Jump to content

Drittsekker eller bare sløvinger? Oppførsel på sjøen.


Artekno

Recommended Posts

Inte ens båten till en av de Norges större båtaviser kunde klara av att hålla fartbegränsningen på 5 knop. Snacka om badvill.

 

Mitt inntrykk etter denne sommeren (selvfølgelig helt subjektivt!), er at yrkesskippere er de som slurver mest. Det være seg ferger, selsafaribåter, redningsskøyter mm.

 

Et eksempel er fra tidligere i sommer. Vi var på vei ut Herfølrenna mot Sekken, og jeg holdt meg styrbord i leia i 5 knop som vanlig. Etter hvert ble vi innhentet av en av Strømstadfergene. Den skulle på død og liv passere meg på styrbord side, hvorpå jeg svarte med å kline meg enda mer opp i skjæra til styrbord. Til slutt endret den kurs og passerte på vår babord side. Det virker som om det er mange som egentlig ikke har tenkt over hvilken situasjon man kan sette et annet fartøy i ved å kjøre forbi på dets styrbord side når det kommer møtende traffikk.

 

Et annet eksempel observerte jeg når vi lå i Tordenskjoldsbukta for noen dager siden. En gubbe tok med seg tre barnebarn i jolla og la seg til å fiske i utkanten av bukta. Etter en stund kommer redninskøyta tuslende nordover mellom Kirkøy og Sandøy. Like før den er ved jolla som ligger og fisker (forøvrig den eneste båten som var å se i nærheten) legger den seg opp i halvplan! Jeg har vondt for å tro at de plutselig fikk det så travelt akkurat idet de skulle passere den jolla at de bare måtte gasse på akkurat der :nonod: Jeg er fullt klar over at man må tåle sjø når man ligger på svai og fisker, men det er jo ikke ulovlig å vise hensyn heller!

Jeg ga gass og la min båt i drøye 25 knop, tok igjen disse to hekksjøgeneralene og passerte disse på samme avstand som de passerte meg. Da jeg akkurat hadde passert den siste så reduserte jeg farten. De bølgene som min båt lager når farten reduseres står det respekt av. Jeg hadde god oversikt fra apeterrassen og det var underholdene og se på de som var i disse to båtene.

:lol::lol::lol:

 

Skulle likt å vært flue på skottet der :giggle:

 

 

Mye kos med misnøye her.

 

Så så, husk at dette er en missnøyetråd :giggle:

Link to post
Share on other sites

Skal huske det med 'missfornøydtråd'. Hulda har vært på en kjempelang ferietur i år. Strömstad- Grebbestad- Strömstad. Med to hele overnattinger. Men vi hadde en liten bryggeepisode. Baugpropellen til Hulda har knela, så vi har ikke de helt store manøvreringsegenskapene. Båtene ved ytterste flytebryggen i Grebbestad lå som vanlig slik at det ikke var mulig for 15 meter båt å komme innimellom. Sèg varsomt inn til en svenske som lå og mekket foran i baugen og lurte på om han kunne forhale en bit. Mannen spratt opp, flyttet båten og sto klar til å ta oss i mot. Hulda ble parkert. Så var det strøm, valget er landstrøm eller aggeregat. Altså landstrøm. Ingen stikk ledig. Jeg har en godkjent splitt som kan stikkes rett inn i skapet. Den eneste muligheten, grunnet splitten utforming, var en norsk båt tvers over brygga. Herr og fru båteier satt under kalesjen, og jeg banket høflig på. "Jai vil ige dele strøm med deg" svarte den danske mannen, mens fruen hauset opp i bakgrunnen 'ikke dele, vi vil ikke dele''. "Det var da svært, stort strømbehov?" Undret jeg. "Vi har varmvannsbereder og alt mulig rart", svarte mannen. Brygga har 10 A sikring for hvert uttak. En dame litt lenger bort bivånet opptrinnet med interesse. "Dere må gjerne koble på hos oss, vi bruker ikke mye". Noen ganger må man undre seg over hva slags tullinger man møter. Og desto mer gledlig blir det når man møter folk som forandrer en negativ opplevelse til noe positivt. Så vi lå to netter ved brygga.

 

Ellers så er Hulda så skrogstiv og tung at det skal mye til for at hekksjøgeneraler har særlig innvirkning på stabiliteten.

