Jump to content

Bo i båt - nærmere realitet enn på lenge!


Artekno

Recommended Posts

Nå er jeg på vei fra Innlandet til nærmere det salte hav... En smule endret livssituasjon, flytting tilbake til storbyens vannvittige boligpriser pga barn og toppers jobbtilbud, gjør bankenes håndheving av rigid boliglånspolitikk at jeg mer enn noen gang faktisk vurderer å anskaffe en gammel skøyte som kan egne seg som bolig. Som helgepappa med en helt alminnelig litt under snitt inntekt (pokker så mye "vanlige" folk tjener da!!), attpå til med orgnr i Brønnøysundregistrene, så er jeg per bankenes definisjon i en "risikogruppe" som gjør meg uegnet til å betjene et boliglån, til tross for at dette både ville være billigere for meg og bedre for mine (helge-)barn. Utpå bygda her ville 2 mill. tatt meg langt i mål på en 3-roms kåk av nyere produksjonsår. Egenkapital i 20% cash kontant på konto gjorde absolutt ingen forskjell. Boliglån kan jeg bare glemme så lenge jeg kun har én inntekt i min husholdning. Rådyre tullelån får jeg på dagen, men det er ikke noe alternativ.

 

Jeg er møkk lei. Ved å pendle 50 minutter ut i Indre Østfold så KAN jeg leie en anstendig bolig til rundt 10K i mnd. Andre kostnader og km på bil til og fra jobb drar likevel opp bokostnadene også her ute. Innenfor Oslo-Oppegård er prisene 30% høyere, så selv med bare innenbys månedskort på trikken blir det for dyrt.

 

Akkurat nå er prisene for båter man kan bo i faktisk lavere enn noen gang. Med litt høflig pruting kan en gammel skøyte i relativt god stand i str 50-60 fot lett skifte eier for en kvart mill. eller mindre. Det har jeg kanskje cash til + enda litt til ombygging av båt til egne ønsker. Å bo i en mindre båt er ikke noe alternativ. Til det har jeg for mye stæsj og for mange unger. Men dere som har tatt steget, hvilke kostnader dukker opp som jeg kanskje ikke har oversikt over? Kaiplass for en 50-tonns skøyte på 60 fot, hva koster det og hvor? Aker Brygge hadde vel vært kult. Og med en diger skøyte kan man kanskje legge seg på utsiden av flytebrygga til en lavere pris? Herbern har ikke gått ut med noen priser på slikt for neste sesong ennå pga omstrukturering i selskapet. Kan hende man kan finne roen på Hovedøya i stedet? Jolle har man jo, så man behøver ikke være helt avhengig av rutebåten.

 

D5L kommer i løpet av vinteren uansett. Min kunstnervenn kan like gjerne jobbe på et 3 ukers henteoppdrag nordafor, og med fartstid som NK på MTB og alle papirer i orden kan vi alltids få hentet ned spetakkelet før jeg selv får uten fingeren med D5L...

 

Er det noen som kan bidra med et oppsett for budsjett? Ikke nødvendigvis tallene, men en slags budsjettmal hvor "alt" er med?

 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Kan absolutt anbefale å bo i båt :smiley:

 

Selv bor jeg i en Oceanis på litt over 44 fot. Fordelene med den er at jeg (stort sett) slipper tenke så mye på skrog og overbygg. Det meste som har krevd tid er mer tekniske ting som motor, innredning, vannsystem, strøm og rigg. Krevende nok, spesielt tidsmessig, men det går og totalt sett overskygger gleden ved å bo i båt bakdelene. Da jeg var i tankeprosessen om å flytte ut av A4-livet og inn i noe mer givende ble flere typer båt vurdert. Jobbmessig har jeg lange dager og på fritiden er det mye sosialt som foregår som jeg vil få med meg. Endte opp med å velge et glassfiberprodukt, selv om jeg absolutt ikke føler Beneteauen er helt "meg". Trives langt bedre med mer klassiske og "forrektige" konstruksjoner. Valget ble tatt etter lang overveiing med tanke på framtidig vedlikehold. Da jeg flyttet inn i båten solgte jeg nesten alt jeg hadde, resten ble gitt bort eller gikk i søpla. Det som var igjen som jeg ikke ville ha ombord eller ikke fikk plass i båten (arvegods, gitarer m/forsterkere, dress/finklær, verktøy, osv) har jeg lagret på land. Arvegodset hos mine foreldre, resten på jobb og i et lite verksted jeg leier sammen med en kamerat. Alternativet var å kjøpe en langt større båt, men pengene skal jo også strekke til..

