Jump to content

Bo i båt - nærmere realitet enn på lenge!


Artekno

Recommended Posts

Kloke ord og litt kaldt vann i blodet fra "Djurgårdsvarvet"

 

 

Nordens mest overprisede båtagent? Ha ha!! Jeg ser av og til på båter i Sverige. Det slutter jeg med fort. Der er det sannelig mange uten bakkekontakt når det gjelder pris - så også en del av Djurgårdsvarvets prospekter. Og for all del, det forsøkes solgt uendelig mye skrap som ennå flyter!! Man må ha gangsyn, litt kunnskap, noen å støtte seg på og penga cash kontant på labben uten å låne.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

OK, nå er jeg spent! HVORDAN sparer man 260.000,- på ett år ved å bo i båt?? Hva slags bolig var utgangspunktet for en slik besparelse, og hva slags båt bor dere i??

-Jeg har ikke Trosterudveien som alternativ, og vil heller ikke bo i en Coulombi 66 for å spare penger!! :lol:

Tja, det er vel ingen stor kunst man sparer ved å bruke lite penger. Så langt har begge lagt av det vi trodde vi kunne klare. Og sånn går no dagane. Når man ikke har hus å betale på så blir det ikke mye annet å bruker penger på. Vi har ikke noe fast plass, men et godt anker, aggregat og lokale gjesteplasser benytter vi oss av.

 

Vi ser nå at vi sparer for lite, og at det er ikke noe i veien for å spare mye mer, alt avhenger selvsagt hva du tjener, men halve lønnen bør kunne spares og allikevel ha penger til overs til ferie og vedlikehold osv. Vår båt er 40 fot og det er nok en grei størrelse mhht utgifter, ikke for stor og ikke for liten for to voksene og et barn.

 

Vår filosofi har vært å kjøpe en båt som er i god stand og pusse og gni på den så mye som mulig. Etter min mening så sparer du ingenting med å ha et prosjekt, vi innser at vi ikke er Reodor Felgen som fikser alt selv. Vi bruker heller tiden på overtid på jobben, enn tid på å pusse gammel skute dersom valget er gjeldfri kontra litt gjeld.

 

Undervurder ikke din evne til å betale ned fort, ikke ta mer gjeld enn du kan betale på et år. Å skylde penger er blitt allemannseie i Norge, hvorfor ikke skille deg ut, ikke bare ved å bo i båt, men også med å være gjeldfri? ikke gå i fellen å låne mer enn du kan betale på kort tid.

 

Jeg tror ikke båtboerlivet blir like kos om du har en mill i gjeld.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke båtboerlivet blir like kos om du har en mill i gjeld.

 

Enig i at det er greit å få betalt ned raskest mulig, men kan ikke si det har påvirket mitt båtboerliv i stor grad at jeg har en million i gjeld. Her i området koster det med større båt og båtplass, hvis man vil eie plassen. Betalinga skjer uansett til meg selv (og en del til banken, ser den), men mye bedre enn å leie en kjip leilighet og betale for å øke andres formue :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nåh.... Du formulerte deg som dere har spart 260K -PÅ- å bo i båt, he he!

 

Nåh.... Du formulerte deg som dere har spart 260K -PÅ- å bo i båt, he he!

 

Ja det har vi. De pengene vi nå har spart har vi tidligere betalt til banken som huslån. Nå betaler vi til oss selv, noe vi forvidt gjorde på huset også. Forskjellen på et lån som blir mindre vs en konto som blir større er formidablel i mine øyne.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke i det hele tatt.

