Jump to content

Evinrude 9.9hk 2t ble kjørt uten kjøling, kan motoren være defekt?

jolleali

Recommended Posts

Hei båtplass folkens:)

Jeg kjøpte av en venn en 9.9hk Evinrude fra 1979 tallet, motoren ble brukt uten kjøling før kjøpet, som ingen har lugget merke til før det var for

sent. Nå har jeg motoren hjemme, og lot den svive på tomgangen. Syns den "kontollstålen" som spruter ut vann er ganske svak så jeg planlegger å

bytte impelleren. Han sa at han kjørte en halvtime så sveiv motoren tregere på turtall (nokk på grunn av dårlig kjøling).

Men jeg er i tvil om at motoren er defekt, kan en utenbordser bli ødelagt pga dårlig kjøling og hva kan jeg gjøre

for å få den i takt igjen. Har allerede kjøpt nye tennplugger, renset forgasser siden manglete luftfilter og byttet girolje.

Hei.

Er motoren kjørt uten kjølevann er det stor sannsynlighet for at den har fått revet stempler og sylindere. Det er mulig at motoren vil gå på tomgang men hvis belastningen øker og motoren blir varm utvider stempelet seg og stempelet begynner å lugge i sylinderen.

Dersom motoren ikke har skjært seg kan årsaken til dårlig kjøling være at kjølevannsrøret er tett i innløpet til motorblokken. Kjølevannsrøret er av kobber og står i en recess i eksosrørsflensen med en gummiforing (grommet) mellom rør og eksosflens. Det kan være tæring i recessen og aluminiumsoksyden kan presse gummiforinge sammen over enden til røret. For å få reparet dette må motoren deles mellom motorblokk og stamme.

• 3 måneder senere...

Har byttet impelleren, den gamle så fint ut uten sprekker. Men har fått hørt om

at et slags "thermostat" kan være ødelagt, det thermostatet bestemmer hvor mye vann som skal føres

gjennom motoren. Så det skal jeg bygge av og se om man kan "trimme" det eller jeg bøy kjøpe et nytt.

Når motoren sviver på tomgang så kommer noen gang vann med god trykk gjennom og noen gang bare dråpete. derfor er

jeg i mistanken om thermostatet. Spylte også med høytrykkspyleren inn i kobberrøret, da kom masse shitt ut av vannstålen.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...