 

Med tidligere erfaring fra trebåtbyggerbransjen har jeg vært borti en del eldre skøyter i størrelsen 30- til nærmere 70 fot. Jo nærmere 70' man kommer jo mer omfattende er vedlikehold, og ikke minst vedlikehold/reparasjoner på grunn av manglende vedlikehold fra tidligere eier. Tenker du ei skøyte i størrelsen 50-60' bør du være klar over at skøyta kan medføre deg langt mer arbeid enn du tenkte på forhånd. Dimensjonene er større, det samme er arbeidsmengde og kostnader. Det er en grunn til at skøyter i den størrelsen og opp ofte skøttes av en stiftelse eller et kystlag. Har gjort større jobber på skøyter (og lignende) i litt størrelse, felles for de fleste er at eierne ikke har hatt peiling på hva de har tatt på seg. Fartøy som ser OK (og vel så det) ut på utsiden som har krevd omfattende skifte av dekk, hud og spanter og annen innved. Det blir fort kostbart. Klart, kan du gjøre mye av arbeidet selv er du langt hjelpt, men fortsatt kreves det tid, penger, utstyr og ikke minst en plass å utføre arbeidet. Skriver ikke dette for å slakte drømmene om en større treskøyte, men har dessverre sett alt for mange entusiaster som har tatt på seg alt for mye med drømmen sin. I enkelte tilfeller har båten krevd så mye at det har gått ut over andre ting som ekteskap og sosial omgang med andre. Så vurderer du skøyte er i alle fall min erfaring at det er viktig å være realistisk med tanke på skøytas tilstand, arbeidsmengden den medfører og ikke minst egen kompetanse, tid og økonomi. Gjør du en seriøs overveiing over hva som kreves og hva du står inne for å ta fatt på er du langt på vei. En stor gammel og velholdt skøyte er noe av det fineste man kan se på sjøen og absolutt noe å være stolt av :thumbsup: Jo bedre stand skøyta er i utgangspunktet jo lettere er det å slippe unna de største utfordringene, både tidsmessig og økonomisk. Vanlig vedlikehold som oljing, maling, lakking, slipping (med alt det medfører) vil i alle fall jeg se på som overkommelig for en nevenyttig person, men synes det kan være viktig å få fram at det er en drøy forskjell i arbeidsmengde og økonomisk belastning for ei snekke på 25' kontra størrelsen 50-60' :wink:

Link to post
Share on other sites

Enda en Oceanis-boer, jo :smiley:

 

Kan dele litt av mine erfaringer også. Fikk ideen om å flytte i båt for fem år siden, og et halvt år etter var den første båten kjøpt. En 33-foter fra 70-tallet der det meste måtte fikses om bord. Da jeg rydda ut fra leiligheten kastet jeg 13 store søppelsekker med det meste jeg hadde samlet opp i løpet av livet. Det eneste jeg tok med om bord var klær, bøker og en del personlige eiendeler. Båten hadde som sagt mye feil, og den ble dermed svært lærerik... Verktøyskrinet ble i alle fall utvidet flere ganger.

 

For et par år siden flytta dama inn, og i fjor bestemte vi oss for å oppgradere til en større og mer moderne båt. Vi bor nå på et areal på størrelse med en liten hybel, men det er utrolig hvor mange praktiske løsninger det er i en båt. Alle rom og møbler er maksimalt utnyttet, så man får plass til ganske mye. I tillegg har man jo batterier, vanntank, kjøleboks, dusj, toalett, kjøkken og alt man måtte trenge om bord, så man kan reise rundt i verden med hele hjemmet på slep.

 

Selv kan jeg aldri tenke meg å flytte på land igjen og være låst til en grunnmur. Friheten i en båt er svært behagelig. I tillegg kan man fikse det meste om bord selv.

