Jump to content

Drittsekker eller bare sløvinger? Oppførsel på sjøen.

Artekno

Recommended Posts

Det kan være skummelt å styre inn på grunt farvann. Da kan man få skader i skrog, ror eller propellutsyr. Menigheta mente likevel det var viktigere at de som bryter fartsgrensen slippes fram.

Det var nok ikke det menigheta mente. Poenget var vel at du stillte spørsmålstegn til om man skulle slippe fram båten bak når man selv ligger i 7 knop som er fartsgrensen. Hvis du ligger så langt styrbord som er forsvarlig har du gjort ditt, men hvis du ikke vil slippe fram fordi du mener andre ikke bør kjøre fortere enn deg selv leker du politi på en måte som sjelden blir godt mottatt.

Det kom forøvrig fram av innlegget ditt at det var blått på kartplotteren der du kjørte, noe som sier lite. På min plotter har jeg blått og mørkeblått som indikerer dybden på grunnt vann, men jeg kan selv under innstillinger velge om det skal vises blått ved 2, 5 eller 10 meter. Hvis du ikke er mer sikker på dybdene på stedet bør du supplere med et papirkart når du navigerer.

Hvis noen forventer at jeg skal ta ned seil og starte motoren fordi jeg kommer til ett trangt sund, så syns jeg de forventer litt mye av meg. Det er mye arbeid, og jeg sparer ikke tid for noen på å gjøre det. Så det skjer ikke.

Du kommer vel langt med bare å stramme inn skjøtene og gå for motor et lite stykke! :smiley:

Selvfølgelig avhengig av rådende vindforhold.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

H-35.. Du glemte å notere deg at mange reagerer på kryssende seilbåter i trange leder;) og at de som ikke har merket noe til dette er nettopp, de som seiler....

Vi som seiler er nok mye oftere i nærhet av andre seilende båter enn mange vil tro. I trangt farvann møter man jo de samme båtene gang etter gang, og man passerer gjerne hverandre med bare noen meters avstand. Dette er helt uproblematisk da man har klare regler for hvem som skal vike, og med litt trening ser man jo også lett om man skal passere foran eller bak kryssende båt. Mange motorbåtførere skjønner lite av dette og jeg erfarer ofte at de gjør akkurat motsatt av det som ville være til hjelp for å havne i vanskelige situasjoner. På steder hvor bredden er så liten at det blir vanskelig for andre båter å kunne vike bør man jo kun seile om vindretningen tillater at man kan holde sin side av leia.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Du må ha hatt usedvanlig uflaks H-35. Eller har du en egen evne til å rote deg inn i nestensituasjoner hvor du kommer i konflikt med andre? Nesten så en kan få inntrykk av at du oppsøker trøbbel. Skinner godt igjennom at du tenker at du behersker båtlivet bedre enn de fleste andre, og spesielt hurtigående motorbåter og Bavariaseilere.

Ingen tvil om at det er mange idioter på sjøen, og at konsentrasjonen er særlig stor på de travleste stedene i fellesferien. Jeg kan ikke engang se bort fra at jeg kan være en av dem for et og annet tilfelle. Og hvis du lever i den tro at alle som ferdes på sjøen skal se situasjonen fra din side, mener jeg at du mangler erfaring med å ferdes på sjøen i det som har vært tidenes sommer på denne kanten av landet.

Vi har alle helt sikkert erfart og observert situasjoner som overskrider sunn fornuft i løpet av ferien. Man kan velge å smile av det i ettertid, eller man kan benytte anledningen til å hisse opp stemningen med å kaste råtne egg og annen skittkasting for å sette ulike grupper av båtfolk opp mot hverandre. Du velger det siste, og jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvordan du, som selvutnevnt representant for den erfarne hop av feilfrie båtfolk, da kan bidra til at vi alle også i fremtiden skal ha våre beste stunder på sjøen.

