Jump to content

Autopilot jord - til batteri eller bare rett til negativ kabel?


Herman

Recommended Posts

Jeg har kjøpt ny autopilot som erstatning for min giktbrudne Autohelm 5000. Jeg har gått til anskaffelse av dette systemet:

http://www.seatronic.no/autopilot-autopiloter-c-230_57/raymarine-autopilot-p-3957

 

I brukermanualen står det at ACU ("Hovedhjernen", Actuator Control Unit) skal kobles til båtens "RF Earth". Hvis båten ikke har dette kobles den til batteriets negative pol.

 

Jeg har ikke noe dedikert "RF jord".

 

Dette er en forenklet figur av systemetbilde

 

Blir det feil å koble seg rett på denne kabelen?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Feil blir det ikke så lenge du er sikker på at det er jord der. Ulempen er at det er tydelig at den går til en jordskinne og videre, ergo flere oppkoblingspunkter som kan irre og gi dårlig jord med tiden. På den andre siden vil det kun medføre at autopilot kan svikte, hvis jorden tidvis svikter. Det vil ikke korstlutte autopilot eller noe slikt.

Personlig hadde jeg brukt den koblingsboksen, er du sikker på at at kontaktene er bra og ledningene ikke irret. Alternativt hadde jeg dratt jordledningen til jordskinnen du nevner, er den nærmere enn å trekke en til - på batteriet. Jordskinnen din er jo bare ett utenforstående jordpunkt for å dempe/unngå spagetti tilkobling direkte på batteriet.

 

Dårlige ledninger og dårlige kontakter er ikke uvanlig i båtene som går i saltvann etter noen år, så ville holdt fokus på det.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg skjønner er det her ikke egentlig snakk om noen returledning for strøm, og det går neppe store strømmer i den. Det er heller ment for å hindre radiostøy inn på anlegget som forstyrrer signalene på bussen (Seatalk Ng) mellom komponentene.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg lagt ut kraftige pos. og neg. kabler fra batteribank til splines for og akter i båten. Inn her går de forskjellige forbrukerene. Hos deg er dette sannsynligvis kun en signalkabel som kan kobles til nærmeste minus. Eller så kan du montere den til en kjølbolt om du har utenpåliggende kjøl, eksempelvis. Dette vet Lars H alt om.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...