Jump to content

Prosjekt tråd: Fjord 21 Olympic


Hokky

Recommended Posts

Hei.

Da jeg hentet båten i februar 2010 lovet jeg å lagen en prosjekt tråd når jeg kom igang.. Det gikk i glemmeboken når våren og arbeidslysten kom.

Så da får jeg lage en nå mens jeg har tid og likevel sitter og hungrer etter at gradestokken skal fortelle meg at det er trygt å gå ut å gjøre noe uten å fryse skvett ihjel.

 

Annonsen jeg kom over på Finn en kreativ januar-dag i 2010 fristet med en 1970 modell Fjord Olympic på 21 fot. Det sto en Volvo Penta AQ130 (B20) i båten.

Etter en kjapp telefon til daværende eier fikk jeg to dårlige nyheter. Båten lå på sjøen ved en liten øy utenfor Austevoll og motoren starter ikke.

Det eneste positive med samtalen var at selger slo av 15000kr før jeg egentlig hadde fått inn noe serlig i samtalen og dermed var båten kjøpt.

Noen av bildene fra annonsen:

13_393541417.jpg13_793311717.jpg

13_-1774783226.jpg13_-98698526.jpg

 

Jeg tok hurtigbåt til Austevoll for å sjekke at skuten var i den stand selger hadde beskrevet selv om han ikke hadde sagt mye positivt om den.

Selger hadde bare hatt båten i 1,5 år og det var tydelig at annonsebildene fra før han hadde kjøpt båten, men heldivis (uheldigvis?) har jeg den evnen og overse hvordan båter/biler ser ut når jeg kjøper de hvis jeg har visjoner om at det med litt jobbing kan bli veldig bra.

 

Bilder fra inspeksjonsturen:

IMG_3642.jpgIMG_3640.jpgIMG_3635.jpgIMG_3637.jpg

 

 

Kontrakten ble skrevet og en uke etterpå reiste jeg med min 14fots Skibsplast for å slepe den hjem. Heldigvis fikk jeg start på Fjord'en og fikk kjørt den mesteparten av veien helt til jeg fikk problemer med kjølingen og måtte slepe den siste stykket.

 

DSC00426.jpgDSC00432.jpg

 

Båten ble liggende i lånt båtplass til snøen forsvant så jeg fikk den opp i hagen våren 2010.

 

DSC00485.jpgDSC00486.jpg

 

Impelleren ble skiftet og kjøleproblemet forsvant.

Det ble også skiftet laderele', startmotor, og gir & gass vire i tillegg til vanlig service med plugger, stift, olje og filter osv.

Jeg renset opp i det elektriske og kastet ca. 5kg med unødvendige ledninger. Ny sikringsboks ble montert.

Bursdags gaven, en Garmin GPSmap 525s ble også montert.

 

Så tok jeg av drevet for vask og stell og for å skifte belger osv. Da fikk jeg en kjempe nedtur.

Der hvor den ene belgen skulle på var drevet eiret i stykker.

 

DSC00496.jpg

 

Heldigvis ved hjelp av jungeltelegrafen fant jeg en mann i rett yrke som sveiste drevet for meg. Så var det bare å pusse og lakke med bunnsmørning beregnet for drev.

 

DSC00504.jpgDSC00503.jpg

 

Da drevet skulle løftes på båten knakk jeg opp en gammel reparert skade på drevet, dette ble limt med karosserilim fra mekonomen og henger like godt nå et år etter.

 

DSC00506-1.jpg

 

På grunn av hageprosjekter ble båten sjøsatt, kanskje noe kjapt, men jeg har heletiden vært innstillt på å ikke ha båten på land mer en nødvendig. Jeg har tross alt kjøpt båten for å være på sjøen, ikke for å pynte opp hagen.

 

Etter noen første turen i litt ruskevær stoppet motoren. Jeg fylte på en reservekanne med bensin i hu og hast uten å sjekke om det var problemet og båten startet.

Jeg bestemte meg for å bytte ut den analoge tankmåleren fra 1970 som var vanskelig å tyde.

Etter å ha revet opp diverse dørkplater på min vei mot tanken kom jeg over bensinfilteret mitt, det hadde jeg ikke lagt merke til at jeg hadde i farten da båten lå på land.

 

DSC00520-1.jpg

 

Det så rimelig gromsete ut og jeg begynte å lure på hvordan det så ut inne i tanken. Jeg skrudde ut den ubrukelige bensinmåleren, Hele baksiden og føleren var rustet vekk, plastkulen til føleren fløt fritt i tanken for seg selv.