Du må ha hatt usedvanlig uflaks H-35. Eller har du en egen evne til å rote deg inn i nestensituasjoner hvor du kommer i konflikt med andre? Nesten så en kan få inntrykk av at du oppsøker trøbbel. Skinner godt igjennom at du tenker at du behersker båtlivet bedre enn de fleste andre, og spesielt hurtigående motorbåter og Bavariaseilere.

For noe ovenfra og ned belærende vås og pisspreik du kommer med her da?

De nevnte situasjoner kom til meg - ikke motsatt. Båten min gjør normalt 3-5 knop når jeg ferdes på sjøen. Flere av episodene skjedde i åpent farvann, med båter som kommer i stort fart tett inntil. Jeg kunne ikke gjøre noe til eller fra, og slett ikke komme meg ut av situasjonene.

Suppegjøken med B38 på Väderöarna kunne like gjerne kommet med en annen seilbåt, eller for all del en motorbåt. Det har ikke noe med båtmerke eller type båt å gjøre - det er adferd det er snakk om. Og mitt "problem" var at hans ubetenksomme og ikke minst klønete adferd satte andre båter og mennesker i fare.

Råtne egg ja... Endelig var det én som reagerte på det!! Kan hende jeg faktisk har den eggpakka stående? Eller kan hende det bare er en liten greie jeg la inn for å vise hvor frustrert man blir enkelte ganger. Kanskje får du vite det en dag, eller kanskje aldri. Men forslag til alternative reaksjonsmåter mottas gjerne - alt unntatt å ikke gjøre noe. Jeg syns jeg har sitti rolig lenge nok og godtatt slik plagsom og noen ganger farlig adferd fra andre.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Det er opptil flere aktive tråder her på Båtplassen nå hvor refrenget er at båtlivet til tider er helt forferdelig, både motor- og seilbåter har navigert inn i ormebol og det som verre er, og det synes ikke å være måte på hvor mye man lider som skipper på grunn av at andre bruker båten/fjorden på feil måte.

Jeg kjøpte meg seilbåt i vår, seilte den hjem fra Larvik til Son i mai, og etter det har jeg prøvd å kombinere det å kose seg på sjøen med det å lære å seile. Og det har gått over all forventning!

Det har vært utrolig mange godværsdager i Oslofjorden, så jeg har vært ute ca 50 dager i løpet av sesongen og logget litt over 1000 nm hittil. Jeg har kanskje vært litt til hinder, eller gjort en og annen feil, men jeg har ikke skadet noens båter, og håper ikke jeg har vært til irritasjon for noen. Jeg har møtt mange smil, og ingen sure miner.

Som fersk båteier har jeg kanskje ikke lært å irritere meg, jeg har i stedet fokusert på å lære meg sjømannskap, det å navigere trygt, seile slik at man ikke er til hinder for andre, fortøye trygt osv.

Kanskje kommer det en dag da jeg også hamstrer egg ombord og koser meg med misnøye, jeg vet ikke. Men jeg har iallefall ikke sett noen grunn til det hittil. Og jeg har vært en del opp og ned mellom Son, Fagerstrand og Strømstad i sommer, og også en tur til Marstrand og tilbake. Uten å ha noe som helst å klage på.

Kanskje kommer det en dag da jeg også hamstrer egg ombord og koser meg med misnøye, jeg vet ikke. Men jeg har iallefall ikke sett noen grunn til det hittil. Og jeg har vært en del opp og ned mellom Son, Fagerstrand og Strømstad i sommer, og også en tur til Marstrand og tilbake. Uten å ha noe som helst å klage på.

Det er nok roligere utenfor "den verste" sesongen, i juli og halve august! Har vært masse rundt omkring i ytre Oslofjord i helgene tidligere i år, fra april, og det har ikke vært mange episodene. Og de som har vært tidlig på året har alle vært konsentrert rundt Oslo by. Men når det er ferietid kommer det mye rart utpå. Så min hensikt med tråden, om det ennå ikke står klart for alle, er - HVA kan gjøres for å dressere de som ikke klarer å forstå hva deres egen adferd medfører rundt dem?