Senest i dag hadde jeg en ny ryddesjau om bord, der jeg kastet 5 fulle bossposer med gamle saker og ting. Det er utrolig hvor mye drit man samler på. Etter at jeg flyttet om bord, har jeg fått en ny filosofi når det gjelder eiendeler: Alt man ikke bruker, kan man kaste. Alt man ikke vet at man har, kan man kaste. Dess mindre man har, dess mindre har man å bekymre seg for. Ikke at jeg er noen hippie-ekstremist når det gjelder jordisk gods, men det er bedre å ha noen få kvalitetsting som man bruker enn å ha en bod full av gammelt skrap som man ikke har oversikt over.

 

En annen ting: det er ikke økonomisk å bo i båt. Noen har kanskje en oppfatning av at man sparer mye penger på det, men det er minst like dyrt som å bo i hus. En tommelfingerregel er at det koster ti prosent av båtens verdi i vedlikeholdsutgifter per år. Noe som så langt har stemt ganske godt. De jeg kjenner som bor i båt, bor i båt fordi det er en livsstil, ikke fordi det er økonomisk gunstig. Men så klart, har man en nedbetalt båt og billig havneleie kan man leve som en greve. Helt til motoren går i stykker eller noe :-)

 

Angående plast eller tre: Selv kunne jeg aldri tenke meg noe annet enn plast. Det er mer enn nok arbeid bare med vask og polering for min del. En som bodde i havna inntil nylig hadde en førti fots treskøyte. Han kunne aldri tenkt seg en plastbåt. Men så likte han å pusse og lakke også :-)

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, motorrep. er drepen på det meste. Jeg har hatt mindre trebåt før, en total gjenoppbygging av en liten 25-foter. Ikke all verden, men vet jeg i allefall litt om hva som skjer om man går fra en trebåt om høsten for å grave den frem igjen om våren... Og så langt har jeg ikke sett på noen av de aktuelle båtene som ligger for salg. Jeg vil ha cash på konto for å handle før jeg bruker av selgers tid. Det finnes eldre båter som åpenbart har vært i samvittighetsfulle eieres pleie i mange år. Så finnes det strukturerte båter i ofte god teknisk stand, men hvor det ikke er gjort all verden i forhold til bruk som bobåt. Uansett blir det jobb med slike prosjekter. Jeg innbiller meg ikke noe annet. Men treverk er jeg godt vant med da jeg har jobbet som snekker/tømrer i perioder og har ALT tenkelig verktøy fra den gang stående klart.

 

Økonomi ja... Det er ikke så komplisert for meg å bygge et nytt oppholdsrom i et lasterom feks. Men hvis bord i skroget skal skiftes mens båt ligger på slipp, så løper kronene fort. Det ville jeg satt bort. Jeg tror ikke det er all verden å spare på å bo i en båt. Men å betale 150.000,- i året i husleie til en annens formuesoppbygging føles ikke kult. Noe annet ville det vært om man brukte det samme på noe eget. Jeg tror ikke båtholdet skal koste 150.000,- i året. En klar forutsetning da er at jeg kan kjøpe båten kontant - ikke noe lån! La oss si inntil 300K i kjøpesum og første del av oppussing. Da er det ikke rare utvalget i glassfiberbåter dessverre. Som seiler ville jeg gjerne heller hatt en mer moderne båt. Men jeg kler da islandsgenser også, og kan beholde seilbåten ved siden av i første omgang.

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Vi har spart 260.000 på et år ved å bo i båt, vi har begge vanlige jobber. Da har er diverse båtplasser, vinterplass og opptak av båten for vårpuss og årlig motor vedlikehold betalt. Verditap er selvsagt ikke tatt med.

Har du lån stiller saken seg annerledes, da ville jeg kjøpt en båt som er tipp topp og latt vedlikeholdet vike for å nedbetale alt lån.

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe skøyte for å bo i er som regel helt mislykket. Tror ikke jeg vet om noen som har gjort det uten å gå på en skikkelig smell. Du kan jo være unntaket som bekrefter regelen. Men jeg vil definitivt heller anbefale deg å selge seilbåten og kjøpe en større til å bo i. Forutsatt at du får noen kroner for den vil du kunne komme opp på et greit nivå på båten nesten uten lån.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Som sagt, alfa og omega er å ikke overstige cash-beholdning ved anskaffelse. -Ikke noe lån på båten. Ellers er jeg jo like langt? Så vil jeg heller bruke "husleiepengene" til leie av kaiplass og de øvrige periodiske kostnader, samt bruke egeninnsats og litt ekstra penger på å gjøre en slik båt komfortabel.