 

DSC00523-1.jpg

 

Bunnen av bensintanken var grønn og man kunne tydelig se skille av vann og bensin i tanken. jeg begynte å pumpe ut "bunnslam" og etter ca 5 liter så det ut som ren og fin bensin igjen det som kom ut. Jeg skjønner jo nå hvorfor motoren kubbet i litt bølger når det der ble ristet opp og gikk i forgasserene.

 

Bunnslam fra bensintanken: DSC00522-1.jpg

 

Nytt filter ble montert, nye bensinslanger og ny tankmåler og føler.

 

DSC00524-1.jpg

 

Etter dette fungerte båten fint, men det ble likevel ikke så mange turer denne sommeren på grunn av husprosjekt og lite varmt vær i Bergen.

 

Sommer 2010:

7.jpg

DSC00542-1.jpg

DSC00526-1.jpg

DSC00525-1.jpg

 

I løp av sommeren ble det kjøpt inn nye vindusviskermotorer og et brukt nytt drev. Jeg har ikke somlet meg til å montere viskermotorene, drevet er bare fordi det er kjekt å ha i reserve.

 

På sensommeren røk toppen på båten, det begynte å bli kaldt i været igjen og jeg ble lei av å ikke ha noe som fungerte knirkefritt hver gang man vrir om nøkkelen. Båten ble lagt tilsalgs med havarert topp som var demontert, men responsen var som ventet laber. Jeg kjøpte inn brukt topp og rundt juletider fikk jeg igjen litt av gnisten og begynte å klargjøre toppen til montering.

I skrivende stund gjenstår fresing av ventilseter og montering av ventiler. Kanskje blir det montering i helgen.

 

Andre ting som nylig ha skjedd. Båten slet seg nyttårshelgen og fikk skader store deler av venstre side, hovedsaklig baugen. Blokken i bøyen var eiret i stykker etter bare ca. ett år selv om både ringen i bøyen, sjakkelen og blokken var av galvanisert stål.

Heldigvis har en hyggelig ukjent (har ikke funnet ut hvem) fortøyd båten min til en kai like ved slik at skadene ble begrenset.

 

IMG_42961.jpg

IMG_43041.jpg

 

Av en eller annen merkelig grunn har dette vært med på å igjen gi meg motivasjon til å fortsette på båten.

 

Jeg vil i år, i tillegg til å få motoren igang, prøve å få tid til å lakkere båten under fenderlist, hvis ikke må jeg iallefall flikke i sårene.

Treverket på og i båten trenger også litt stell.

 

Jeg har også bestillt ny kalesje med bøyler og alt som trengs hos Hauge Produkter. den som står på båten nå har sett sine bedre dager, dessuten er bakre delen av typen havnepresenning. Jeg har bestillt forhøyet kalesje med mulighet for å stå (forhåpentligvis) helt oppreist under hele kalesjen.

 

Jeg skal forsøke og oppdatere prosjekt tråden her med gjevne mellomrom etterhvert som det skjer noe.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at toppen røk sommeren 2010 (mistenker at den har vært dårlig lenge) var at gassvaieren hang seg opp og jeg ble nødt å stoppe båten med nøkkelen mens den lå i plan.

Jeg hadde ikke noe tilbakeslagsgummi på drevet så vannet slo gjennom hele motoren. Jeg brukete flere minutter på å få start etter å ha fikset forgasseren, men motoren gikk rart og kokte på få minutter. Heldigvis var jeg ikke langt hjemmefra. Vel fortøyd tok jeg av luftfilteret og så inn i forgasseren av ren nyskjerrighet etter å ha hørt en rar boble-lyd.

 

Her er hva jeg fikk se: Link

 

Toppen ble skrudd av. Både topp pakningen og toppen var helt ødelagt.

DSC00689.jpgDSC00691.jpg

 

Jeg kjøpte inn en brukt topp som så bra ut, den var helt plukket for deler og syrevasket. Jeg fikk på den litt farge, slipte ventilseter og monterte den med deler fra 2 andre brukte topper jeg hadde liggende.

DSCF0814.jpg

 

I går ble toppen skrudd på, og jeg tok med meg manifolden hjem for litt stell. Den var ekstremt rusten og så egentlig ut som noe som har ligget på havets bunn, men etter å ha begynnt å slipe med roterende stålbørste på luft fant jeg fort ut at det meste bare var overflaterust som forsvant fort.