Link to post
Share on other sites

Et eksempel er fra tidligere i sommer. Vi var på vei ut Herfølrenna mot Sekken, og jeg holdt meg styrbord i leia i 5 knop som vanlig. Etter hvert ble vi innhentet av en av Strømstadfergene. Den skulle på død og liv passere meg på styrbord side, hvorpå jeg svarte med å kline meg enda mer opp i skjæra til styrbord. Til slutt endret den kurs og passerte på vår babord side. Det virker som om det er mange som egentlig ikke har tenkt over hvilken situasjon man kan sette et annet fartøy i ved å kjøre forbi på dets styrbord side når det kommer møtende traffikk.

 

Et annet eksempel observerte jeg når vi lå i Tordenskjoldsbukta for noen dager siden. En gubbe tok med seg tre barnebarn i jolla og la seg til å fiske i utkanten av bukta. Etter en stund kommer redninskøyta tuslende nordover mellom Kirkøy og Sandøy. Like før den er ved jolla som ligger og fisker (forøvrig den eneste båten som var å se i nærheten) legger den seg opp i halvplan! Jeg har vondt for å tro at de plutselig fikk det så travelt akkurat idet de skulle passere den jolla at de bare måtte gasse på akkurat der :nonod: Jeg er fullt klar over at man må tåle sjø når man ligger på svai og fisker, men det er jo ikke ulovlig å vise hensyn heller!

:lol::lol::lol:

 

 

 

 

 

Så så, husk at dette er en missnøyetråd :giggle:

Jeg var borti noe lignende. Båt ville forbi og det var trangt farvann og jeg holdt akkurat farten. Menigheta slo fast at jeg burde kjøre inn på grunt vann å slippe forbi spetakkelet.

Jeg lå å fisket ved smøgen i ei lita jolle. Snuten kom med den blå faren og gravde opp ei forferdelig hekkbølge menigheta slo fast at jeg ikke skulle fiske på steder hvor yrkesbåtene trafikkerte.

Link to post
Share on other sites

Prøver å overbevise meg selv om at disse apekattene er i et fåtall, men med sin oppførsel får det til å synes som om dette er helt normalt.

 

På fine dager med havblikk liker jeg å ligge utpå og drive. Opplever da noen ganger båter som holder kurs rett mot i flere nm for så å kaste båten til sides og passere med få meters klaring selv om det er seilbart farvann flere nm til alle kanter.

 

Kan det være at de ikke er apekatter i det hele tatt?

Kan det være mulig at de tror du har problemer, er på vei for å hjelpe og snur når de oppdager at dere bare ligger der for å ta det med ro?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Du kan si at jeg ble litt barnslig i min oppførsel da. Jeg ga gass og la min båt i drøye 25 knop, tok igjen disse to hekksjøgeneralene og passerte disse på samme avstand som de passerte meg. Da jeg akkurat hadde passert den siste så reduserte jeg farten. De bølgene som min båt lager når farten reduseres står det respekt av. Jeg hadde god oversikt fra apeterrassen og det var underholdene og se på de som var i disse to båtene. Jeg la meg på tomgangsfart og ventet på disse to båtene da det kunne være interessant å høre hva de hadde og si. Jeg tror de tok dette hintet for de la seg etter meg på tomgangsfart og hadde visst ingen behov for å ta en prat eller kjøre forbi. Dette var ikke pent gjort av meg, men jeg regnet med at de ville sette pris på å bli behandlet på samme måte som de behandlet meg...

 

Fornøyelig lesning :-) "Learning by hurting" på sitt beste..

 

mvh

Bavaria32sport

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg ser litt ann den jeg møter i trangere farvann jeg også, ja. Kommer det en i en fart i mot meg som jeg ser lager sværinger, hender det at jeg svarer på tiltale. Så lenge det kun er møtende båt som rammes ! :-) Bedre med to horn i panna, enn ett i siden !

Link to post
Share on other sites

Du kan si at jeg ble litt barnslig i min oppførsel da. Jeg ga gass og la min båt i drøye 25 knop, tok igjen disse to hekksjøgeneralene og passerte disse på samme avstand som de passerte meg. Da jeg akkurat hadde passert den siste så reduserte jeg farten. De bølgene som min båt lager når farten reduseres står det respekt av. Jeg hadde god oversikt fra apeterrassen og det var underholdene og se på de som var i disse to båtene. Jeg la meg på tomgangsfart og ventet på disse to båtene da det kunne være interessant å høre hva de hadde og si. Jeg tror de tok dette hintet for de la seg etter meg på tomgangsfart og hadde visst ingen behov for å ta en prat eller kjøre forbi. Dette var ikke pent gjort av meg, men jeg regnet med at de ville sette pris på å bli behandlet på samme måte som de behandlet meg...