 

Typiske prosjekter jeg kunne vurdert er disse:

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41959886&folderId=3203021

*Strukturert skøyte 53 fot. Volvo Penta.

Ikke innredet men antatt i god mekanisk stand og godt trevirke. Strukturert, så må eies av "forening". D5L.

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42966466&folderId=3203021

*Rognankutter 56 fot, 1962. Scania DSi11

 

Ikke innredet men antatt i god mekanisk stand og godt trevirke. Strukturert, så må eies av "forening". D5L.

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42504095&folderId=3203021

*Fiskekutter 59 fot, 1952*. Wichmann 3-syl

Samme eier siden 1983. Antatt noe innredet til privat bruk. Strukturert??

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37776478&folderId=3203021

*Kutter 60 fot, VP100.

Innredet. Selger angir noe fremtidig behov for utskifting av tre i baug, ikke akutt.

Vedfyring. Vannbåren varme i radiatorer fra motor - kan monteres fyrkjele på kretsen.

 

 

 

Har ikke sett på noen av disse, så ingen grunn til å vurdere de konkret opp mot hverandre nå. Hovedskillet går mellom båter som har vært i privat eie en stund og er innredet, mot båter som mer eller mindre er tatt rett ut av fiske - som må innredes. Jeg har som sagt noen år som profesjonell snekker/tømrer så jeg kan vel gjøre mer enn mange og få det pent.

 

 

****************************************

 

 


Å kjøpe skøyte for å bo i er som regel helt mislykket. Tror ikke jeg vet om noen som har gjort det uten å gå på en skikkelig smell. Du kan jo være unntaket som bekrefter regelen. Men jeg vil definitivt heller anbefale deg å selge seilbåten og kjøpe en større til å bo i. Forutsatt at du får noen kroner for den vil du kunne komme opp på et greit nivå på båten nesten uten lån.

 

Det var i allefall en veldig bestemt kategorisering! :giggle:

-De fleste dagdrømmere som vil rømme på sjøen har hverken en plan for jobb og karriere eller praktisk anlegg. Det ville kanskje vært meg som 20-åring? Jepps, jeg ser at det ligger ute en del seilbåter i akseptabel størrelse som jeg kunne rukket opp til ved anstendig salg av min nåværende båt.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42816813

*Jeanneau Sun Legend 41

Bomessig romslig nok. Antatt eldre seil og i hvertfall risikabel motor...

 

-Men jeg tror jeg kaster bort energi på å prøve å selge min egen båt nå på høsten altså. Den når ikke helt opp i dagens komfortstyrte marked, selv om den er oppgradert med nyere motor og ellers er i god stand. Folk etterspør campingvogner, ikke seilere. Den skal forøvrig på land i vinter for oppgradering og skikkelig oppussing. Kan hende jeg prøver meg med en annonse neste sommer? Bidraget fra denne ved salg er uansett ikke all verden, selv om jeg gjerne skulle hatt en stor seilbåt som også kunne vært min bolig!!

 

 

 

Kanskje jeg også skulle tatt en tur til Martin og sett på denne:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42350716

*40-fots one-off regattabåt med flott seilgarderobe.

"Spartansk innredet" ja... Men kanskje stor nok til at jeg kan leke interiørarkitekt selv og få det litt mere hjemmekoslig?

-Har kjøpt båt av Martin før og angret ikke den gangen heller!! :smiley:

 

 

 

 

********************************************************

 

 

 

 

Vi har spart 260.000 på et år ved å bo i båt, vi har begge vanlige jobber. Da har er diverse båtplasser, vinterplass og opptak av båten for vårpuss og årlig motor vedlikehold betalt. Verditap er selvsagt ikke tatt med.
Har du lån stiller saken seg annerledes, da ville jeg kjøpt en båt som er tipp topp og latt vedlikeholdet vike for å nedbetale alt lån.