Jeg glemte å ta bilde av den før sliping, men to et når jeg var nesten ferdig med å slipe og et når den var lakkert. Jeg fikk ikke vekk all rusten, men den holder seg kanskje pen en stund og jeg har ihvertfall utsatt rustprossessen litt.

DSC00937.jpgDSC00938.jpg

 

Blendingslokket i enden av manifolden var rustet so mye at det gikk hull når jeg slipte. Lokket ble helt rengjort og så sveiste jeg på en 2mm stålplate på hver side.

 

Til helgen satser jeg på og få tatt rusten på resten av motoren få montert manifolder og gassere.

Redigert av Hokky (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men angående eksosmanifolden. Nå er det som kjent ikkje på utsiden de slites mest. Tør du bruke en manifold som er så tynn i godset du slipte hull med bare en stålbørste? Husk det er jo innvendig den ruster opp. Og når det kommer vann inn fra et rustgjennomslag er du tilbake til start igjen. For det er når - ikkje om, ved å bruke gamle eksosmanifolder i sjø. Det er litt sånn hvor lenge man tør før man bytter..

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men angående eksosmanifolden. Nå er det som kjent ikkje på utsiden de slites mest. Tør du bruke en manifold som er så tynn i godset du slipte hull med bare en stålbørste? Husk det er jo innvendig den ruster opp. Og når det kommer vann inn fra et rustgjennomslag er du tilbake til start igjen. For det er når - ikkje om, ved å bruke gamle eksosmanifolder i sjø. Det er litt sånn hvor lenge man tør før man bytter..

 

 

Jeg mistenker at blendingslokket (som rustet hull) og eksosbendet i andre enden er mye eldre enn selve manifolden, begge deler var ihvertfall betydelig mer

rustskadet enn selve manifolden. Det jeg har klart å se av innsiden ser helt greit ut, det er jo ganske så tykt gods så varer nok lenge enda.

Jeg kjøper eventuelt nytt bend viss det begynner og lekke. Blendingslokket er lett og lage nytt.

 

Båten blir bare brukt til småturer og innaskjærs så jeg bekymrer meg ikke veldig for at det skulle oppstå en liten lekkasje. På sikt vil jeg nok bytte ut hele motoren med noe nyere og mer driftsikkert, selv om denne er ufattelig billig og enkel å skru på.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var det montert ny tilbakeslags gummi på drevet så jeg kunne montere motoren uten å bekymre meg for at det skulle komme inn vann ved bølger osv.

Jeg rev selvfølgelig ut gjengene til det ene feste til manifolden i toppen, men med er supersett fra Wurth kom det i nye gjenger på et blunk.

 

DSC00952.jpg

DSC00955.jpg

DSC00956.jpg

DSC00953.jpg

 

Etter noen timer med montering ble det oppstart, og motoren startet på et blunk.

Jeg varmkjørte motoren, alt virker så langt bra, men jeg må ha et oljebytte til for det er fremdeles litt rester av vann i oljen.

 

Oppstart

 

Jeg koblet tak av dynamoen før jeg filmet dette, den lagde grusome lagerlyder, så det må jeg få fikset.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Utrolig hyggelig lesning, hiver meg på ovenfor og gleder meg til updates, bilder og info om hva som blir gjort fremover :thumbsup:

Da min far var liten hadde de en slik båt som dette, sitter og blar litt i et prospekt fra den båten nå, så var veldig gøy at det dukket opp en flott tråd om en flott båt! Har hørt mange historier fra Fjord Olympic, eller "Olympicen" som de kalte den! En skikkelig klassiker du har!

Stå på videre, og lykke til med arbeidet! :clap:

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk hjelp til forgasserene i en annen tråd.. :thumbsup:

 

 

 

Jeg gikk ned i båten idag og startet motoren for å varme opp oljen til enda et oljeskift, paranoid som jeg er etter tidligere MYE tull med kjølesystemet fulgte jeg rørene med hånden etter oppstart for å kjenne at den dro inn vann slik den skulle. Det gjorde den ikke..

Jeg begynnte å feilsøke og etterhvert fant jeg ut at den har problemer med å suge inn vannet, altså det er ikke impelleren (som var ny i fjor). Den suger fint fra en bøtte, da fungerer alt.

Jeg hadde selv problemer med å suge inn vannet "manuelt" (med munnen :diving: ) det føltes som om jeg dro inn luft i tilleg til sjøvann. Det kom en skvett i ny og ne, men ikke nok.

