Hokky Startet 20.August.2013 Link til dette innlegget Startet 20.August.2013 (redigert) Jeg har en johnson 30 fra sent 80 tall som el. starten ikke fungerer på. Det bare smeller/gnistrer en plass bak i motoren som om det er dårlig kontakt eller kortsluttning. Batteriet er nyladet og ok. Starteren har vært demontert av forrige eier så vet ikke om alt er koblet som det skal, den har aldri virket etter jeg kjøpte den. Jeg har hatt av alle ledninger og pusset rent, så skjønner ikke at det skal være dårlig kontakt noe sted heller. Etter at el.start osv. ble tatt av og montert igjen så går det heller ikke ann å stoppe motoren med nøkkel, så måtte montere en ekstra stoppknapp på motoren. Kan det være sammenheng mellom starteren og stopp problemet? Er det noen som har et koblingskjema på dette? Edit: Jeg kjenner forrige eier, og både starteren og stopp med nøkkel fungerte før han demonterte pga skit i forgasseren. Redigert 20.August.2013 av Hokky (see edit history) Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
GlennIversen Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 (redigert) Her har du standar fargekode-skjema til din motor Hentet fra http://www.maxrules.com/ På denne siden finner du mye nyttig info EVINRUDE/JOHNSON COMMON WIRING COLOR CODES(Some Wires May Have Additional Specialized Functions) WIRE COLOR(S) FUNCTION COLORSAMPLE Black GROUND Light Blue with White Stripe(may also be solid blue) Trim UP Switch Light Green with White Stripe(may also be solid green) Trim DOWN Switch White with Light Brown Stripe Trim Sender to Trim Gauge Gray Tachometer Signal Black with Yellow Stripe Shorting or Stop Circuit Red Un-fused Wire from Battery Purple Ignition (Switch) to 12 Volt Positive Tan with or without Stripes Temperature Switch to Warning Horn and/orTemperature Sender to Temperature Gauge Yellow and/or Yellow w/ Gray Stripe Stator to Regulator (Charging Circuit) Yellow with Red Stripe Ignition Switch to Neutral Start Switchto Starter Solenoid Purple with White Stripe Stripe Choke (or Primer System) Orange with Varied Color Stripe CD MODULE to Coil - Various Striped on Orange White with Black Stripe Temp Sensor (Alarm Circuit) to Power Pack Redigert 20.August.2013 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Hokky Svart 20.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Takk. Alt var riktig koblet. Slet litt med å få start med snor. Tappet forgasseren for bensin og rengjorde pluggene.. Dro noen ganger i snoren for å få ut bensin fra sylindrene i tilfelle den var sur, hadde ikke med meg hodet akkurat da, for det fløt jo med bensin i motoren etter jeg tappet forgasseren så da tok hele driten fyr pga gnist fra pluggledningene.. Måte spyle en god del med hageslangen for å slukke. fikk tømt sylindre for vann og skrudde i pluggene og vips så starter den og går med starteren Merkelige greier Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Arildo85 Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Hehe kult då ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.