 

 

 

Fornøyelig lesning :-) "Learning by hurting" på sitt beste..

 

mvh

Bavaria32sport

 

Kongebra

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Jeg var borti noe lignende. Båt ville forbi og det var trangt farvann og jeg holdt akkurat farten. Menigheta slo fast at jeg burde kjøre inn på grunt vann å slippe forbi spetakkelet.

Klart man skal legge seg styrbord og slippe forbi, bare det at denne ferga hadde tenkt å presse seg forbi meg på min styrbord side!

 

 

Jeg lå å fisket ved smøgen i ei lita jolle. Snuten kom med den blå faren og gravde opp ei forferdelig hekkbølge menigheta slo fast at jeg ikke skulle fiske på steder hvor yrkesbåtene trafikkerte.

Nå var jeg ikke vitne til din situasjon, men i det eksempelet jeg så syntes jeg det virket veldig unødvendig at den digre redningsskøyta måtte gi bånn gass akkurat der. Det er jo ikke tvil at man må tåle bølger fra passerende båter når man ligger og fisker, men det går jo an å bruke litt sunn fornuft også. Er det ikke det som kalles godt sjømannskap?

Link to post
Share on other sites

Klart man skal legge seg styrbord og slippe forbi, bare det at denne ferga hadde tenkt å presse seg forbi meg på min styrbord side!

 

 

 

Det kan være skummelt å styre inn på grunt farvann. Da kan man få skader i skrog, ror eller propellutsyr. Menigheta mente likevel det var viktigere at de som bryter fartsgrensen slippes fram.

Link to post
Share on other sites

Prøver å ikke irritere meg over alt og alle, men en gjenganger synses jeg er at mange ikke holder styrbord i leia. Jeg prøver å legge meg godt synlig styrbord, men opplever allikevel stadig at møtende fartøy kommer rett imot uten å ha til hensikt å holde til sin styrbord side. Men forklaringen er kanskje som det ble nevnt lengre opp at folk kjører på waypoints og autopilot??

 

En annen gjenganger er når man ligger i en stille og fredelig naturhavn og nyter roen (oppsøker meget sjelden gjestehavner). Båter ankommer eller reiser, og alt er fred og fordragelighet. Men plutselig ankommer det en familie, eller flere i følge, som gjør veldig mye av seg. Alt fra hoiing og skriking, aggregatkjøring like etter ankomst (da må det vel være noe feil?), og ustanselig jollekjøring i ring bak båten der vi intill nylig lå og nøt stillheten. Disse menneskene med så høyt støynivå rundt seg burde ta seg tid til å ta pulsen på stedet de kommer til før de setter i gang med vesenet sitt :smash:

Har fulgt med på alle innleggene i denne tråden. Har tenk igjennom hele ferien nedover svenskekysten i juli, uten å finne noe sørlig og irritere seg over. Men når jeg leste innlegget til Komodo, så må jeg si meg helt enig med han. Enten man ligger i en fredfylt gjestehavn eller nyter stillheten på øyene utenfor, så er dette meget irriterende, særlig den forbanna jollekjøringen hele kvelden. Men dette hører selvfølgelig ikke denne gjengen, de lager så høyt støynivå at de overdøver til og med jollekjøringen til sine egne unger!

Link to post
Share on other sites

Noterer meg at årsak til en del av situasjonene folk her opplever som slitsomme forårsakes av litt større motorbåter, samtidig som de her som "ikke har merket noe" også farter rundt i - litt større motorbåter...

Noterer meg at noen mener de ikke behøver å ta hensyn så lenge det er "merket lei"...

Noterer meg at de som har vært plaget av andres oppførsel ofte har mindre saktegående båter...

-Det er selvsagt ikke godt nok grunnlag for noen konklusjon!! Jeg håper i grunnen flere gidder å fortelle om situasjoner de har opplevd som ille på sjøen, så KANSKJE noen av de som har forårsaket slike situasjoner går litt i seg selv i det stille og justerer adferd for fremtiden...

 

I allefall, HOLD AVSTAND OG VIS HENSYN om du kjører fort eller lager mye sjø. Verre er det jo ikke, eller?...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Den situasjonen som sitter best hos meg ifra i sommer er faktisk en idiot av en politibåt.

