Jump to content

Yamaha 9,9 får ikke "tak" i vannet når jeg gir gass.


H400

Recommended Posts

Hei.

 

Har problemer med en Yamaha 9,9 fra 1998 som "spinner" eller ikke får tak i vannet når jeg gir gass. Propellen går rundt og virker i orden ved lavt turtall, men med en gang jeg prøver å øke farten, blir bare turtallet høyere og båten går like sakte.

 

Har tatt av propellen for en sjekk, men så ikke noe spesielt som manglet.

 

Har dessverre ikke veldig greie på dette, men tenkte det kunne være noen her inne som kan en ting eller to før eventuelt jeg levere den på verkstedet.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

gummivulkinga i propellen som slipper når belastningen blir for stor, kan skje etter å ha truffet noe - eller av seg selv

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Denne "vulkaniseringa" er ein sikkerheit som skal kopla ut sambandet mellom propell og gir/motor, dersom propellen stoppar brått. Typisk ved grunnstøyting eller tau i propellen. Det same skjedde, med ein av mine motorar, i sommar. Det skjedde utan nokon "ytre" påverknad.

 

Ikkje bruk tid eller pengar på verkstad. Bytt propellen sjølv. Det er gjort på nokre minutt. Det var store skilnadar i pris, på ny propell til min 5 hestar Mariner, så det kan lønna seg å sjekka prisar.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Og siden du skal bytte propell så ta av den du har og ta den med deg når du kjøper en ny. Min vurdering er også at det er vulkaniseringen som har gitt seg, har skjedd meg på et par motorer og uten at jeg har gått på grunn eller fått tau i propellen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er også sikker på at dette er vulkaniseringen.

Sett motor i gear, få en til å holde igjen svinghjulet, prøv så snurr propellen rundt for hånd, klarer du dette er vulkaniseringen defekt

Pass for all del på at tenning er av eller dødmannsknapp er ute hvis du skal utføre denne testen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...