Stjernen ! Startet 19.August.2013 Del på Facebook Startet 19.August.2013 Skulle ut på vannet i dag men motoren ville ikke starte,el lettere sagt starteren slo ikke inn,den bare snurret og hørtes ut som en fjernstyrt bil.Mener og ha hatt nok strøm på batteriene også.Starteren er også byttet ! Er det noe lett måte og finne ut av dette,kan det være det el releet som sitter over starteren ? Noen som vet hvordan jeg lettest kan løse/finne ut av dette problemet ? Motoren er bmw md50 ferskvannskjølt ! Sitér dette innlegget Link to post
Figen Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Er det en svinghjulsstarter med innslag på toppen ?? i så fall ville jeg få en som jobber med slike ting til å måle den (elektrodiesel verksted) Det sjekker de på 5 min. Er innslaget gåent, er det jo mulig å få en byttestarter. koster ikke all verden. Prøvde å kommentere deg på chatten, men du stakk av litt for fort. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 19.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2013 Ikke sikker men starter skal være ny og alt er lukket ! Ett bilde jeg har ! Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 Noen som har no tips ?? Eller vet om noen som kan litt om disse motorene i sfj ? Håpet og kunne komme meg utpå ! Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 Var og prøvde nå men kun den eletriske motoren som går/spinner ! Burde jeg skru av starteren ? er det noe tannhjul el no som kan være slitt ned ? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 Begynner og forstå hvorfor folk velger andre båt nett sider og forumer ! Virker som denne dør sagte ut.Folk har liten interesse av og hjelpe andre her ! Synd det var en grei side til og begynne med.... Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Nå synes jeg du maser nesten mer enn eksen min, det er helt sikkert noen som kommer med tips i løpet av ettermiddagen/kvelden:) Jeg kan ikke noe om denne, men du får garantert svar etterhvert. Tålmodighet min venn:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Stjernen ! Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 Joda men vil jo på vannet så har demontert alt selv og så skrur jeg den sammen så skal jeg krysse fingre. Så det var kommet litt vann inn så var litt rust ! så smører den opp ! Sorry for maset ! Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Prøv å ta ut starteren og " start " motoren med starteren hengende på siden, se hva som skjer da?Kan jo være Bendiksdrevet som sitter litt på akselen. ( Bendiksdrevet er det lille tannjulet på starteren som går i inngrep på tennene på svinghjulet på motoren) Om dette sitter i feks rust så må du løsne det og smøre akselen tannjulet glir på. Har vært ute for liknende tidligere. Lykke til larss Der kom du meg i forkjøpet. Virker starteren din nå? larss Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 (redigert) Du finner neppe ut av dette uten og ta starteren ut. Kan virke som feilen er mekanisk. Drevet på starteren kan ha løsnet. Kanskje den nye starteren ikke passer 100% og at drevet ikke går skikkelig i inngrep i svinghjulets tannkrans. Da kan jo det lille drevet slites fort ut. Men da burde du høre en sterk skrapelyd, omtrent som om du prøver og sette en bil i gir uten å trå inn klutsjen. Jeg tipper løst drev på starter, eller mekanismen som trekker drevet inn i svinghjul er løs eller ødelagt. Kan være kontakten inne i innslagrele også som kommer for tidlig på og dermed begynner den og rotere før den er i inngrep. Men som sagt burde dette gi en skarp skrapelyd. Starteren må ut etter min mening, og ett verksted finner fort ut resten. Ja da var du før meg også, men håper det går greit å finne ut av. Redigert 20.August.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Figen Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Mange bra tips her Dioden. Jeg nevnte jo å få en til å sjekke, men dersom du skrur litt selv, så skru løs starteren, sett på tenning, prøv start, dersom drevet ikke flytter seg frem på akselen, så er innslaget sansynligvis gåent, DERSOM det er riktig starter Drevet skal nemlig flytte seg frem slik at det griper i svinghjulet/hjulkrans. Håper alt det gutta har tipset med vil hjelpe, så får du heller grine litt dersom du må ha helt ny starter, for da går det noen kroner. Lykke til, håper du kommer deg på havet til helga. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 (redigert) Det lille tannhjulet på starteren sitter helt fast,skal jeg kunne bevege det frem med hendene ? eller må det større krefter til ? Båten gikk som en klokke,men plutselig ville den ikke starte. Men har tatt av starteren og det lille tannhjulet sitter fast,jeg greier ikke flytte på det med hånden så ! Men som sagt usikker på hvor mye kraft som skal til ? Dette hjulet ! Redigert 20.August.2013 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Tannhjulet skal gli ut på akslingen helt til det treffer ringen i enden. Det er nok rust som hindrer det. Spray på med noe som løser opp og smører, så kanskje det løsner. Du kan jo sette strøm på for og se om det kommer litt ut, men mest sannsynlig roterer bare hjulet uten å bevege seg ut. Dessuten er det viktig at det glir lett ut og inn igjen. Tenk bare på hva som skjer hvis det ikke går i retur etter at motor har startet. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 Jeg monterte starteren og den virket !og båten gikk startet og stoppet fint ! Jeg fylte det med 666 så monterte jeg det. Men skal jeg kunne bevege dette tannhjulet med hånden ?Det sitter jo som støpt,men alt virker nå ?! Er ett lite lokk ned til starteren på motor,tenkte og fylle på med litt smøreolje/kjedeolje der ! Men burde jeg ta av starteren igjen og løsne hjulet helt ?Det må jo sitte en fjær der men så ikke noe.. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 (redigert) Vil tro det er ganske tungt å bevege med hånden ja, både og trekke ut og rotere. Men så lenge den fungerer så har det tydeligvis løsnet. Om den må ut igjen må du nesten vurdere selv. Det lokket du nevner er neppe ett lokk. Er det en stor stjerneskrue holder den innmaten på plass inne i starteren så ikke rør den. Mulig jeg misforstod det siste. Sitter lokket på selve motoren, eller startmotoren ? Redigert 20.August.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 (redigert) Det lokket jeg nevnte er på motoren ikke starteren ! og det er av plast bare til og vippe av så ser man ned til der starteren kommer inn ! Men tannhjulet har jeg hørt sitter så godt att det ikke lar seg bevege men håndkraft ! Redigert 20.August.2013 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Jeg monterte starteren og den virket !og båten gikk startet og stoppet fint ! Jeg fylte det med 666 så monterte jeg det. .. Hei Fint du fikk fikset det, og båten er opperativ igjen. Har du gjort deg noen tanker om hvorfor starteren har rustet? Dårlig miljø i motorrom.... Mye vann i kjølen, så svinghjuls kappa har stått under vann..... Lekasjer ovenifra... .? larss Sitér dette innlegget Link to post
Figen Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Bra om ting fungerer nå Dioden. Du virker kansje litt utålmodig og stressa og det er ikke bra. Sørg for at startertannhjulet går og glir lett før du slår deg helt til ro. Bruk heller en time ekstra nå i stedet for å få ting i fleisen senere, f.eks. til sjøs. Velkommen på havet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Det plastlokket kan du ta av ja. Greit med noen oljedråper der for jeg regner med det er tannkransen på svinghjulet som kommer frem der, men normalt er ikke dette noe smørepunkt. Men er tannkransen rusten gjør det godt med noen oljedråper på den slik at starterdrev glir lett av og på svinghjulet. Det er heller ikke motorolje i svinghjulshuset. Kanskje du da med hjelp av lykt og en medhjelper kan se når starter går i inngrep via dette hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 Det kom litt vann inn når vannlåsen smeltet så er nok derfor det var litt vann i starteren,men ikke lett og få ut alt men,håper den ikke ruster innvendig. Det lokket er ned til tannkransen ja og så det var litt overflate rust,så smørte litt med 666 der også. Har nå ordnet en litt tykkere kjedeolje som jeg skal smøre med. Men lurer fortsatt på om det tannhjulet skal være så løst att jeg kan dra det ut med hånden ?? Rart alt virker bra nå,selv om jeg ikke har sjans til og flytte på tannhjulet med hånden !?? Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Etter å ha sett bildet av starteren din, ville aldri jeg ha satt den tilbake uten å ha skrudd den i biter og fjernet all rust, og byttet bendixen. Du skal kunne rotere på tannhjulet på rotoren og dermed få utslag i lengderettningen. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Stjernen ! Svart 21.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2013 (redigert) Bendixen sier meg lite ?Men smurt alt inn og tørket bort rusta.Tror starteren er fuktig inni,men kan ikke gjøre annet enn og smøre det inn.Men alt fungerer foreløbig,men kjipt og ikke få starta etter en tur på vannet.Så gjør det jeg kan for og slippe det ! Kom gjerne med forslag,rant sort vann/olje løsning ut av starter så ! Men drevet snurrer lett rundt men greier ikke dra det ut med hånd kraft ! Redigert 21.August.2013 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Figen Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Tannhjulet er belastet med en fjær som ikke er særlig stram, så du burde kunne bevege drevet frem og tilbake på akslingen med fingerkraft. Hvis ikke er det noe galt. 666'ti og olje fikser ikke alle problemer over timen, eller over natta. Bare sikre deg at ting er i orden, ellers kan det koste deg mer en 666 og noen dråper olje. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 21.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2013 Men noen sier att tannhjulet skal sitte så godt att man ikke greier dra det ut med hånden.Ser heller ikke att akslingen hjulet sitter på er noe som helst slitt fra før men.Regnet med det ville vært noen skrape merker om tannhjulet sitter hardt på akslingen. Når jeg tok av lokket som sitter i enden med to skruer,randt det noen dl vann/olje sort ut. Er det noe jeg kan helle inn i disse hullene som renser starteren innvendig,tenkte fylle på i skruehullene og så riste starteren litt for så helle alt ut igjen.Så evt litt elektro rens til slutt !? Kansje løsne den og se hva som skjer når jeg trykker start ? Er litt usikker på hva jeg skal gjøre,men skal åpne det lokket på motor og sprute ned litt kjedefett,så alt glir lett der inne. Takker for all hjelp båtvenner ! Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Jeg var akkurat og dro på en starter til en mye større motor for å teste. Og jeg kunne fint få bendiksen til å slå ut tannhjulet. <QUOTE> Når jeg tok av lokket som sitter i enden med to skruer,randt det noen dl vann/olje sort ut. Er det noe jeg kan helle inn i disse hullene som renser starteren innvendig,tenkte fylle på i skruehullene og så riste starteren litt for så helle alt ut igjen.Så evt litt elektro rens til slutt !? Kansje løsne den og se hva som skjer når jeg trykker start ? Er litt usikker på hva jeg skal gjøre,men skal åpne det lokket på motor og sprute ned litt kjedefett,så alt glir lett der inne.</QUOTE> Jeg holder på at du tar og åpner hele starteren, og ojør den ren. Om du tar av endelokket, er det bare litt jobb til så kan du jo bare å trekke ut rotoren, og da kan du vaske den ordentlig, og få bort rusta som har bygget seg opp. .) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.