Tips til alle plagede sjeler: Ta en biltur til helga, start gjerne midt i rush'et på fredag, og/eller tilbake søndag ettermiddag/kveld. Vær spesielt nøye med å legge ruta mest mulig innom yndede treningsstrekninger for landeveissyklister og/eller "scenic route" for maksimal utnyttelse av bobilpotensialet for påkalling av irritasjon. Da blir det sååååå deilig å komme på sjøen neste gang :o)

For noe ovenfra og ned belærende vås og pisspreik du kommer med her da?

Ups. Det tenkte jeg ikke på, men jeg får stå for den, sikker på at du tåler det.

De nevnte situasjoner kom til meg - ikke motsatt.

De fleste situasjoner kommer til oss alle. Den som har erfaring, er tilstrekkelig observant og evner å kommunisere klarer nok oftere enn grønnskollingen å forutse og avverge situasjoner på et tidlig tidspunkt.

Båten min gjør normalt 3-5 knop når jeg ferdes på sjøen. Flere av episodene skjedde i åpent farvann, med båter som kommer i stort fart tett inntil. Jeg kunne ikke gjøre noe til eller fra, og slett ikke komme meg ut av situasjonene.

Suppegjøken med B38 på Väderöarna kunne like gjerne kommet med en annen seilbåt, eller for all del en motorbåt. Det har ikke noe med båtmerke eller type båt å gjøre - det er adferd det er snakk om. Og mitt "problem" var at hans ubetenksomme og ikke minst klønete adferd satte andre båter og mennesker i fare.

Men du forholdt deg forøvrig passiv mens du satt og spekulerte i hvor det var best å sette inn eggstøtet. Falt deg deg overhodet ikke inn at gutta kanskje kunne ha nytte av din assistanse for å avverge ytterligere fare? Tross alt du som er den erfarne her.

Råtne egg ja... Endelig var det én som reagerte på det!! Kan hende jeg faktisk har den eggpakka stående? Eller kan hende det bare er en liten greie jeg la inn for å vise hvor frustrert man blir enkelte ganger. Kanskje får du vite det en dag, eller kanskje aldri. Men forslag til alternative reaksjonsmåter mottas gjerne - alt unntatt å ikke gjøre noe. Jeg syns jeg har sitti rolig lenge nok og godtatt slik plagsom og noen ganger farlig adferd fra andre.

De fleste situasjoner kommer til oss alle. Den som har erfaring, er tilstrekkelig observant og evner å kommunisere klarer nok oftere enn grønnskollingen å forutse og avverge situasjoner på et tidlig tidspunkt.

Nei min seilerkollega. Med 3-5 knops fart er vi stillestående objekter for de fleste som ferdes i 20-40 knop på sjøen. De fleste som passerer oss evner jo å gå litt rundt og holde avstand. Da sitter man ikke og passer på så mye når det ellers er alt fra hundre meter til flere kilometer til land. Når jeg dorger passer jeg nok bedre på, for jeg vil ikke ha snøret kappet. Når vi går for motor, eller på lens, så er det ikke noe guffent for oss å bli passert av en annen seilbåt på kryss, selv om det noen ganger blir tett. Vi har vel stort sett full kontroll på hverandre og kommuniserer godt med blikk, vink eller kursendring? Slikt ser ikke de som kommer i stort fart. De leser oss ikke - vi ligger jo "stille"! Så da kan de etter egen vurdering "trygt" passere på det holdet de selv velger, enten det er 50 meter eller klin opptil så vasspruten står oppi til oss...

Men du forholdt deg forøvrig passiv mens du satt og spekulerte i hvor det var best å sette inn eggstøtet. Falt deg deg overhodet ikke inn at gutta kanskje kunne ha nytte av din assistanse for å avverge ytterligere fare? Tross alt du som er den erfarne her.