 

Sitter og putrer avgårde igjennom kreppa retning Langesund, akkurat inne ved fyret der det er en trangt spretter PB forbi oss med 2 meters klaring i sikkert 30-40 knop! Jeg setter omtrent kaffen i halsen da ingen av oss så han!

 

Jeg tenkte mitt at nå er det hast, men at han kunne slått "litt" av å farten da han passerte oss, det var ikke snakk om noe særlig bølger akkurat.

 

Da han kommer midt imellom fyret og det smaleste ved utkjøringen så stopper han opp, helt til vi har passert han.

Da vi akkurat er ute av kreppa passerer han oss på 5-10 meter i nye 30-40 knop. Kjører avgårde midtfjords retning langesund før han stopper igjen!

 

Rett før vi tar han igjen så legger han på gassen igjen? og vender utaskjærs!

 

Vi holder mellom 5 og 7 knop hele strekning.

Vi ser han ligger og driver utaskjærs mens vi holder stø kurs, da vi har fortøyd i Langesund så kommer han i godt driv igjennom sundet før han stopper og putrer rolig hjem mot brevik! Det var en person i båten !?

 

Dette er det jeg husker verst i fra årets ferie, alle de andre som passerer på 5 meters hold i 8-12 knop med halve fjorden på slep de orker jeg ikke bry meg om!

 

Syntes bare politibåtens oppførsel var av det spesielle slaget.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

 

Syntes bare politibåtens oppførsel var av det spesielle slaget.

 

 

Tja... Det høres vel nesten ut som politimesteren var på ferie og nøklene hang tilgjengelig, så fristelsen ble for stor for han en solskinnsdag?...

Mitt inntrykk av "en del" politifolk er at de ikke akkurat er av det praktiske slaget. Rett fra befalsskolen til PolitiHØYskolen i dag vet du, bare ungdommen uten livs- og arbeidserfaring. Stod en gang og så på mens de prøvde å få politibåten på Hamar inn i båsen sin. Det var ganske komisk. Nå har de fått plass ytterst og kan putre rett inn med lang og rett siktelinje. Det er mulig de har en slags opplæringsplan, men du får vel uansett ikke en politibetjent til å innrømme at han IKKE er verdensmester i alt, uansett? I det tilfellet der ville jeg sannelig snakket med han. Om jeg blir bryskt avvist, hvilket kan skje, så har jeg noen knapper å trykke på når det gjelder de gutta der. Og passering i slik fart på så nært hold er uansvarlig kjøring man faktisk kan gå så langt som til å anmelde og få etterforsket. -I hvertfall når det gjelder en tjenestebåt. Avisa liker også å skrive om slikt :giggle:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Seilbåtene i Trondheimsleia har nesten aldrig opp seilene.. dem går for motor.. de få som seiler er intet problem.. Flere steder jeg går er enten for grundt eller det er luftspenn som er for lavt for seilbåter.. Jeg har aldrig opplevd noe som helst problemer med seilbåter som motorbåtmann! krysser dem så er det jo bare å slakke ned lit å gå bak dem!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

H-35.. Du glemte å notere deg at mange reagerer på kryssende seilbåter i trange leder;) og at de som ikke har merket noe til dette er nettopp, de som seiler....

 

 

Hva er trange leder? Det er ikke hensiktsmessig å krysse gjennom trange leder, men jeg vet mange ikke vet hva kryss er og de ser bare seilene oppe. På slør er det ikke noe problem å håndtere en seilbåt der det er trangt. Så lenge du holder avstand så bør du heller ikke oppleve det som noe problem. Så hva er trange leder? Vær litt mer konkret så kan vi alltids diskutere det?

Jeg seiler når jeg kan og så lenge mine gjester ombord er komfortabel med det. I skjærgården er det som regel god plass, med enkelte trange sund man må gjennom. Disse byr heller ikke på problemer. Men hvis du feks mener at en del seilbåter krysser seg gjennom Blindleia eller tilsvarende så mener jeg nok at du tar feil.

Hvis jeg ligger på kryss og nærmer meg land så MÅ jeg slå. Dette bør ikke komme som noen overraskelse for noen på sjøen. Likevel opplever jeg av og til at andre båtførere som tar meg igjen bakfra plutselig må kaste seg rundt og ratte, rett og slett fordi de ligger for nær meg. Da har de jo bommet en smule. De kunne planlagt kursen sin noen minutter før. Det er jo ikke akkurat som om jeg kommer rasende i full fart heller?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med det nei.. Heller ikke hekkbølger, ellerfolk som passerer nære eller raskt.. Vi har lite trange sund her i Trondheim..

