RuneW Startet 19.August.2013 Link til dette innlegget Startet 19.August.2013 Jeg er en relativt fersk eier av en Nordkapp Avant 620 med en 150 E-Tec Evinrude. Far og alle 3 ungene elsker vannsport og det var en av grunnene til at jeg valgte en moderne 2-takter i utgangspunktet. Båten skvetter i plan på et blunk. Har lite å utsette på den biten. Problemet er å justere farten riktig. Særlig med wakeboard er det litt kritisk å ha riktig fart, men gassen er så følsom/hard at jeg har et svare strev med å finne rett fart. For meg virker det som 5 mm forskjell på gasshendelen = 10 knops forskjell i fart (15-25). Mulig jeg overdriver, men slik føles det. Er det noen som vet om det er noen måte å stille inn så hendelen blir litt mindre følsom i dette kritiske området? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Det er ikke så uvanlig.. Du gir gass for å komme i plan og da skyter den fart og øker gjerne med 5-10 knop.. Når du sakker ned blir det på grensen til å gå ned fra plan igjen.. Jeg justerer gassen hele tiden ved vann sport.. Kjørte wakeboard med en 600 avant med 140 hk i sommer og der og slet vi med det samme.. Prøv å trim motoren helt inn, da planer den ofte ved litt lavere fart og du slipper planeterskelen.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
RuneW Svart 20.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Ja, du er vel inne på noe. Tipper noe av problemet er at motoren er så hissig. Det var litt lettere å porsjonere ut kreftene med min litt latere 4T Mercury (dog på en noe lettere båt). Men skulle virkelig ønske det var en måte å justere forholdet mellom gass-hendel-vinkel og gasspådrag. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Det spørs ikke om at du bør få en software oppgradering på motoren, jeg hadde en 150 E-Tec med det samme problemet, den var helt umulig etter båten var i plan, den økte farten i fra ca 20 knop til 30 knop uten at jeg rørte gassen. Svært irriterende, løsningen var en oppgradering av ECM da ble det betydelig bedre. Det var en del parametere i motorstyring og innsprøyting som trengte oppjustering, forresten vilken årsmodell er motoren din ??. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 (redigert) Ikke akkurat rakettforskning av et tips, men jeg har gitt det til mange som fortvilt herjer med gassenhendelen... Reguler gassen ved å holde rundt "staken" - ikke håndtaket øverst. Jo lavere ned på gasshendelen du holder, jo mindre korreksjoner kan du gjøre Jeg liker best å stå på wakeboard mellom 18 og 20 knop, og det er stor forskjell på hvor godt ulike båter liker å oppholde seg her... Som glalaks nevner.. Quicksilver 470 med 50hk 4takt stortrivdes, Bella 512E med 90hk V4 måtte jobbes litt med, samme med Buster XL med 90hk. Rana 17 med 60hester funka greit... Yamarin 6110 med 100hk 4takt har jeg ikke stått etter, men har kjørt båten endel - og tror den vil fungere bra. Båten min (zodiac på 24 fot med 250hk) trives IKKE i så lav hastighet. Ja og for ikke å glemme, Quicksilver 330 Sport gummibåt med 15hk funka krutt så lenge egenvekta på kaptein og utøver var rundt 70kg. Lite sprett i hekkbølgene var det eneste Redigert 20.August.2013 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.