Hva skulle jeg gjort? Jeg stod forøvrig under dekk og lagde mat, men med grei utsikt. Da gubben satte i bakk og ga gass rakk jeg ikke mer enn å konstatere at det ville smelle på, og så smalt det. Han ville ikke hørt det om jeg ropte noe til han heller. Han hadde godt med gasspådrag og cockpitkalesjen igjenkneppet. -Tenk deg det da, og gå inn i den trange havna på Väderöarna med en 38-foter, med kalesjen oppe!!? Han gikk jo deretter på med kjølen, før han stusset hekken midt i siden på båten han til slutt la seg utenpå. Jeg kan bare ikke glemme den digre båten i godt sig akterover mot nabobåten, mens gubben fikler og fomler for å komme seg ut av kalesjen for om mulig å avverge sammenstøt. Jeg vet ikke, men jeg lurer på om den båten var leid. Det virket ikke som de hadde begrep om hva de drev med. -Men inn skulle de, selv om det var proppfullt.

Redigert av H-35 (see edit history)

6. Väderöarna. Den første kvelden var det relativt god plass i havna. En sent ankommende høflig herre kommer inn med en 42-foter. Det ER plass lenger inn tipser jeg han om, hvilket han takker for. Og legger seg utenpå første og beste båt det løpet er som trangest. Samtlige andre båter er dermed sperret inne, untatt oss som lå på flytebrygga like innenfor innløpet. Havnesjefen så det neste morgen, og kommenterte det også senere med lett hoderysten.

Er det havneavgift på brygga i Strömsund på Väderöarna? Hvis så er tilfelle, er det rart at havnesjefen godtok at sundet ble sperret. For det gjorde ikke politiet. (eller om det var noen andre myndigheter. Husker ikke sikkert lenger.) Har blitt fortalt at de kom inn i sundet og jagde vekk folk ved brygga, slik at passering gjennom ble mulig. De skyldte på sikkerheten i forbindelse med brann eller annen ulykke.

Og at det ER trangt der i ferien, viser bildet her. Det er tatt 25. juli i år. Men det var fortsatt mulig å seile igjennom, så vidt der var.

bilde

Tror ikke det er havneavgift i Strömsund. Men det er det i gjestehavna. Nytt servicebygg er på gang også, så slipper vi å gå så langt. Det kostet 250 SEK pr natt. Det er visst statlig eierskap der, men jeg må vel si at havnesjefen ikke var så veldig sjefete at det gjorde noe. Han virket litt oppgitt og hadde vel kapitulert. Men vi fikk i allefall klare føringer for der vi lå skulle det ikke flere utenpå.

Hvis det var en RIB som sjekket og jagde ut folket i Strömsund så tipper jeg det var brannvesenet. Göteborg Brannvesens Dykarklubb har hus og båt liggende der ute om sommeren.

Redigert av H-35 (see edit history)

Tips til alle plagede sjeler: Ta en biltur til helga, start gjerne midt i rush'et på fredag, og/eller tilbake søndag ettermiddag/kveld. Vær spesielt nøye med å legge ruta mest mulig innom yndede treningsstrekninger for landeveissyklister og/eller "scenic route" for maksimal utnyttelse av bobilpotensialet for påkalling av irritasjon. Da blir det sååååå deilig å komme på sjøen neste gang :o)

Tiltredes!

Ofte trangt i Strömsund ja. Seilte igjennom der i sommer og da var det ikke plass til fendere mellom skrogripen vår og en seilbåt jeg passerte :-).

Det var ikke tilfeldigvis deg som seilte gjennom der samme dag jeg tok bildet vel? Altså 25. juli. Det kom nemlig en stor Princess V-ett-eller-annet like etter at vi hadde seilt igjennom der, og fortøyd helt i syd-enden. Og jeg synes det var trangt nok med min båt på 3,78 bredde. :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...