 

Du hadde jo et lite sammendrAg så jeg tenkte å minne deg om en ting som en del ser på som et problem, som ble avglemt.. Kanskje flere trenger å gå i seg selv?

Poenget var at mange ser andre problemer, men kanskje mindre flinke til Å se egne problem.. Dette gjelder så klart motorbåter som seilere..

 

Andre har sikkert reagert på min oppførsel også, og sånn vil det alltid være.. Ingen er like..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med det nei.. Heller ikke hekkbølger, ellerfolk som passerer nære eller raskt.. Vi har lite trange sund her i Trondheim.. Du hadde jo et lite sammendrAg så jeg tenkte å minne deg om en ting som en del ser på som et problem, som ble avglemt.. Kanskje flere trenger å gå i seg selv? Poenget var at mange ser andre problemer, men kanskje mindre flinke til Å se egne problem.. Dette gjelder så klart motorbåter som seilere.. Andre har sikkert reagert på min oppførsel også, og sånn vil det alltid være.. Ingen er like..

 

 

Jeg tror ikke, og ville vel hatt problemer med å forstå det, om noen blir plaget av min opptreden på fjorden. Jeg lager ikke bølger. Jeg lager ikke støy. Jeg kan aldri passere noen i høy hastighet, eller passere noen for den del! Jeg kan KANSKJE oppfattes som en sinke i trange løp, for marsjfarten min er ikke mer enn 5-6 knop. Men i trange løp er det ofte fartsbegrensning uansett, så det burde ikke være et problem for noen. I åpent vann forventer jeg at de som kommer fort eller stort faktisk legger kursen om i god tid, slik at de ikke passerer tett innpå meg. Hvis dette er et problem for noen så syns jeg vel at de bør gå i seg selv og vurdere hva de egentlig driver med. Og ut i fra vinking og smil fra svimene som dundrer forbi tett inntil så velger jeg faktisk å tro at de for en stor del er uvitende - om ikke akkurat dumme eller onde!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Da er vi helt enige;) det var kryssing i trange sund jeg nevnte, som jeg har forstått er å seile i motvind? Riktig?

 

Alt det andre du nevner stemmer nok og jeg tror ingen plages av at du seiler 5 knop på fjorden. Ikke engang de gangene du presser den opp i 6,5 knop;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da er vi helt enige;) det var kryssing i trange sund jeg nevnte, som jeg har forstått er å seile i motvind? Riktig?

 

Vel, vi må alle gjennom trange sund av og til, også vi som går for seil. Og som jeg skrev, det bør ikke komme som noen bombe på han bak at jeg må slå (skifte retning) når jeg nærmer meg fjellveggen eller en grunne. Vinden kan også variere, og jeg kan kun holde en viss vinkel mot vinden. Det er så enkelt, men altså tydelig så vanskelig for noen - hold avstand - så klarer jeg aldri å overraske noen på sjøen! :lol:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Ja det er vel derfor mange mener at man burde gå for motor gjennom sånne sund.. Alternativet vil vel ofte bli å dra på forbi seilbåten med tilhørende hekksjø..

 

Gjennom et sund er det vel ikke mange knop framdrift på kryss, om man tenker rett linje gjennom sundet.. Altså er kryssende seilbåter en sinke i forhold til motorbåter i 5 knop?

 

 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja det er vel derfor mange mener at man burde gå for motor gjennom sånne sund.. Alternativet vil vel ofte bli å dra på forbi seilbåten med tilhørende hekksjø.. Gjennom et sund er det vel ikke mange knop framdrift på kryss, om man tenker rett linje gjennom sundet.. Altså er kryssende seilbåter en sinke i forhold til motorbåter i 5 knop?

 

 

Altså, det er forskjell på sund og trange løp. I et sund kommer jeg som regel gjennom på et eller to slag. Altså ikke noe problem for meg eller mine omgivelser. Hvis jeg skulle innlatt meg på å krysse gjennom trange løp, frem og tilbake, ja så skulle jeg blitt bra lang i armene! Det gidder jeg ikke. Da går jeg utenom, eller slipper ned seil og putrer gjennom for motor. Man er tross alt på tur og ikke på noen treningsleir. Hvis noen forventer at jeg skal ta ned seil og starte motoren fordi jeg kommer til ett trangt sund, så syns jeg de forventer litt mye av meg. Det er mye arbeid, og jeg sparer ikke tid for noen på å gjøre det. Så det skjer ikke.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...