Sehen Startet 19.August.2013 Del på Facebook Startet 19.August.2013 Hei. Ny her på forumet, men har fulgt det i ett halvår nu, og meget imponert over kunnskapene deres :) Er maskinist, fender og styrmann på en båt, som ikke er min, men som jeg kan disponere når jeg føler for det :D Problemet er at eksosbendet er teret/rustet i stykker, som vanlig har det begynt innerst og til slutt rustet gjennom sveisen i røret til turboen. Ser ut som om det er laget i rustfritt, og ikke syrefast, for det er tynne plater :-/ Er dette kommet i en bedre version? For jeg har sett tilsvarende motor, bare 85 hesters, med nytt bend i støpegods. For øvrig står kjøleren nu i syrebad over natten, og motoren venter på nytt bend før systemrens på sjøvannsiden og full service utføres. Så kanskje 77 Yanmaren kan få arbeide noen år til :) 2300 timer og 27 år er respektabelt på en så liten motor, og dette er eneste som har feilet motoren :D Håper det er en venlig sjel der ute som har svaret :) På forhånd, takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Hvis bendet har vart i 27 år ville jeg kjøpt ett nøyaktig maken. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Det finnes syrefaste eksosbend til denne motoren, men er ikke sikker på om det er orginaldeler....finnes på ebay. Hvis det ikke er byttet eksosbend tidligere, så må jeg si at hvis bendet har holdt i 27 år, så har jeg ikke vært i tvil om å kjøpe et bend i samme kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Sehen Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 Joda, blir vel å kjøpe makent, for kan ikke finne det i syrefast på e-bay. Hvis det da ikke det passer fra 4jh2 motoren. Får vel bare rusle ned til den lokale Yanmar dealern og få sjokket når han sier prisen :-/ Men må bare si at jeg fremdeles er imponert over kvaliteten på disse små Yanmarene, er vel derfor delene er så dyre :-P Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Og du kan gjerne komme med prisen når du vet hva den blir. Eksosbendet på vår 44Hp Yanmar 4JHE fra 1986 er det eneste på motoren som ikke ser ut som nytt lenger. Så det burde nok snart byttes før det ruster helt i stykker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Haba Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 (redigert) Ifølge Yanmar skal eksosbendet skiftes etter 1000 timer, da har bendet ditt vart lenge med 2300 timer. Forstår helst anbefalingen fra Yanmar slik at bendet skal byttes etter max 1000 timer. Jeg har en 4JH2-motor og måtte nå i vår skifte bendet etter 1300 timer. Tæringen skjer innvendig og ble ikke oppdaget før jeg så noen dråper vann under bendet. Bendet er svindyrt. Anbefaler at du sjekker pris hos flere. Jeg fikk først oppgitt en vanvittig pris, men hos neste var prisen det halve. Redigert 20.August.2013 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sehen Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 (redigert) Ja, da var turen til den lokale yanmar pusheren over, og var ikke så gærnt :) 3,6 båtpenger ;) Og beskjeden jeg fikk var 5 år levetid på dette. Men dette er en båt som ligger ute og blir brukt hele året, Saga 25 med aksling, hardtopp og kalesje. Bytter alle slangene fra kjøler til eksosbend, oljekjøler, turbo og termostathus samtidig, samt bytte av termostat. Allt i alt med systemrens går vel dette på ca 5 båtpenger. Kunne vel saktens ha lett litt lenger, men kan ikke ha båten stående i ro noe særlig lenger, og eieren er fornøyd, da han slipper å betale for rep, bare deler :D Lars H, til deg vil jeg bare si, bytt før det er for sent :-/ Er det rust utvendig, er det nesten garantert bortrustet innvendig. Når det først går i stykker, vil det se ut som hele maskinrommet er lakkert matt svart :-/ Redigert 20.August.2013 av Sehen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 22.August.2013 Del på Facebook Svart 22.August.2013 Yanmars orginale eksosbend for turbomotorene i 4JH og 4JH2 serien er laget av rustfritt stål, men selve flensen/kontaktflaten som ligger an mot turboen er av vanlig stål. Rustdannelsen oppstår i grenseskillet mellom disse to metallene med lekkasje mellom indre og ytre rør og med stor fare for å få sjøvann inn i turboen. Har nylig skiftet eksosbend på tilsvarende motor (4jh2-dte), og forhåpentligvis tok ikke turboen varig vannskade, selv om den måtte "lirkes" løs før den roterte slik den skulle. Lars har nok sikkert et helt annet eksosbend til sin motor som er uten turbo, vil jeg tro! Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 22.August.2013 Del på Facebook Svart 22.August.2013 (redigert) Ser ut som om det er laget i rustfritt, og ikke syrefast, for det er tynne platerHar hørt dette uttrykket flere ganger, men hva er egentlig forskjellen på "syrefast" og "rustfritt" ? Er det slik at den første tåler syre, evt. hva slags syre, og den andre ikke ruster? Redigert 22.August.2013 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Har hørt dette uttrykket flere ganger, men hva er egentlig forskjellen på "syrefast" og "rustfritt" ? Er det slik at den første tåler syre, evt. hva slags syre, og den andre ikke ruster? Rustfritt stål som blir brukt i båtindustrien i dag(304 og 316) inneholder vel stort sett det samme, selv om 316 stål inneholder noe få % av molybden i tillegg. 316 stål(syrefast) er vel hakket bedre i sjøvannsmiljøer enn 304 er, men begge typene kan vel ruste/korrodere hvis bare de rette betingelsene er til stede. Sitér dette innlegget Link to post
Sehen Svart 25.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2013 Nytt bend montert, sammens med nye slanger bak kjøler ( ett sant hel.... å komme til i etterhånd) Deilig med tett og fin Yanmar. Men tempen fremdeles ikke helt hundre, så i kveld kommer systemrens på saltvannssiden, så får det stå og godgjøre seg ett par dager. Knakk selfølgelig en bolt på termostathuset, så ble litt ekstraarbeid, men skam den som gjer seg :-) Hvordan legger man ut bilder her, via photobucket eller har siten en egen link man kan lagre på? Sitér dette innlegget Link to post
Sehen Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Hei igjen :-) Etter 2 døgn med systemrens ble temperaturen bra igjen, men ved fult pådrag kryper den sakte mot 95grader, noe som er normalt ser jeg :-/ Men fikk da 17 knop på Saga'n ved 3700 rpm, Stabilt 90 grader ved 3500 rpm og 14-15 knop. Hjelper med litt vask og ny bunnsmørning :-) Vil ellers takke for et bra forum, da jeg etter litt søking fant ut det trengte angående silikatfri frostveske og olje på giret :-) Fikk også byttet gjennomføring og kuleventil til septiken. Den satt så fast at vinkelsliper med kutteskive først, og flapdisk etterpå ble eneste løsningen. Nå gjenstår bare oljeskift og oppretting av motor, samt manuell tømming av septik og ny slange........ En drittjobb ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.