 

Har noen vært borti dette?

Redigert av Hokky (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg fikk hjelp til forgasserene i en annen tråd.. :thumbsup:

 

 

 

Jeg gikk ned i båten idag og startet motoren for å varme opp oljen til enda et oljeskift, paranoid som jeg er etter tidligere MYE tull med kjølesystemet fulgte jeg rørene med hånden etter oppstart for å kjenne at den dro inn vann slik den skulle. Det gjorde den ikke..

Jeg begynnte å feilsøke og etterhvert fant jeg ut at den har problemer med å suge inn vannet, altså det er ikke impelleren (som var ny i fjor). Den suger fint fra en bøtte, da fungerer alt.

Jeg hadde selv problemer med å suge inn vannet "manuelt" (med munnen :diving: ) det føltes som om jeg dro inn luft i tilleg til sjøvann. Det kom en skvett i ny og ne, men ikke nok.

 

Har noen vært borti dette?

 

Båten er kommet på land i påsken og problemet funnet. Blåskjell! :smash:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som sagt kom båten på land onsdag før påske og etter en tur gjennom selv-vaskanlegget på Essostasjonen ved Oasen gikk turen videre til verkstedet der jeg jobber.

 

IMG085.jpg

 

IMG087.jpg

 

Pga skrapene båten fikk da den slet seg i vinter bestemte jeg meg for å lakkere båten.

 

IMG094.jpg

 

IMG098.jpg

 

IMG100.jpg

 

IMG103.jpg

 

IMG107.jpg

 

Jeg bestemte meg for at den gamle tremasten ikke skulle på igjen, båten så yngre ut uten, så da tok jeg like godt å byttet ut de gamle

håndrekkene som også var i tre til nye i aluminium.

Ny fenderlist måtte også til. Kjøpte en mer firkantet type istedenfor den runde som sto på fra før.

 

IMG114.jpg

 

Da jeg monterte drevet og skulle se at alt var iorden oppdaget jeg at kjølingen fremdeles ikke var bra, så da var det ikke bare blåskjell altså.

Etter litt feilsøking fant jeg ut at kjølerøret i drevet ikke var tett lengre, det var eiret istykker der hvor det går gjennom

eksosen så da ble det blåst eksos inn i kjølesystemet. Drevet har sett sine bedre dager, men deledrevet har feil utveksling, så da kunne jeg ikke bruke det heller. Konklusjonen ble å borre hull i bunn av båten og montere kjølevannsinntak der. Enkelt og greit.

 

Kalesjen jeg kjøpte i vinter ble også montert.

 

IMG116.jpg

 

Lørdag 30/04-2011 (i går) ble båten sjøsatt. Jeg har montert slike finner til 250kr fra Clas Ohlson på drevet, jeg var egentlig skeptisk til disse finnene jeg har hørt fra så mange at ikke hjelper i det hele tatt, men siden de selges så billig valgte jeg likevel å prøve siden jeg ikke har fått kjøpt ordentlige trimflaps enda.

Resultat: Båten planet lettere og ved lavere turtall en før og den var også mer retnings stabil i lav fart. Dette var også første skikkelige prøveturen etter jeg byttet toppen på motoren i vinter, så det kan jo også være at motoren yter mer på mindre turtall enn den gjorde i fjor, men flapsene må no ha noe og si.

 

Uansett, nå er sommeren her, håper været holder seg!

 

IMG128.jpg

 

IMG129.jpg

Link to post
Share on other sites

Monterte ny dynamo på motoren idag og ved oppstart så jeg at impellerhuset har begynnt å lekke. Det renner en del ut gjennom et hull i bunn av huset, jeg demonterte huset og det ser ut som en simmerring/o-ring eller lignende skal holde tett slik at vannet ikke kan følge akslingen som impelleren er festet på og innover mot vannpumpen. Jeg tror det må være her vannet kommer inn.

 

Er det noen som vet om det er vanskelig å reparere dette? Motoren er en VP AQ130 (B20).

Link to post
Share on other sites

Hva slags arbeid gjorde du før du lakkerte? Lurer på å gjøre dette på min sjekta på grunn av utrolig mye riper og småskader..

 

Hadde båten på lakkverksted. Slipte med 120 og 180 korning. Sparklet alle hakk og sprikker med vanlig sparkel (beregnet på bil ja).

Sprøytelakkerte med hvit 2 komp toppcoat fra biltema.

 

Enkelt og greit.. men for en drittjobb :yesnod:

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...