Jump to content

Drittsekker eller bare sløvinger? Oppførsel på sjøen.


Artekno

Recommended Posts

Har vært mye stilleligge i år, men drøye 600nm og ca44 dager på tur hitill i år. Norge/Sverige/Danmark

Kan ikke huske noen grove irritasjons episode.

 

Nå ligger jeg ved kai i Juli da

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tidligere i tråden skrev jeg at jeg hadde feriert 4 uker langs svenskekysten uten en eneste negative erfaring. Etter alle disse innleggene begynner jeg nesten å tro at det er noe galt med meg, så nå har jeg tenkt igjennom hele sommeren og fjordsommeren, men kan fremdeles ikke huske en eneste annen båt jeg har irritert meg over. Det jeg av og til opplever som litt merkelig er at en og annen seilbåt virker å stadig endre kurs etter meine unnamanøvre, slik at jeg får de rett i baugen. Om dette har med seilbåtens runde og spisse form eller det er meg som bare innbiller meg det vet jeg ikke, men det er helt likegyldig for meg. Ikke noe problem å styre unna, når jeg må. Men å eventuelt irritere seg over noe slikt og ødelegge dagen for en slik bagatell, vil jo bare være vondt for meg selv. En ting jeg synes er litt rart her i tråden er at folk klager på andres bølger og ting flyr veggimellom. Hos meg ligger aldri noe slikt at det kan fly veggimellom.

 

 

Jeg aner ingenting om hva slags båt eller kjøremønster du selv har, men ut i fra Engboankeret ditt på 21 kilo antar jeg du har "litt" større båt enn de fleste. Så merker du vel ikke så mye til andre båter da?

 

Seilbåter går, som du sikkert har lagt merke til, gjerne uten å bruke motor. Vi bruker vinden som fremdriftsmiddel. Når vi har vinden i mot så kan vi holde inntil en viss vinkel mot denne. Vinden endrer seg stadig, og da må vi også endre kurs for at ikke båten skal stoppe

\\ TESKJEMODUS OFF \\

 

Bølger fra andre båter er ikke noe problem, så fremt hvis om att 1) Vi får litt tid på oss, altså at "produsenten" ikke passerer på så forbannet nært hold, 2) Vi er i fart og ikke i havn, hvor løst flyr veggimellom fordi - vi jo er i havn...

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

I alle fall overdreven thrusterbruk :-)

Av og til lurer jeg på om enkelte båtførere glemmer at de har ratt når de kommer innenfor moloen. Da går det bare på gir forover og bakover og thruster sidelengs.

Da hadde du nok irritert deg over meg.

Med 1-2kn fart er sving radiusen på Mariell laaaaaaaaaaaaang. Derfor bruker jeg noe Thruster inne i havner, spessielt ved avgang

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

I alle fall overdreven thrusterbruk :-)

Av og til lurer jeg på om enkelte båtførere glemmer at de har ratt når de kommer innenfor moloen. Da går det bare på gir forover og bakover og thruster sidelengs.

 

Thruster på motorbåter uten kjøl kan jeg forstå behovet for. På seilbåter ser jeg kun et "behov" hvis man på død og liv må ligge i båsen med hekken inn. Det må åpenbart mange i dag. Men når de ikke en gang greier å legge opp båten med ror og rolig motorbruk, men gjør en hel 90-grader ved å kjøre thruster'n til den omtrent går varm, da blir det hele ganske komisk.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

etter å ha kjørt 2700 km med bil i sørnorge, rundtur fra Ålesund, Gjende, Hardanger, Haukeli, øst- og sørlandskysten og opp igjen langs hele vestlandskysten, den siste uken, uten å ha opplevd en eneste stygg eller hårete situasjon så er det jo mye som tyder på at folk har vært på sjøen og grisekjørt.

Link to post
Share on other sites

Seilte regatta på lørdag. Lite vind og det var vanskelig å få spinnakeren til å stå. Så møtte jeg en fjordplog som passerte 50 meter foran baugen. Det var nok til at jeg stoppet opp, og mistet muligheten til å henge med i teten. Men tok det med et smil, det er jo ikke hans feil at vi seiler omkapp (dessuten ble jeg uansett disket grunnet tyvstart, så da ble det å prioritere en ankerdram). Forøvrig er jeg helt enig med MajorAndy. De problemene vi diskuterer her fortoner seg som relativt harmløse jfr feks det en vanlig syklist opplever langs landeveien.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Haraune skrev:

 

Og dessuten: De som ligger midt i anbefalt lei å fisker kan ikke regne med at noen skal holde god avstand til dem når de passerer.

Jeg mener ikke at en skal legge seg i skipsleia eller i trange sund der 500 båter om dagen skal forbi, de hendelsene jeg refererer til et midt på byfjorden, der jeg "kommer i veien" med mitt doregesnøre. 15-20 meter klaring aktenommeg hadde gjort susen, men det jeg har opplevd er en helt annen sus....

Jeg er enig med H 35 i at ingen har noen forrett uansett farvann, hverken de som ligger stille med snøre, eller de som har 40 knop. Å ta hensyn er det det handler om, og det synes jeg faktisk man skal regne med at folk gjør. Hvis vi båtfolk gir opp det premisset blir det mer utrivelig for alle.

