. Men har fått hørt om at et slags "thermostat" kan være ødelagt, det thermostatet bestemmer hvor mye vann som skal føres gjennom motoren. Så det skal jeg bygge av og se om man kan "trimme" det eller jeg bøy kjøpe et nytt. Når motoren sviver på tomgang så kommer noen gang vann med god trykk gjennom og noen gang bare dråpete. derfor er jeg i mistanken om thermostatet. Spylte også med høytrykkspyleren inn i kobberrøret, da kom masse shitt ut av vannstålen. Sitér dette innlegget Link to post
Con Firm Svart 14.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 Hei, den er vel kjørt på oljeblandet bensin. Så da kan den tåle en tur med litt lite kjøling..Kjølevanns indikatoren trenger ikke vise riktig kjøling i motorens kjølesystem. Sitér dette innlegget Link to post
jolleali Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Må bare si, et år senere. Brukte den motoren 2014 sesongen. Kontrollstrål virket fint og motoren startet tilnærma alltid. Måtte renske gasseren 3 ganger, og bytte startersnor ellers bra motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.