Jump to content

Kommer Kinabåtene ?


olews

Recommended Posts

Kommer de billige Kinabåtene ?

Har selv seilt en større båt på 68' som var laget i Shanghai, håndverket var utmerket på denne og disse båtene seiler regatta rundt jorden og har fullført 4 runder.

 

Far East boats er en slik kandidat for billige Kinabåter. Nå er de ute med en 33', dette kan bli en utmerket båt som både seiler bra og man kan bo i. Vet ikke om den blir vist fram på båter i sjøen om etpar uker, men den blir sikkert å se i Göteborg i februar.

 

Fra før har de en 26' som markedføres i Sverige.

Den er testet på Hamnen play, Far East 26 test. De var svært så fornøyde.

 

 

Kommer vi til å se en ny generasjon billige båter fra Kina? Det er jo merkelig at tyskerne og franskmenn kan være de som leverer de billigste båtene.

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Selene bygges i Kina, men de er vel neppe i billigklassen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål !

Om det fantes et marked for billige koreanske biler, finnes det sikkert også et marked for kinesiske båter, tror jeg.

Når de fleste norske produsenter flytter, eller har flyttet produksjonen til østeuropa blir jo ikke forskjellen i kvalitet så stor mellom disse. Kunden vil dessverre ha billigere båter, som ikke produseres i Norge. På den andre side må produsenter tjene mer enn de gjør i dag, ellers går det ikke rundt. Til og med Marex har nå flagget ut alle modellene, noe jeg synes er synd !

Link to post
Share on other sites

Vi vil ikke ha Kinabåter.. Europa går jo nedenom og hjem til slutt om vi bare skal kjøpe Kinavarer :worry:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Lystbåt er ikke noe som hver og en må ha, derfor tror jeg ikke det er særlig marked for billigbåter her i Europa og ihvertfal ikke Norge.. De fleste som kjøper båt her til lands er som regel optatt av kvalitet sjøegenskaper og opplevd kvalitet.. Jeg tviler på at en kinabåt blir noe særlig mye billigere med CE godkjennelse og materialkvalitet på høyde med våre båter.. Søppel derimot klarer de nok sikkert å produsere, men er det virkelig noen som vil ha en annenrangsbåt..

 

Derimot utflagging av renomerte produsenter ser vi jo nå skjer i større grad og da særlig i øst europa. Kina kan sikkert også være aktuelt der. Men da får jo produkter samme oppfølging og kvalitetskontroll som det hadde fått om det ble produsert her til lands..Da oppnår man et bra produkt til en hyggelig pris.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg har et intrykk av at båter bygget i Kina slett ikke er ekstremt billige. Noe rimeligere er de, men det kan se ut som importørene stikker av med mye av differansen De fleste av dem har også god kvalitet, spesielt når det kommer til innredning i treverk. Det jeg har i bakhodet nå er Trawler- og Trader typene som kommer derfra med samme skrog og forskjellige navn. Royaler, Clipper etc.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det bygges i mange forskjellige kvaliteter i Kina. Samme hva man er på jakt etter, finnes det i et utall prisnivåer og kvaliteter.

 

Jeg skulle nok funnet bedre kvalitet til lavere pris i Kina enn mange av de østeuropeiske merkene som jobber med å etablere seg i Norge. Problemet er imidlertid at norske båtkjøpere ikke kommer til å hente båten i Kina og seile den hjem. Man må derfor ta prismessig høyde for at fartøyene skal frakts rundt halve jorda. Og det koster, om man ikke har kontakter.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg rekner med tråstarter mener "kinabåter" båter som er småbåter fra 16-30 fort skjærgårdsjepper daycruisere og turbåter som kan konkurere med våre europeiske og nordiske båter på pris og kvalitet.. bør jo være en god del lavere priset om det i heletatt skal være interessant! jeg er fult klar over at en del trawlere og større båter bygges i østen, men det er nok ikke disse det siktes til..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Båter fra kina kan ikke bli dårligere enn Bavaria.

