H400 Startet 19.August.2013 Del på Facebook Startet 19.August.2013 Hei. Har problemer med en Yamaha 9,9 fra 1998 som "spinner" eller ikke får tak i vannet når jeg gir gass. Propellen går rundt og virker i orden ved lavt turtall, men med en gang jeg prøver å øke farten, blir bare turtallet høyere og båten går like sakte. Har tatt av propellen for en sjekk, men så ikke noe spesielt som manglet. Har dessverre ikke veldig greie på dette, men tenkte det kunne være noen her inne som kan en ting eller to før eventuelt jeg levere den på verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 gummivulkinga i propellen som slipper når belastningen blir for stor, kan skje etter å ha truffet noe - eller av seg selv Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ollebolle2 Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 +1 innlegget over. Byttet nettopp en tilsynelatende feilfri propell samme symptomer som deg og vulkaniseringen var gåen. Alt i orden med ny propell Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Sett motor i gear, få en til å holde igjen svinghjulet, prøv så snurr propellen rundt for hånd, klarer du dette er vulkaniseringen defekt Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
H400 Svart 19.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2013 Takk for svar, jeg sjekker vulkanisering på propellen om den kan være defekt. Mye som kan tyde på at dette er problemet, jeg kommer tilbake med resultat når jeg har det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Kan være at motoren står for høyt og suger luft når båten begynner å løfte seg opp av vannet. Står den på en Rib? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Hei Denne "vulkaniseringa" er ein sikkerheit som skal kopla ut sambandet mellom propell og gir/motor, dersom propellen stoppar brått. Typisk ved grunnstøyting eller tau i propellen. Det same skjedde, med ein av mine motorar, i sommar. Det skjedde utan nokon "ytre" påverknad. Ikkje bruk tid eller pengar på verkstad. Bytt propellen sjølv. Det er gjort på nokre minutt. Det var store skilnadar i pris, på ny propell til min 5 hestar Mariner, så det kan lønna seg å sjekka prisar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
H400 Svart 19.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2013 Påhengern står på en GH 14. Sjekker ut priser på propellen, noen forslag om hvor jeg kan kjøpe utenom min Yamaha leverandør her hjemme i Grenland? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 er kanskje en maritim forhandler i nærheten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
H400 Svart 19.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2013 Flere maritime forhandlere i nærheten som er selger propeller. Fikk bare tips om at det lønner seg å sjekke pris.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 tenker på en i Maritim kjeden , de har prisgunstige solas propeller som funker helt greit Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
H400 Svart 19.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2013 Flott, skal til Vestfold imorgen så da kjører jeg innom Maritim i Tønsberg. Takk for forslaget. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Kan være lurt å skrive ned størrelsen og stigningen på den gamle propellen så du får en med samme "utveksling". Hos Maritim i Stavanger hadde de 3 ulike stigninger (men samme diameter) til samme motor da jeg kjøpte til min Yamaha i fjor sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Og siden du skal bytte propell så ta av den du har og ta den med deg når du kjøper en ny. Min vurdering er også at det er vulkaniseringen som har gitt seg, har skjedd meg på et par motorer og uten at jeg har gått på grunn eller fått tau i propellen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Daffy Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Jeg er også sikker på at dette er vulkaniseringen. Sett motor i gear, få en til å holde igjen svinghjulet, prøv så snurr propellen rundt for hånd, klarer du dette er vulkaniseringen defekt Pass for all del på at tenning er av eller dødmannsknapp er ute hvis du skal utføre denne testen. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
H400 Svart 29.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2013 Kjøpte ny Solas propell til 698,- hos Maritim i Tønsberg, og påhengeren går som vanlig igjen. Takk for all hjelp i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.