Og så må jeg også si at jeg har også opplevd mange som legger seg 30-40 meter unna, slik at jeg får lagt baugen imot. Og dem har det også vært mange av.

Link to post
Share on other sites

Har tilbakelagt en 4-500nm i sommer. Husker at det var en episode jeg reagrete på, men kan ikke huske om det var meg eller andre det kunne gått/ gikk utover. Har lite for seg å henge seg opp i det en ikke kan gjøre noe med. Tror det var mer fart enn bølger som var problemet.

 

Må vel også innrømme at som nybegynner i større båt (har erfaring fra 14 og 16 fot) kan det være at noen har følt at mine bølger har vært noe store. Har prøvd å følge med både foran og bak, både for å ha oversikt over andre båter, men også for å se resultatet av egne bølger. Prøver også å holde hensiktsmessig avtand. En må prøve seg litt fram for å få erfaring med hvordan bølger fra egen båt påvirker andre. Jeg tror det har gått ganske bra, men litt må en også tåle når en beveger seg utenfor innerste lei.

Link to post
Share on other sites

Og så må jeg også si at jeg har også opplevd mange som legger seg 30-40 meter unna, slik at jeg får lagt baugen imot. Og dem har det også vært mange av.

Det er samspill sjøen som de fleste av oss klarer å leve opp til. Det er jaggu plass til alle, bare man viser god vurderingsevne og hensyn.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Det er et stort behov for opplæring der ute og jeg velger å tro at mye av de rare valgene enkelte gjør skyldes uvitenhet og ikke nødvendigvis at de er drittsekker eller sløve. Når noen passerer 5-10 meter unna i stor fart og smiler & vinker tyder det på at de rett og slett ikke skjønner helt hva de holder på med. Vi må ha et strengere regelverk og innføring av kompetansebevis som er langt mer krevende en båtførerbeviset, som i mine øyne er en vits.

Bortsett fra mange underlige havnemanøvre så opplevde vi så godt som ingen skremmende eller skumle situasjoner på vår 5 ukers tur fra Fredrikstad til Haugesund i sommer.

Jeg bryr meg heller ikke så mye om hekkbølger lenger etter at vi konverterte til seilbåt, vi merker svært lite til andre fritidsbåter.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Vi havde 14 dage i båden i sommer og tilbagelagde 490 Nm op langs Jylland, over Kattegat til Måseskär og ned langs Västkusten i "bedste sendetid".

 

En enkelt gang eller to følte jeg, at især svenske daycruisere gik lidt for hurtigt og lidt for tæt på i de smalle løb langs Hermandö og længere sydpå.

 

Og der var skuffende få, der lavede kaotiske havnemanøvrer. Veldig lidt underholdning på den front i år. Den bedste underholdning stod vi selv for i Gullholmen, da vi skulle lægge til i 8 m/s og Fruen havde fået en mental nedsmeltning og glemt alt om hvordan man fanger en bøje og at hun selv havde foræret mig en smart hook-and-moor bådshage til jul til samme formål. Det krævede al min selvbeherskelse at tale stille og roligt til hende samtidig med at jeg skulle holde båden væk fra hækankre og færger. :giggle:

Link to post
Share on other sites

?..........Vi må ha et strengere regelverk og innføring av kompetansebevis som er langt mer krevende en båtførerbeviset, som i mine øyne er en vits.

.........

Jeg tror ikke det hjelper med enda flere regler så lenge det ikke gjøres så veldig mye for å håndheve alle de vi allerede har. Jeg tror neppe de få som driter i dagens regler bryr seg om å få enda flere.

Hvorfor ikke bruke resursene på holdningsskapende tiltak istedet for å vase bort midlene på mer byråkrati?

Link to post
Share on other sites

Prøver å ikke irritere meg over alt og alle, men en gjenganger synses jeg er at mange ikke holder styrbord i leia. Jeg prøver å legge meg godt synlig styrbord, men opplever allikevel stadig at møtende fartøy kommer rett imot uten å ha til hensikt å holde til sin styrbord side. Men forklaringen er kanskje som det ble nevnt lengre opp at folk kjører på waypoints og autopilot??

 

En annen gjenganger er når man ligger i en stille og fredelig naturhavn og nyter roen (oppsøker meget sjelden gjestehavner). Båter ankommer eller reiser, og alt er fred og fordragelighet. Men plutselig ankommer det en familie, eller flere i følge, som gjør veldig mye av seg. Alt fra hoiing og skriking, aggregatkjøring like etter ankomst (da må det vel være noe feil?), og ustanselig jollekjøring i ring bak båten der vi intill nylig lå og nøt stillheten. Disse menneskene med så høyt støynivå rundt seg burde ta seg tid til å ta pulsen på stedet de kommer til før de setter i gang med vesenet sitt :smash:

Link to post
Share on other sites

Jøss... Enten er vi på Vestlandet velsignet for "bøllekjøring", eller så har jeg et annet syn på hva som er uakseptabel oppførsel på sjøen.