 

 

OK, nå er jeg spent! HVORDAN sparer man 260.000,- på ett år ved å bo i båt?? Hva slags bolig var utgangspunktet for en slik besparelse, og hva slags båt bor dere i??

-Jeg har ikke Trosterudveien som alternativ, og vil heller ikke bo i en Coulombi 66 for å spare penger!! :lol:

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Altså, jeg skjønner jo at du er kapabel til å pusse opp og innrede et treskrog. Men hvor bor du i mellomtiden? Det er jo dèt som er problemet når vi båtboere skal gjøre store oppussinger innvendig. Selv småting som innstallasjon varmeapparat, lakkering av dørkplater og lignende fører jo til at man føler man bor i en verktøykasse.... Og hvor lang tid tar det? De som renoverer gammel båt bruker sjelden mindre enn tre år, selv når de er håndtverkere av yrke.

 

Men altså; lykke til! Det kan jo gå fint. De har jo sendt folk til månen :)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

 

Men altså; lykke til! Det kan jo gå fint. De har jo sendt folk til månen :)

 

He he!!!

 

Hvor man bor ja... Det må jo bli i båten det? Jeg ville aldri en gang vurdert å gå på en slik båt som fritidsbåt. Da blir det fort stående ugjort i lange perioder fordi man må organisere seg og reise til båten etter jobb, + ikke minst betale sine 10-12K i husleie til en annens bankkonto i perioden. Ei skøyte har et styrhus som ofte står for seg selv. De er beboelige for en person i en periode, mens man jobber under dekk med å få til noe der.

 

3 år er det fullt mulig å bruke på en båt, men da jobber man nok skippertak og ikke jevnt og trutt med litt hver dag. Jeg skal feks sette opp et 30 kvm anneks på en hyttetomt jeg har. Det tar meg 2 uker å få det beboelig, og ytterligere 1 uke til å få det helt ferdig - alene. Jeg vet, for jeg har gjort det før, flere ganger. Andre kan helt sikkert klarte å komle med noe slikt et halvår før det står ferdig.

 

Det jeg IKKE vil gjøre sjøl på ei skøyte er å skifte bord i skroget. Til det trengs det nok adskillig trening på akkurat det. Jeg har prøvd. Det gikk. Men det var ikke verdt tiden det tok meg. Så lenge skrog og motor er ok så fikser jeg resten. Det er tross alt ikke helrestaurering det er snakk om.

Grifin er en nydlig båt fra utsiden, har ikke sett den nede. Som vanlig er jobben martin gjør førsteklasses! Drn har også gode seil.

 

Det er nok ingen bobåt tror jeg!! Hadde jeg stått uten båt nå så ville jeg vurdert denne sterkt, uavhengig av bobåtproblematikken. Kjøpte en miniton av Martin og fikk med de beste seilene jeg noen sinne har brukt. Og båten er lynrask den dag i dag!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Den der "båten" du linker til ville jeg ikke vurdert å ha som dykkeobjekt på havets bunn en gang .- grusom!!! :lol:

 

Eiere av fiskefartøy kan få en viss økonomisk støtte hvis de "vraker" gamle fiskebåter. Før ble de brent eller senket, for de skal etter reglene IKKE inn i fiske igjen. Nå tillater myndighetene at de selges til andre enn fiskere, men båten skal da være registrert i skipsregisteret med tinglysing. Da sier man at de er strukturert ut av fiskerinæringen. I praksis organiserer man nytt eierskap i et selskap eller forening. Det siste forstår jeg egentlig ikke hvorfor man gjør, men noterer at det er vanlig.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe skøyte for å bo i er som regel helt mislykket. Tror ikke jeg vet om noen som har gjort det uten å gå på en skikkelig smell..

Kjenner to som har bodd lengre tid i skøyte, han ene bodde der ni år :wink: De siste årene med kone og et barn.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37776478&folderId=3203021

*Kutter 60 fot, VP100.

Innredet. Selger angir noe fremtidig behov for utskifting av tre i baug, ikke akutt.

Vedfyring. Vannbåren varme i radiatorer fra motor - kan monteres fyrkjele på kretsen.

Denne virket jo bra ut fra bildene. Og for en linjeføring :thumbsup: Grei innredningsløsning ser det også ut som.

