Møkkalasset Startet 19.August.2013 Link til dette innlegget Startet 19.August.2013 I Arendal kommune og mange andre steder har man innført en fartsbestemmelse som sier 5 knop innenfor 100 meter fra land og 30 knop ellers. (Andre kommuner har annen nedre og øvre grense) Det spesielle med Arendal kommune er det lange Tromøysund. Her opplever jeg til stadighet at folk kommer i stor hastighet, midt i sundet, tett på båter i begge retninger. Til tider ser man marginale manøvrer, helt på grensen - og så vel over grensen - til det forsvarlige. Folk velger altså "full speed" midt i - fremfor å ta hensyn. Det minner litt om folk som stopper bilen midt i veien fordi mobiltelefonen ringer. Hvorfor skal man påberope seg en fartsrettighet på sjøen fremfor å bruke hodet? Til tider er det så stor trafikk i dette sundet at trafikktetthet burde telle mer enn avstand til land. Tipper det er tilsvarende problemer andre steder. Kanskje burde fartsbestemmelsen være max 5 knop (eller annen fornuftig hastighet) innenfor en gitt avstand til andre fartøy??? Hva mener BP-foilket? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 (redigert) Knips et bilde av episoden og legg det ut her i tråden din ? Jeg la ut bilde i tråden til H-35 av en Nordkapp i 30 knop i 5-knopern i Hankøsundet. Er dette en idé til videreføring ? Vi kunne jo laget en egen tråd ala; "Bilde av uvettig kjøring" her inne. Selv om det er på kanten lovmessig...? Hva sier Skipper Worse om forslaget ? Litt utenfor svar på tittel, men det var en tanke som slo meg, bare. Beklager min lille avsporing.. Redigert 19.August.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Kanskje burde fartsbestemmelsen være max 5 knop (eller annen fornuftig hastighet) innenfor en gitt avstand til andre fartøy??? Hva mener BP-foilket? Ikke så dumt det nei! 5-6 knop er en grei fart, der en har god tid til å ta hensyn!Og god tid har vi jo når vi er på sjøen, for de fleste moderne sjøfarere bruker fritid på sjøen! eller? :-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Fartsgrensene er maksimalt tillatte fart, ikke pålagt fart. Fortsatt gjelder Sjøveisreglene. Er lov å bruke innsida av huet, ikke bare utsida.. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 19.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Knips et bilde av episoden og legg det ut her i tråden din ? Jeg la ut bilde i tråden til H-35 av en Nordkapp i 30 knop i 5-knopern i Hankøsundet. Er dette en idé til videreføring ? Det var for så vidt ikke det som var poenget. Min ytring går på lovlig, men uvettig handling/oppførsel. Tror bestemmelsen bør endres til å omhandle avstand til andre fartøyer. Opprinnelig bestemmelse er vedtatt for å ta hensyn til fortøyde båter ved bryggene i leia/leden - mens båter underveis har null rettigheter i forhold til "fartsbøller". Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 (redigert) Ja, jeg beklager avsporingen Møkkalasset ! Skjønner nå tanken og meningen med tråden din. Redigert 19.August.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Kanskje burde fartsbestemmelsen være max 5 knop (eller annen fornuftig hastighet) innenfor en gitt avstand til andre fartøy??? Hva mener BP-foilket? Poll, poll! :-) Men, dersom det skal være forbud mot hastigheter høyere enn 5 kp når man er nærmere en annen båt enn 100m, så får man et problem dersom man ønsker å passere en båt som holder 7 kp i et trangt sund. Forøvrig, det er vel en fordel at de hurtiggående båtene holder seg midt i sundet, og de trege båtene holder seg nærmere land? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Møkkalasset Svart 19.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Men, dersom det skal være forbud mot hastigheter høyere enn 5 kp når man er nærmere en annen båt enn 100m, så får man et problem dersom man ønsker å passere en båt som holder 7 kp i et trangt sund. Forøvrig, det er vel en fordel at de hurtiggående båtene holder seg midt i sundet, og de trege båtene holder seg nærmere land? Jeg sa ikke at maksfart mot minsteavstand nødvendigvis bør være 5 kt, men en "gitt" hastighet.(Er klar over minimumshastighet for enkelte båter.) I en sånn sammenheng bør heller ikke kravet til avstanden til nærmeste båt nødvendigvis være 100 m. Kanskje 30 meter eller "2 båtlengder" . Ikke vet jeg. De trege båtene kan som du sier i teorien holde seg tett mot land, men på dager med tett trafikk er ikke det så enkelt heller. I tillegg har man hensyn til seilbåter som man har vikeplikt for. Ved kryssing så kan man ikke forvente at de skal slå for hver 50de seilte meter kun for å holde seg i en trang landnær korridor. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Viser ikke dette at det er umulig å styre alt med lov og lovens bokstav? Det er faktisk nødvendig med bruk av hode og sunn fornuft i tillegg! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Vi hadde kommet langt om noen få av Sjøveisreglene hadde vært allment kjent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.