Vi har dratt nytt av den enorme prisstigningen i husmarkedet, tidligere har vi betalt på lån på et hus som steg voldsomt i verdi. Vi endret planer, hoppet ut av gullfiskbollen og solgte huset. Nå legger vi av penger i omtrent samme takt, eller eller høyere. Våre planer kunne ikke strande på fallende boligmarked og stigende renter. Når har vi kontrollen selv, ikke banken eller markedet

Link to post
Share on other sites

Vi snakker kanskje litt forbi hverandre? Jeg oppfattet det som om dere har hatt en BEsparelse på 260.000,- på ett år, på å bo i båt vs i hus på land. Det er jo godt over 20K i mnd. Tillagt kostnader ved å bo i båten blir jo det en formidabel "husleie", eller utgifter til bankuvesenet for å bo på land da....

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Ja det har vi. De pengene vi nå har spart har vi tidligere betalt til banken som huslån. Nå betaler vi til oss selv, noe vi forvidt gjorde på huset også. Forskjellen på et lån som blir mindre vs en konto som blir større er formidablel i mine øyne.

Altså - normal boliglånsrente ligger på under 4% - dersom man regner med skattefordelen ligger renten reelt sett enda lavere. Å bo i båt er heller ikke helt gratis, det blir jo noen kroner (og ikke minst arbeidsinnsats) i vedlikehold, gjestehavner etc. Dersom dere har spart 260.000 på å kvitte dere med hus tilsvarer det en husverdi på langt over 6.5 millioner kroner (antageligvis nærmere 10 mill). Det betyr enten et ganske stort hus, eller en lokalisering på "beste vestkant". Dere kunne antageligvis kommet minst like godt økonomisk ut av det ved å leie ut store deler av boligen ...

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bursdagsselskap på en "sjørøverskute" må vel være noe å skryte av ... man trenger jo ikke invitere hele klassen heller :-)

McDonald eller lignende har vel organisert barneselskaper - slik de har ute i verden. Man kan jo da invitere hele klassen :thumbsup: og fortsatt bo i en 30 foter.

 

Hva betyr at en skøyte er "strukturert" ?

Husker jeg ikke feil så finnes det en paragraf fra ca. 1995+/- eller der omkring som medfører at en unngår stiftelse problematikken og kan overta som privatperson. Direktoratet vil vist helst ikke ha dette nevnt for almuen.

 

En strukturert skøyte behøver ikke by på så mange problemer ved overtagelse.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hups! Da blir det nok en rundtur i Trøndelagen på mottosykkæll'n te uka for å se på "skip"! Blir spennende det, å se hva det er jeg sikler på i annonsene...


Jeg lurer på disse Wichmann-motorene. 3 sylindret lavturtall 2-takts diesel... Hva er timeforbruk på en slik vs feks en 11 liter rekkesekser av en gammel bussmotor?

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=xr0dTXNpxxE

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Altså - normal boliglånsrente ligger på under 4% - dersom man regner med skattefordelen ligger renten reelt sett enda lavere. Å bo i båt er heller ikke helt gratis, det blir jo noen kroner (og ikke minst arbeidsinnsats) i vedlikehold, gjestehavner etc. Dersom dere har spart 260.000 på å kvitte dere med hus tilsvarer det en husverdi på langt over 6.5 millioner kroner (antageligvis nærmere 10 mill). Det betyr enten et ganske stort hus, eller en lokalisering på "beste vestkant". Dere kunne antageligvis kommet minst like godt økonomisk ut av det ved å leie ut store deler av boligen ...

Glem huset, huset er heldigvis solgt, og et sted må vi bo. Det var i første rekke et livsvalg og ikke et økonomisk valg, selv om tidspunktet ser ut til å ha vært heldig økonomisk også..Vi sparer nå (kontante penger) ved å bo i båten, kontra hus/leilighet og alt hva det innebærer.

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg flyttet i båt, måtte jeg av forskjellige årsaker ha en leilighet i ett års tid.

Når den ble solgt. Var jeg gjeldsfri og med litt kroner på bok.

Nå sparer jeg månedlig det samme som jeg tidligere betalte i renter og avdrag.

Selvfølgelig dekker ikke det opp for normal verdiøkning av bolig, but who the f.. cares.

Friheten som båtboer er ubetalig.

 

mvh

Mariell

Pt Syd koster

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...