Jump to content

Endret visning spenning på ekkolodd - forklaring?


Søringen

Recommended Posts

Tidligere har jeg lest av spenning på ekkoloddet fra 14,3 til 14,9 volt når motor sviver (påhengs - 10 A dynamo). Spenning steg ved økt turtall.

 

Nå leser jeg av max 13,4 volt ved lavere turtall, som synker til 12,9 volt ved høyere turtall (?)

 

Jeg har koblet om ekkoloddet fra å gå rett på batteripoler, til å montere en strømskinne som jeg har koblet ekkolodd til. I farten kan jeg ikke huske om endret spenning vist på ekkolodd kom i forbindelse med dette, eller om det har skjedd noe med dynamo (?)

 

Har koblet elektrisk lensepumpe via samme strømskinne, utover dette er det ikke koblet til annet utstyr. Pumpa sviver ikke ved avlesning av spenning.

 

Finnes det en logisk forklaring på dette? At ekkoloddet nå leser av hvor mye lading batteriet tar, og ikke spenning ut fra dynamo? Eller må jeg sjekke dynamo? Det virker som om batteriet blir greit nok ladet ved bruk av påhengsmotoren.

 

Funker jo greit nok, men interessant å høre om noen som har "elektrisk tankegang" kan forklare "fenomenet" :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...