Baltic Startet 18.Mars.2005 Del på Facebook Startet 18.Mars.2005 (redigert) Jeg har en formening om at de beste båtene er de som er bygget for det området de skal brukes i, av folk som kjenner de lokale forholdene. Da tenker jeg både på behov/ønsker til brukerne, men også de klimatiske forholdene generelt og værfoholdene spesielt i det området båten skal brukes. Klima og værforhold varierer kraftig fra sted til sted på kloden og erfaring rundt dette tror jeg har betydning for hvilke valg som blir tatt i oppbyggingen av en ny båt (tørr luft, fuktig luft, mye vind, lite vind, mye sol, lite sol, høy temp., lav temp., jevn temp., varierende temp. osv.). Dette kan få stor betydning for verdien på bruktmarkedet etterhvert. Vel, dette er min personlige oppfatning rundt denne problematikken. Jeg har laget en poll hvor den enkelte får stemme på det valget som er nærmest sin egen mening/oppfatning ettersom jeg har delt inn og organisert valgmulighetene. Hvordan vurderer du opprinnelse hvis du skulle kjøpe ny båt idag, for nordiske forhold? Redigert 18.Mars.2005 av Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JohanPaaSnippen Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Stemte Frankrike. De har siden 17de århundre vist at de var/er best på båtdesign. johan Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Hei Båten min er laget i Taiwan. Håndverk på bestilling. Tarquin Kontakten er i England, men produksjonen er i Taiwan. Ulempen er at man ikke får resevedeler fra "hyllen". Det må en håndverker til for å få det som har blitt ødelagt/utslitt. Må nesten få gjøre oppmerksom på at båter som Grand Banks 42 blir laget i Taiwan, men markedsført som "made is USA". mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 (redigert) Båten min er laget i Findland, men jeg stemte - Norge best. Dette pga at båten tåler simpelthen ikke trøndersk kystklima med "ekte" salt. Alt ruster. Hadde en Hansvik tidligere, etter 6 år i samme klima så var det ikke antydning noen steder til korrosjon. Æ trur itj at det blir Finsk næste gang nei. Redigert 18.Mars.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
olpi Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 (redigert) Umulig å besvare. I mange land finnes det veldig bra båtbyggere, men også en del som ikke er så bra. Med kvalitet er det flere definisjoner.... . Holdbarhet, funksjon og finish er tre faktorer som man kanskje tenker først på. Topp finish har jo ikke vært varemerke for norske båter generelt, med untak av f.eks Windy, Nidelv og noen til. Det har blitt bedre i de senere år. Funksjon har ofte vært 1.pri og bra er det. Sverige har jo flere bra båtbyggere. Storebro, HR og Nordwest er vel de mest kjente. Sistnevnte båt ble jo etter min mening mye bedre da den ble flyttet over "kjølen". Amerikanske båter har jo ikke vært sett på som egnet for norske forhold. De har vel imidlertid vist seg å fungere bra. At det er forskjell på kvalitet fra de forskjellige fabrikater er heller ingen hemmelighet. Både frankrike, Italia, england og andre land er det sikkert de samme forskjeller. At det er forskjell på bruksmåte og behov vil også avgjøre hva det legges vekt på. Forhåpentligvis er innføringen av CE godkjenning et skritt i retning for mer jevn kvalitet selv om en del kan virke unødvendig dumt. Tenker da f.eks på brukte båter fra USA som allerede er testet med kanskje strengere normer en CE, men som likevel må gjennom mølla. Burde vært samkjørt bedre slik at det kun var en mindre sjekk. Hva jeg svarte på spørsmålet - Ingenting. Velg båten som passer best for deg, men ikke tro at den er bedre enn alt annet. Redigert 19.Mars.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Umulig å besvare. IVelg båten som passer best for deg, men ikke tro at den er bedre enn alt annet. <{POST_SNAPBACK}> Må bare si meg enig med deg. OLPI Når det gjelder de klimatiske forhold båter blir konstruert for så blir jo dette ikke helt enkelt. klimaet i Norge er jo ikke likt, akkurat som klimat i USA har visse variasjoner fra Florida til Alaska. Hvordan er det på de Britiske øyer? Blir norske båter produsert i Norge? Eller blir USA båter produsert i USA. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Hva slags spørsmål er dette???? Hvis jeg svarer Norge, betyr det at båter produsert i Norge er bedre enn båter produsert i andre land? Da blir alle norske båter bedre enn alle svenske båter? Hmmm.... Er det ikke kollosal forskjell på kvaliteten på båter produsert i Norge da? Er en båt produsert i Norge bedre enn en båt produsert i Taiwan eller Kina? Eller dårligere? Og hva er kvalitet? Dyrest mulig og best mulig? Neppe. Er en bil produser i Japan bedre enn en bil produsert i Tyskland? Hva med en japansk bil produsert i Holland? En tysk bil produsert i Brasil? Har en Rolls Royce bedre kvalitet enn en Toyota? Har en båt produsert på Hasseltangen i Grimstad høyere kvalitet enn en båt produsert i Polen? Hva hvis jeg definerer kvalitet som laget ihht spesifikasjonen? Jeg spesifiserer nøyaktig hvordan jeg vil ha det fra den minste lille skrue og opp til ferdig båt. Polakken lager den nøyaktig slik jeg har spesifisert og til avtalt pris. Bedre blir det vel ikke? Dette går da simpelthen ikke an å svare på. Hva er målsettingen med denne pollen? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 18.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 (redigert) Hva slags spørsmål er dette???? Dette går da simpelthen ikke an å svare på. Hva er målsettingen med denne pollen? Lotus <{POST_SNAPBACK}> Var dette så vanskelig da?????????????????? Jeg spør de som vil svare hvilken mening den enkelte har,- hvilken oppfatning som "rører" seg blant båtfolket på baatplassen.no. Noen liker mora og andre liker dattera. Noen mener at japanske biler er bedre enn f.eks. tyske, og det med rette da mange undersøkelser viser at de har minst feil (jeg kjører fransk). Tyskerne kan jo ha andre fordeler (komfort, status etc.). Noen mener at Volvo Penta er best, andre at Yanmar er best. Jeg vil se hva andre båtfolk mener om kvaliteten på båter produsert 'rundtomkring',- det er det spørsmålet dreier seg om. Ikke vanskeligere enn det. De som synes spørsmålet ble for komplisert kan bare la være å stemme Hvis noen føler seg urolig eller forulempet pga spørsmålet beklager jeg det Redigert 18.Mars.2005 av Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Var dette så vanskelig da?????????????????? <{POST_SNAPBACK}> Sikkert ikke så vanskelig, men totalt meningsløst slik som jeg ser det. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Baltic Svart 19.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 (redigert) Sikkert ikke så vanskelig, men totalt meningsløst slik som jeg ser det. <{POST_SNAPBACK}> I all verden..., det var da svært så problematisk dette var da Dette er da intet annet enn en "stemningsanalyse" på hva medlemmene her på baatplassen.no mener. Selv kjører jeg fransk bil og er fornøyd med det, likevel kan det jo være interessant å høre hva andre mener om bilmarkedet generelt,- hvilken oppfatning har folk flest. Franske biler ville nok neppe få flest stemmer, men jeg blir da ikke sur av den grunn Dessuten lager jeg poll for de som er interessert og vil svare, dette er frivillig. Om dere, som fikk problemer med dette, har båter produsert et sted som ikke får så mange stemmer så burde ikke det hva andre mener være totalt meningsløst! Man kan jo ha litt respekt for at jeg, og noen andre, kan synes dette er av litt interesse. At noen kan synes dette er noe stort tøv får så være,- det blir jo i denne sammenheng mere meningsløst. Det skulle da være alternativer å stemme på for de aller fleste. Om noen av dere mener dette er helt uinteressant,- ja så gjør som jeg gjør med innlegg jeg har mindre interesse av, hopper over. Jeg gidder da ikke å bruke tid på å kommentere hvert innlegg/poll jeg finner lite interessant. Ikke trenger dere å lese pollen heller,- hopp over! Det ville vært mere voksent hvis dere overbærende smilte av at noen gidder å leke seg med slike 'useriøse meningsmålinger' Men igjen, jeg beklager hvis noen blir såret av dette Ut på tur,- aldri sur... Redigert 19.Mars.2005 av Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Sikkert ikke så vanskelig, men totalt meningsløst slik som jeg ser det. <{POST_SNAPBACK}> Tiltredes. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Sikkert ikke så vanskelig, men totalt meningsløst slik som jeg ser det. <{POST_SNAPBACK}> Enig. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Lin Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Sikkert ikke så vanskelig, men totalt meningsløst slik som jeg ser det. <{POST_SNAPBACK}> Enig. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 (redigert) Hvor ofte hører man noen si" jeg har en forferdelig dårlig båt, aldri mer"? En båt skal jo selges. At denne pollen er så mye mer meningsløs enn andre som er eller har vært på forumet er vel opp til leseren. Egentlig er det jo den som engasjerer seg i noe han synes er fullstendig meningsløst som er ................ Redigert 19.Mars.2005 av Jakob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Egentlig er det jo den som engasjerer seg i noe han synes er fullstendig meningsløst som er ................ <{POST_SNAPBACK}> Tja.. Vi har vel alle rett å gi uttrykk for våre meninger, har vi ikke Jakob? M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Avsluttet2 Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Det var da voldsomt til reaksjoner. Synes det er et greit spørsmål å stille. Når det gjelder biler så har vel alle en formening om tyske biler, franske biler, koreanske biler osv.. Sånn er det vel når det gjelder båter også. Tipper de fleste har en generel oppfatning av polske båter, båter fra Latvia, Estland eller Litauen. Selv kjører jeg en koreansk og en rød italiensk sports cab. To helt ulike biler, begge bilene får meg fra a til b, begge er driftssikre, begge svarer til de forventningene jeg hadde da jeg kjøpte dem. Men kan en si at bilene er like gode for det? Nei. Det kan da ikke være forventningene til hva en får utifra pris som avgjør hva som er en god båt eller ikke. Noen objektive krav må det vel være, og de som ikke tilfredsstiller dem kan vel ikke bli en god båt. Og noen land har vel ord på seg for å produsere kvalitetsbåter, mens andre har ord på seg for å produsere "badekar". Så det er vel ikke så dumt å spørre om hvilke oppfatninger andre har, synes nå jeg. tj Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 19.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 (redigert) Det var da voldsomt til reaksjoner. Synes det er et greit spørsmål å stille. Så det er vel ikke så dumt å spørre om hvilke oppfatninger andre har, synes nå jeg. tj <{POST_SNAPBACK}> Takk skal du ha! Hyggelig å få litt forståelse Dessuten: Ut i fra svarene i pollen viser det seg jo at det er mange forskjellige oppfatninger om emnet og de som mener at det ikke spiller noen rolle hvem som produserer båten har også funnet sitt alternativ, i pollen Men for all del, ingen skal da være uvenner for denne sakens skyld, vi tåler forskjellige meninger. Denne pollen var et impuls-innlegg fra min side, som så mange andre innlegg fra meg. Kanskje ikke så mye mening i en slik "stemningsrapport", men jeg tenkte bare det kunne være interessant å 'lodde' stemningen her på forumet. Det ligger ofte mye følelser i båt, nemlig. Uansett synes jeg også det skal være rom for sånne amatører som meg her på forumet. Så får da dere som vet så mye bedre hva som er relevant båtstoff ha overbærenhet med meg. Jeg stiller ofte dumme spørsmål og det beklager jeg. Jeg ønsker alle GOD PÅSKE! Redigert 19.Mars.2005 av Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Det var da voldsomt til reaksjoner. Synes det er et greit spørsmål å stille. <{POST_SNAPBACK}> Helt enig, jeg har sett verre innlegg enn denne pollen Forøvrig god påske fra meg, som er godt fornøyd med sin båt som produsert i Norge, nærmere bestemt Evje - som ligger i indre Agder. En av de få båtprodusenter som ikke ligger ved sjøen .. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Tenker da f.eks på brukte båter fra USA som allerede er testet med kanskje strengere normer en CE, men som likevel må gjennom mølla. Hvis kravene er strengere i USA, hvordan kan det da ha seg at alle synes å streve med å få CE godkjent US båten sin ifm. import? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jakob Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 (redigert) Tja.. Vi har vel alle rett å gi uttrykk for våre meninger, har vi ikke Jakob? M/Y Ellen Marie <{POST_SNAPBACK}> Selvfølgelig, synes bare den kritiske holdningen ble litt unødig, med litt lite respekt for starter av pollen. Det er nå min mening tar heller en for vel utført arbeid i båten i dag, det samme til deg Redigert 19.Mars.2005 av Jakob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 20.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 Selvfølgelig, synes bare den kritiske holdningen ble litt unødig, med litt lite respekt for starter av pollen. Det er nå min mening tar heller en for vel utført arbeid i båten i dag, det samme til deg <{POST_SNAPBACK}> Takk for støtten Jakob! Er enig med deg i at vi selvfølgelig, ikke bare tåler andres meninger, men at det jo nettopp er det som gjør slike forum så interessante. At vi er noen som rynker på nesen på holdningen til enkelte er jo nettopp, som du skriver, den kritiske holdningen. Hvorfor være så agressiv på en troskyldig poll? Jeg tror den viser at de fleste kan finne et alternativ som passer for seg og sitt syn på saken. Pollen viser hva "stemningen" er blant båtfolket. Synes jo egentlig at noen viser lite respekt for andres innlegg, men påberoper seg selv retten til å kunne skrive hva dem vil... I følge responsen på pollen må det jo være mange som er interesserte, så da var det kanskje ikke så totalt meningsløst og lite interessant likevel... La oss beholde baatplassen.no som det 'Åpent forum' det har vært slik at alle kan komme fritt til ordet, men la oss forsøke å ha en inkluderende og imøtekommende 'tone'. Motinnlegg er alltid velkomne når argumentasjonen er saklig og god,- helst med høflighet og respekt!!! Men.. jeg er ferdig med saken og bærer absolutt ikke nag til noen pga av denne fillesaken. Det skulle bare mangle! Igjen: God påske alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 Hvis kravene er strengere i USA, hvordan kan det da ha seg at alle synes å streve med å få CE godkjent US båten sin ifm. import? <{POST_SNAPBACK}> Fordi eg må!!! Men vil ikke.. Og noen forlanger det ved kjøp, og og og.. Driter i heile CE greia egentlig men om det skal bli slik at eg en gang ikke vil få solgt båten fordi den mangler den blikkplata så må eg.. God Påske Alle Sammen Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
JRK Svart 21.Mars.2005 Del på Facebook Svart 21.Mars.2005 Hei, Dette synes jeg var bra. Det vil si, for meg blir en slik spørreundersøkelse basert på hva hvermansen syns, mer på linje med avstemmninger i debattprogrammer på TV. Tilbake til det som er bra. Her finnes det takhøyde for det meste, men blir vi for navlebeskuende, så finnes det såpass høy etikk her på båtplassen at vi rydder opp rimelig kjapt, og det er en av de viktigste grunnen til at dette er min favorittside på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Mars.2005 Del på Facebook Svart 23.Mars.2005 Stemte Frankrike. De har siden 17de århundre vist at de var/er best på båtdesign. johan <{POST_SNAPBACK}> .... og hvordan har de vist - bevist - det???? Var det NORWAY ex FRANCE du hadde i tankene mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Brutus Svart 23.Mars.2005 Del på Facebook Svart 23.Mars.2005 Nå har jeg finsk alu. båt, kan ikke si meg annet en fornøyd med den. Selv om det kan se ut som enkelte finske båter er mer produsert for bruk i de "1000 innsjøer". Min neste båt blir norsk eller svensk. Vurderer en Skibsplast 675HT også. Den bør vel ikke by på noen kvalitetsmessige overaskelser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.