Har nå reist Ørsta - Bømlo - Ørsta - Shetland - Bergen - Ørsta uten å møte en eneste båt som gir grunnlag for hytting med neven.. Klart det passerer en og annen fjordplog i halvplan, men da er det ikke verre enn at man snur baugen rett mot hekkbølgene og pløyer seg elegant gjennom. Man bør jo uansett ikke ha blomstervaser og glass stående løst om bord under fart.

 

Nå må du huske på det Steinsvik att vi som bor i vest og nord er oppvokst i båt, og trenger ikkje vise oss med bøllekjøring, for å innbille andre att båten, den behersker vi. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke resursene på holdningsskapende tiltak istedet for å vase bort midlene på mer byråkrati?

 

Fordi det fungerer veldig sakte og treffer bare de som "vil". Jeg er ikke tilhenger av unødvendig byråkrati, men alt "pratet" som blant annet Redningsselskapet har holdt på med i utallige år har tydeligvis ikke god nok effekt. Hvis vi skal få til en endring må det nok innføres sertifikatplikt og muligheter for å miste førerretten.

Hvem som skal kontrollere alle apekattene er en helt annen sak :lipseal:

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Vi har feriert 3 uker på strekningen Molde-Bergen-Bømlo-Haugesund-Molde i sommer.

 

Det er vel viktig å gjøre båt sjøklar når man er på tur, slik at man tåler en sidesjø uten at noe går i dørken.

 

Det vil vel alltid være idioter på tur på sjøen, som på det er i trafikken.

 

Det er vel også viktig å være i feriemodus, så får en heller være overbærende med de som ikke vet hva en hekkbølge er.

 

Det er vel bedre plass vestpå også, men størrelsen på båtene øker her også år for år !

Link to post
Share on other sites

Jag vill sammanfatta sommaren kort med följande slutsats. Svenskar har lite kontroll på styrbordsregeln, kör kors o tvärs och nära i hög fart. Många Norrmän har svårt att hålla fartbegränsningar. 5 knop är 5 knop. Nu har många AIS och det är bara att se själva.

Inte ens båten till en av de Norges större båtaviser kunde klara av att hålla fartbegränsningen på 5 knop. Snacka om badvill.

Link to post
Share on other sites

Etter 25 dagers herlig ferie på svenskekysten og Læsø så må jeg innrømme at jeg ble noe irritert over enkeltes oppførsel på sjøen et par ganger. Det kokte over for meg da 2 svenske daycruisere passerte meg på 5 - 6 meters avstand i absolutt maks hekksjøfart. Jeg forsøkte å legge baugen mot hekksjøen med det resultat at jeg nesten traff hekksjøgeneral Nr 2 som kom 20 meter etter den første i samme spor. Jeg hadde ca 20 meter fra min båt og til en stake og begge båtene tredde seg mellom min båt og staken. Båten min var gjort såkalt sjøklar med et unntak... Kjerringa var løs! Hun var akkurat ferdig med et besøk på det minste rommet ombord og beveget seg akterover da tsunamiene fra disse båtene traff min båt. Hun falt overende og traff salongbordet med panna. Det tok et minutt før jeg som satt på flybridgen ble klar over hva som hadde skjedd. Du kan si at jeg ble litt barnslig i min oppførsel da. Jeg ga gass og la min båt i drøye 25 knop, tok igjen disse to hekksjøgeneralene og passerte disse på samme avstand som de passerte meg. Da jeg akkurat hadde passert den siste så reduserte jeg farten. De bølgene som min båt lager når farten reduseres står det respekt av. Jeg hadde god oversikt fra apeterrassen og det var underholdene og se på de som var i disse to båtene. Jeg la meg på tomgangsfart og ventet på disse to båtene da det kunne være interessant å høre hva de hadde og si. Jeg tror de tok dette hintet for de la seg etter meg på tomgangsfart og hadde visst ingen behov for å ta en prat eller kjøre forbi. Dette var ikke pent gjort av meg, men jeg regnet med at de ville sette pris på å bli behandlet på samme måte som de behandlet meg...

Link to post
Share on other sites

Vi hadde 3 uker midt i fellesferien mellom Stavanger og Kalvåg, og til tross for endel båter kan jeg ikke si at jeg opplevde en eneste episode som irriterte meg. Selvfølgelig hender det at noen sværinger lager endel sjø, men snur baugen mot bølgene hvis det påkreves.

 

Og klart det finnes en og annen seilebåt som driver å krysse slik at det blir omtrent umulig å passere så varsomt og hensynsfull jeg ønsker.

 

Men klart hvis jeg peiser på i marsjfart i 20-22 knop betyr egen og andres oppførsel mer for trivselen enn når vi tusler avgårde i 7-8 knop slik vi gjør, da tåler vi litt mer hekkbølger.

 

For meg er det viktig å senke skuldrene, nyte turen og bare kose meg når jeg har ferie i båten. På ferie har jeg all verdens tid, og ferdes varsomt koster meg ingenting.

 

De eventuelle tullballene jeg har truffet på husker jeg rett og slett ikke, sikkert fordi de ikke greide å få meg irritert, jeg var jo i feriemodus.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...