Geir Hansen Startet 18.August.2013 Del på Facebook Startet 18.August.2013 I går skulle vi på hytta en tur, siden jeg ikke hadde fått delene til snekka, måtte vi bruke den andre båten, koblet på hageslangen og kjørte den på tomgang noen minutter dagen før jeg hektet den bak på bilen og kjørte avgårde.. vel fremme satt vi ut, motor startet som en kule... så stoppet jeg den for å bære bagasjen i ombord.. med bagasje, kjerring og bikkje ombord startet ikke faenskapen... begynte å sjekke drivstofftanken, sjekket pluggledninger, hadde (flaut nok) ikke pluggnøkkel ombord, men det gikk med en vannpumpetang, alle 3 pluggene var våte, tørket dem, og sjekket at alle tre gnistet... skrudde inn plugger, tømte forgassere for å være sikker på at det ikke var vann der, men samma f... så startet den ikke... nå begynte rådyrene å bli gode, klokka tikket og middagen på hytta begynte å gli ut i intet... men etter halvannen time med bannskap, trusler og bønn, "glemte" jeg å choke den når jeg kjørte starteren, den begynte såvidt å ta etter... og etter å ha kjørt starteren litt så startet den omsider. den gikk litt ujevnt et par ganger på turen ut (ca 15 minutter)På tur tilbake i dag startet den nesten før jeg dreide nøkkelen, men etter 5 minutters kjøring begynte den å "brumme" den ville ikke opp på turtall i gir.. fri-koblet jeg den og kjørte den på gassen, så ruste den som bare pokker... men i gir klarte den ikke å arbeide seg opp turtall..(har ikke turteller så jeg vet ikke eksakt turtall) sjekket at indikatorstrålen på motoren var normal...men det virker som den gikk i en eller annen form for "limp mode" fant en hendel plassering som gjorde at den gikk lettest mulig og kom oss inn til land.. stoppet motoren, og etter 3-4 minutter virket den normalt noen hundre meter før den mistet piffen igjen... karret oss inn til utgangspunktet og fikk dratt den opp på hengeren igjen, nå står den i garasjen sin, og der blir den nok stående en stund og tenke over sine synder...Nå skal det være sagt at jg kjøpte båten høsten 2010 og motoren har ikke vært kjørt annet en på tomgang med hageslange siden oktober 2011 (gikk feilfritt 2011 sesongen).. burde vel forberedt meg bedre før jeg satte ut, så det er nok ikke bare motorens feil :p men i og med at delene til VP'n ikke kom, ble det ikke så rent "fort og gæli" for å komme oss ut...opplevde at den ikke tok etter å starte en gang i vår da jeg skulle starte den, da sjekket jeg også ledninger o.l. Det var et par ting jeg stusset på.. mener å huske fra en tilsvarende motor at det skulle være en sikring der de har skjøtt sammen med kabelsko og ledning? Samme med den "rosa" ledningen midt på blokka, det virker som de har klippet bort noe og skjøtt sammen de to brune endene? men jeg er ikke sikker på hva det er og hva det skal brukes til... Ellers er det en tom kontakt oppe der, og en som tilsynelatende passer i den hengende ned ved starteren, noen som kan fortelle meg hva de er godt for? Som dere sikkert allerede har gjettet har jeg ikke allverdens peil på utenbordsmotorer :-P - Pakninga bak luftfilter?kassen mot forgasserne er ikke allverden, og kunne sikkert vært byttet, men jeg mistenker ikke den for å stå bak problemene?... - Pluggene er gamle, har ikke byttet de 2 årene jeg har hatt den. - Er det luftfilter, og evt. hvor? - Ligger et bensinfilter på slangen under der gir/gass/strømkablene går inn i motoren.. det har jeg ikke sett før i går,og selv om det tilsynelatende så greit ut, og leverte bensin, så skal det byttes... Mange spørsmål her... alle svar mottas med takk... Geir... Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 (redigert) http://www.maxrules.com/graphics/omc/wiring/78-84_3-CYL_EL.jpg http://www.maxrules.com/graphics/omc/wiring/REMCONTBOX.jpg Her har du bilde som viser diagrammet for din motor. En annen ting er kanskje belgen på bensinslangen at den suger falsk luft eller er defekt. Du bør også kanskje sjekke dysene på forgasserene, og flottørkammerene, her kan det være masse dritt og avleiring Redigert 19.August.2013 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
ivar Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 for meg høres det ut som at den får for mye bensin, hadde noe lignende på en 97 mod Evinrude hvor det var en bryter for prime starten som sto i feil stilling , og dermed pøste på med bensin Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Geir Hansen Svart 19.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2013 Kan noen bekrefte om dette er VRO? Oljepumpa? den kan visstnok lage krøll når den ikke er i bruk.. Sitér dette innlegget Link to post
loix Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Siste bildet der er av vro pumpen Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Siste bildet der er av vro pumpen Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Geir Hansen Svart 19.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2013 Hva er vanlig klargjøring på disse? plugger, bensinfilter og girolje? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Plugger, fette nipler, skifte bensinfilter, bytte gearolje, flushe forgasser (åpne tappeplugg og pumpe igjennom ny bensin), gjerne skru ut dyser og BLÅSE dem rene ikke prøv å "stake" ut noe dritt. Sjekke alle kabler og kontakter for rust og irrDet er min faste prosedyre før sesongstart. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
wilma Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Hadde en eldre utgave av samme motor. Ble kraftløs iblant, men kunne fint ruses opp i fri. Årsaken var dårlig kontakt i en tennplugghette. Motoren gikk plutselig på to, dette merket man ikke i fri..... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hansen Svart 6.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2013 (redigert) VRO pumpa var koblet fra ledningsnettet... så da var vel ikke den problemet likevel... det hadde vel vært for enkelt... Har omsider fått av undervannshuset.. virker som forrige eier har tvunget inn en skru som mest så ut som en spiker noen har prøvd å banke rett med en hammer på ujevnt underlag. Brukte nesten 2.5 timer på å få den ut uten å vri den av... Jeg har ikke skiftet impeller siden båten har stått på land de to siste årene, og det var på høy tid tror jeg... kan jo være at den ikke klarer å skaffe nok vann.. disse motorene skal vel roe turtallet ved for høy temperatur mener jeg å ha lest et sted.. Redigert 6.September.2013 av Geir Hansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.