Neppe, men så lenge kinabåtene er bedre enn de skandinaviske så spiller det liten rolle i grunnen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Båter fra Kina må selge seg inn på pris, siden det jo er et godt kort de har. Kvaliteten må være god nok, så kan man jo spørre hva det er? Alle som har introdusert billigere båter som Maxi, Bavaria etc har møtt motstand. Selvsagt er høy kvalitet og håndverk en god ting, men til hvilken pris. I et velfungerende marked vil det være en sammenheng mellom pris og kvalitet. Det er jo flere muligheter for Kinesiske båter, enten massiv masseproduksjon omtrent som Far East boats gjør det eller å bruke billig arbeidskraft til håndverk så det blir nærmere en Orustbåt. Siden historien viser at det er billige båter av akseptabel kvalitet som selger mest så vil jeg tro at kommer til å se helt enkle båter produsert i store antall. Da snakker vi om størrelse som

Far East lager Optimist størrelse og opp til 36'.

 

Hvor billige de blir gjenstår å se, men importørene vt å sko seg. Så vi må kanskje importere selv ? De fleste av oss er jo kunder hos dx.com så det kan vi.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle det være billigere fra Kina? Lavere lønnskost javel, men da må de i så fall konkurrere i WIndy/Orust-segmentet som legger vekt på høy grad av manuelt arbeid. En industriprodusert Bavariea eller Beneteau har ikke all verdens med timekost. Innredningsproduksjonen er modularisert og automatisert, sluttmontasjen fra tomt skrog til ferdig båt tar 48 timer. Jeg kjenner ikke eksakt lønnsandelen for en Bavaria men den er neppe mer enn 10% i forhold til materialkost mm. Kostnadene for utstyr og materialer er stort sett lik verden over. Selv om Kina kunne ha samme automatiseringsgrad vil forskjellen i lønnskost spises opp av trasnportkostnadene.

 

Eksempelet med Fareast båtene var i alle fall ikke spesielt mye rimeligere enn tilsvarende europeiske.

Link to post
Share on other sites

Thinkpad er jo nå 100% kinesisk, og regnes vel fortsatt for å være et kvalitetsmerke - så det er slettes ikke sant at alt som produseres i Kina er av dårlig kvalitet. Menja, de har en helt annen mentalitet der borte - f.eks., dersom en nordmann befinner seg nederst på organisasjonskartet og ser at noe er galt, så vil han som regel si i fra - og dersom noe er riv, ruskende galt og det ikke nytter å snakke med nærmeste medarbeidere og nærmeste overordnede, så er det vanlig å eskalere. Dette er bra for å få rettet opp i rene feil - og til en viss grad kan det avhjelpe mot bevisst kutting av hjørner for å spare kostnader. På den andre siden er det kostnadsdrivende, i en norsk bedrift kan det bl.a. gå med betydelige arbeidstimer på å diskutere interne uenigheter.

 

Dersom en gjennomsnitts kinesisk arbeider får en arbeidstegning hvor kjølevannsinntaket ligger over vannlinja, så vil han følge arbeidstegningen - det er tryggest; det er tross alt ikke arbeiderens ansvar å bestemme hvor kjølevannsinntaket skal ligge, det er aldri feil å følge instruks, det blir fort veldig feil å fortelle nærmeste overordnede at han har gjort noe galt, og det blir også fort veldig feil å forsinke produksjonen. I tillegg har kanskje arbeideren null peiling på hva han egentlig driver på med, han har vel aldri vært ute i båt selv.

 

Dårlig kvalitet finner man selvfølgelig igjen i norskproduserte produkter (og båter) også. I Norge stoler vi mye på enkeltindividet og gir mye ansvar over på den enkelte arbeider. Dersom en enkelt arbeidstager gir faen eller rett og slett har en dårlig dag kan det føre til et sluttproduktet av lav kvalitet. I Kina har man som regel råd til egne ansatte som jobber spesifikt med produksjonskontroll og kvalitetssikring.

 

Som en liten sidenote, i min forrige jobb hadde vi et kinesisk firma som gjorde mesteparten av IT-utviklingen for oss (dette var et firma med ganske vestlig kultur, ledet av en nordmann, en amerikaner og en malay-kineser og med en god del utenlanske ansatte). Vi bygde etterhvert opp en intern IT-stab i Tallinn. Før 2008 var det praktisk talt umulig å finne dyktige IT-hoder i Tallinn - men etter de finansielle problemene i 2008, samt etter at Skype ble kjøpt opp av Microsoft, forandret situasjonen seg raskt. For oss var det billigere å hyre inn folk i Tallinn enn å leie arbeidskraft fra Kina - og kineserene ville også ut av samarbeidet, for de tjente mer penger på å utvikle iPhone-spill enn på å jobbe for oss!