Link to post
Share on other sites

Joda, er ikke uenig. Svaret jeg fikk på mail på en del ting var også utførlig. Kan hende jeg fyrer opp Yamaha'en og tar meg en tur. Men som sagt, jeg venter til jeg har hentet inn cash før jeg bestemmer meg. Om jeg skulle klare å karre sammen litt mer så er det sikkert fornuftig å kanskje heller putte de i en lavinnskuddsbolig med egen vaktmester et sted. Men man skal ikke alltid være så forbannet fornuftig heller...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke bodd i båt lenge nok til å være noen "ekspert", men har du virkelig behov for en båt på 60 fot for å bo? Klart at en får bedre plass, men det er også slik at større båt = mer penger når du kjøper den, mer penger å bruke på vedlikehold, mer å vedlikeholde, færre plasser å kunne la båten ligge, ønsker seg fort mannskap skal en flytte båten osv. Og som med hus er det også slik at jo større båt, jo mer skit har en liggende som en egentlig ikke trenger.

 

Som Steinsvik og Hakkannen skriver, du må kvitte deg med mye av det du har liggende i dag. Selv har jeg leid meg en liten bod for å ha en del ting i som jeg ikke vil ha i båten som f.eks sykkelen, vinterdekkene til bilen osv. Min anbefaling er at du seter deg ned en rolig kveld med penn og papir og lag en liste over hva du trenger i båten, hva kan du lagre andre plasser og se hva du ender opp med av krav til båten du kan tenke deg som hjem til slutt. For min del gikk jeg og så først på en båt på 42 fot, så en på 50 og endte til slutt opp med en på 31 etter å ha blitt klar over hva jeg trengte i båten...

 

Jeg har flyttet i fra innlandet og tilbake til havet og med eget orgnr i Brønnøysundregisteret var kravet til egenkapital for å kjøpe en bolig høy nok til å kjøpe en bolig uten lån i innlandet. Så jeg realiserte en gammel drøm og kjøpte meg en båt for å bo i. Jeg vil anbefale det du prøver å få til, dvs kjøpe en båt med de pengene du har på bok. Følelsen av å eie det en ser rundt seg, slår lett "gleden" av å betale på et lån som knapt nok minker fra måned til måned mens en funderer på om renten går opp fordi Rune vil ha større overskudd osv.

 

Det er også slik at summen av penger en bruker for å kjøpe båten, har noe å si for summen av penger en må bruke på vedlikehold og gjøre båten til en trivelig plass å bo. Da er det greit å vite at båt og hus har en felles egenskap. Det er enkelt å pusse opp, det går fort, ting er ikke i veien osv når en ikke bor der. Når en bor i huset eller i båten, da skal det mye mer til før en begynner med de store prosjektene på grunn av ulempene det er å bo på en arbeidsplass.

 

Og ja, en sparer ikke penger på og bo i båt. En bruker kanskje mindre penger på en plass å bo, men resten bruker en på vedlikehold og oppgraderinger :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke bodd i båt lenge nok til å være noen "ekspert", men har du virkelig behov for en båt på 60 fot for å bo?

 

 

Tja... Etter seiltur i sommer med 4/5-del av barneflokken i en smal 35-foter vet jeg i allefall at PLASS er mangelvare, uansett! Og prisene synker jo når man bikker over 50 fot... Noen vesentlig forskjell i vedlikehold på ellers like båter på 49 og 60 fot tror jeg ikke det er. Flatene er større, og kanskje er det noe mere stæsj ombord. Motor og gir er stort sett det samme. Og det kreves sertifikat.

 

Men jeg har i allefall behov for gjesteekabiner om ungene i det hele tatt skal gidde å besøke faren sin. Prisene på skøyter er lavere enn noen sinne. Det er rett og slett "bare" de som vurderer bobåt som kjøper disse. Og vi er vel ikke så mange? Selvsagt er det sikkert enklere vedlikehold på en 41 fots plastbåt, så fremt motoren er tatt. Men da snakker vi om helt andre beløp for å komme i gang. Så om jeg skal holde meg uten lån til båtkjøpet så er det noe begrenset hvilke båter jeg behøver å bruke tid på å vurdere.

 

 

 

 

 

Jeg har flyttet i fra innlandet og tilbake til havet og med eget orgnr i Brønnøysundregisteret var kravet til egenkapital for å kjøpe en bolig høy nok til å kjøpe en bolig uten lån i innlandet.

 

 

 

Jepps... Fikk samme beskjed. Eller, EK hadde jeg med 20% kontant på totalpris. Men med nytt org.nr. var jeg rett og slett ikke ønsket som boliglånskunde. Kom med tre lønnsslipper så ordner det seg, sa de. -Eller regnskap med bra overskudd for hvert av de siste 5 år... Jadda!!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

En annen ting: det er ikke økonomisk å bo i båt. Noen har kanskje en oppfatning av at man sparer mye penger på det, men det er minst like dyrt som å bo i hus. En tommelfingerregel er at det koster ti prosent av båtens verdi i vedlikeholdsutgifter per år. Noe som så langt har stemt ganske godt. De jeg kjenner som bor i båt, bor i båt fordi det er en livsstil, ikke fordi det er økonomisk gunstig. Men så klart, har man en nedbetalt båt og billig havneleie kan man leve som en greve. Helt til motoren går i stykker eller noe :-)

YMMV - og det kommer jo helt an på hvordan man sammenligner.

 

Skattesystemet er veldig gearet mot at man skal ta opp et stort lån og eie en relativt stor enebolig med utleiemuligheter - har man muligheter for dette, så er nok dette uten tvil mest økonomisk fordelaktig. I allefall dersom man tar forbehold om at renta holder seg forholdsvis lav i noen dekader til samt at eiendomsprisene ikke kollapser. Problemet er bare at "store lån" er forbeholdt folk med både høy egenkapital og høy inntekt for å få til et stort lån. (Dersom man er villig til å bosette seg på et sted uten fast veiforbindelse kan man sant nok få tak i et svært rimelig hus, men da bortfaller "utleiemulighet" ganske effektivt).

 

Å leie er svært dyrt - det er "penger ut av vinduet" hver måned. Dersom man setter en pris på egeninnsats koster det sikkert vel så mye å ta vare på en relativt stor båt som leia for en knøttliten hybel i sentrale strøk, men vedlikehold er i allefall langt mer lærerikt enn å bare betale husleie :-)

 

Hadde jeg ikke hatt familie og mulighet til å ta opp lån for å kjøpe hus med utleiemuligheter, så hadde jeg tvert bodd i båt. Jeg tror ikke prisen er vesentlig mye høyere enn å leie noe, og man får jo enormt mye frihet på kjøpet. Ikke minst, man får en båt med på kjøpet. Å bo i en båt er utvilsomt mer økonomisk enn å både ha hus på land og en båt som man sjeldent bruker :-)

Link to post
Share on other sites

tobixen er inne på det sentrale her. Gitt min egen livssituasjon er det ikke mulig å skaffe meg en bolig akkurat nå. Vel, det finnes noen svært få lavinnskuddsboliger som dukker opp innimellom har jeg sett, blant annet i Moss og Vestby - steder jeg kanskje kunne bo. Det er likevel kjøpesummer på 450-600K, og da er jeg nok short 150-300K uansett. Merk at det er høy fellesgjeld som dog med lav rente likevel gir "husleie" på 7000/mnd. Dette betaler noe ned på fellesgjelda, så det er ikke så ulikt å ha et stort boliglån - bortsett fra at jeg behøver ikke stå med lua i handa i banken og søke om det. Har jeg kjøpesummen kontant så kan jeg flytte inn umiddelbart og begynne å betale husleia. Kanskje stiger disse leilighetene i verdi så det er grei totaløkonomi i å bo der. Men det blir pendling til Oslo i tillegg, en ikke ubetydelig kostnad.