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig riktig beskrivelse av Asiatisk mentalitet du beskriver Tobixen :thumbsup: Dette er også grunnen til at Norske importører av Kinesisk produserte varer MÅ være til stede.

Jeg kjenner litt til KID Interiør og deres produksjon av ferdigsydde gardiner. Denne produktsjonen lå i Drammen. Eieren flyttet utstyret til Romania hvor lønningen for en produksjonsarbeider den gangen(10-12 år siden) lå på ca. Kr. 4,- pr. time. Produksjon ble etablert og etter ca 1 år hadde de klart å få på plass all infrastruktur uten å måtte bestikke mafiaen.

I løpet av det neste året sonderte de det Kinesiske markedet og fant ut at de kunne få den samme kvaliteten leieprodusert til 1/10 av kostnaden i Romania(dette skyldes også bedre tilgang på rimeligere råvarer, i denne sammenheng tekstiler)

Fabrikken i Romania produserte i en periode under oppstarten i Kina siden leveransene derfra ikke var 100% pålitelige. I dag er de det og fabrikken i Romania er utkonkurrert og lagt ned.

 

Jeg synes ikke dette ser ut som dårlig kvalitet: http://www.w-yacht.no/wp-content/uploads/messe/c40s.pdf

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at ting (biler, elektronikk, klær oa) fra Kina HAR gjennomgående jevn, høy kvalitet er at arbeiderne FØLGER arbeidstegninga. Har høy arbeidsmoral. Presise. En montør på Aplefabrikken trenger ikke være elektroingeniør. En industriarbeider på et verft trenger ikke være sjømann.

 

Men selvfølgelig viktig at verftet bygges opp som en annen fabrikk, på samme måte som andre suksessfulle fabrikker i Kina.( fins mange eksempler på det) Mye kompetanse i utvikling. Gode, moderne produksjons-utstyr. God opplæring. Og god kvalitetskontroll gjennom hele prosesse.

 

Kan ikke se noe grunn til at et verft i Kina kan lage høy kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har importert noen Kinesiske RIB`er. Kvaliteten på de jeg har tatt inn har vært helt ok. Ikke dårlig, men heller ikke vanskelig å finne forbedringspotensiale. Man ser på produktet at kineserne har vurdert funksjonaliteten viktigere enn estetikken.

Jeg har i disse dager en container på vei som bl.a. inneholder en skjærgårdsjeep. Jeg er nå veldig spent på å sjekke kvaliteten på denne, da jeg nå forsøker meg på en ny produsent. Han var tidlig klar i kommunikasjonen mot meg at finishen på båten ikke var optimal da den var støpt i en form som var importert fra Sverige for noen år siden, men at de gjorde sitt beste for å få et godt resultat.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Utfordringen i Kina er og sikre kvalitet i alle ledd. Alt i fra råvarer til ferdig produkt kan det fuskes med. Man trenger en nøye oppfølging for og kvalitesikre produktet.

Sier ikke at kinaprodukter på noe måte er dårligere, men det kreves mye og riktig oppfølging for og sikre kvaliteten i fra a-å. Mange norske ( og utenlanske) aktører har brent seg på dette når de skal produsere varer der.

 

Angående Kinabåter som er laget av og for "kinamarkedet + export" så er jeg skeptisk til teknisk/ generelt utsyr ombord. Da er det ofte lokale varer som brukes. Dette er ikke hyllevare her hos oss.

 

På min båt er det meste av teknisk/ utstyr i handel på de fleste båtbutikker, nesten uansett hva som måtte ryke er det bare og ta en telefon så har jeg ny del innen kort tid. Dette er viktig for meg. Sier ikke at alt er perfekt her, men her er produsent & detalj handel markedet tilpasset hverandre. På Maritim kan man for eksempel ringe og spørre etter glass til takluka som ble benyttet av ekempelvis Nidelv 24 på tidlig 80 tall og vips har du nytt i posten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...