Alternativt kan jeg leie 1 eller 2-roms i selve Oslo til en liten formue ut av vinduet hver måned. Noen andre eier og vinner på det, og ikke jeg. Allerede her tror jeg at jeg vil passere totalkostnaden ved å bo i en større båt. Men jeg kan ikke bo i en liten leilighet på 1 eller 2 rom. Jeg har fem unger, hvorav 4 skal være hos meg minst annenhver helg (eldste er voksen). Det kan gå greit det, i en 60 fots innredet kutter. Det mener nå jeg da. Men i en vesentlig mindre plastbåt blir det nok litt tøft. Derfor ser jeg på disse mastodontene som ingen andre vil kjøpe nå. Kiloprisen er latterlig lav. Det ER god dekksplass til å bevege seg på. Det er sjødyktige nok for en tur utaskjærs, selv om det blåser litt. Og ikke minst, jeg tror det er mulig å holde en slik som bobåt til en del under 10K/mnd når jeg ikke behøver å ta opp noe lån for å kjøpe. Jeg er ikke blakk og har heller ikke for dårlig råd til å vedlikeholde en slik båt. Jeg er bare ikke i posisjon til å få et boliglån akkurat nå pga bankenes håndheving av boliglånspolitikken i dette landet.

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Sikkert fint å bo i båt. Kunne faktisk tenkt meg det selv. Men ikke nå mens unga er små

. Blir jo en del styr rundt det. Vet ikke hvor gamle barna dine er. Men tenk litt rundt aktiviteter de er med på. Bursdager. Etc

Jeg tror bare det er én gang poden min er blitt invitert til hjemmebursdag. Ungene vil helst ha bursdagene i lekeland o.l. Her på Grorud er det nok også mange som ikke har nok areal til å holde bursdagsselskap hjemme.

 

Bursdagsselskap på en "sjørøverskute" må vel være noe å skryte av ... man trenger jo ikke invitere hele klassen heller :-)

Link to post
Share on other sites

Vi har bodd i båt i tre år nå og til tider har vi vært lengre tid 7personer i en 43foter, det går greit men det er deilig når man er litt færre. Nå har vi byttet oss ned til 37fot og bor fortsatt ombord.

 

Det er vel bare å hoppe i det men det eneste jeg ser som kanskje kan være dealbreaker her er å finne en god båtboerplass til en 60foter i Osloregionen, det er total krise der nå med tanke på båtboerplasser etter at Herbern har sagt at det ikke blir noen plasser der i vinter.

Du må vel også ligge longside med en slik båttype eller går man på land/ombord over hekken på en slik på hålka i mørket om vinteren ?

Link to post
Share on other sites

Kloke ord og litt kaldt vann i blodet fra "Djurgårdsvarvet"

 

Samma fartyg kan ha olika värden för olika köpare. Ett fartyg som kan ha ett mycket stort värde för en köpare kan innebära ekonomisk katastrof för andra köpare. Ett större, äldre träfartyg med unik historik kan ha ett oerhört stort värde som till exempel ett arbetslöshetsprojekt på den ort där hon är byggd. Men samma skuta kan välta ekonomin hos en enskild person med drömmar om att segla på de stora haven. Likaså kan en som sitter med en mängd pengar, som måste skattas bort innan årsskiftet, tycka att det är ett förmånligt köp. Medans den som måste låna hela slanten snabbt blir tyngd av skuldbördan. Djurgårdsvarvet hjälper inte till med att finna finansiering. Har man inte så bra ekonomi att man får pengar den vägen bör man noga överväga köpet. Det kommer alltid stora kostnader även efter man köpt fartyget, större än man någonsin kan kalkylera.

 

Söker ni en bostad så måste vi rekommendera er att köpa en riktig bostad och inte ett fartyg. De som i första hand söker en bostad rekommenderas att ringa 08-785 88 00. En stor del av de fartyg som säljs som bostäder är i så dåligt skick att de ej bör lämna kaj. Enligt vår åsikt är det ytterst få bostadsinredda fartyg som är värda de priser som de säljs för. Det som ofta kallas bostadsinredning är enligt vår uppfattning mer som en bastu än fartygsinredning. Underhållskostnaden för ett fartyg som är så stort att det är en anständig bostad för en familj är mycket stor. På de flesta fartyg saknas portvakt, varför ni avråds köpa "bobåt" om ni inte är perverst intresserade av att byta ruttna plankor, svetsa porer i läckande skrov, laga villapannor som strejkar när det är -25°C, försöka få tag på skattefri diesel, laga skörade segel, ha fartyget på slip när andra är på semester, tillbringa all fritid med svetsen och rubanken och som kronan på verket ynnesten att alltid lukta lite diesel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...