Jump to content

Får ikke el. starten til å virke på Johnson 30

Hokky

Recommended Posts

Jeg har en johnson 30 fra sent 80 tall som el. starten ikke fungerer på. Det bare smeller/gnistrer en plass bak i motoren som om det er dårlig kontakt eller kortsluttning.

Batteriet er nyladet og ok. Starteren har vært demontert av forrige eier så vet ikke om alt er koblet som det skal, den har aldri virket etter jeg kjøpte den. Jeg har hatt av alle ledninger og pusset rent, så skjønner ikke at det skal være dårlig kontakt noe sted heller.

Etter at el.start osv. ble tatt av og montert igjen så går det heller ikke ann å stoppe motoren med nøkkel, så måtte montere en ekstra stoppknapp på motoren.

Kan det være sammenheng mellom starteren og stopp problemet?

Er det noen som har et koblingskjema på dette?

Edit: Jeg kjenner forrige eier, og både starteren og stopp med nøkkel fungerte før han demonterte pga skit i forgasseren.

Redigert av Hokky (see edit history)

Her har du standar fargekode-skjema til din motor

Hentet fra http://www.maxrules.com/

På denne siden finner du mye nyttig info

EVINRUDE/JOHNSON COMMON WIRING COLOR CODES
(Some Wires May Have Additional Specialized Functions)

WIRE COLOR(S) FUNCTION COLOR
SAMPLE Black GROUND wire_black.gif Light Blue with White Stripe
(may also be solid blue) Trim UP Switch wire_lightbluewhite.gif Light Green with White Stripe
(may also be solid green) Trim DOWN Switch wire_lightgreenwhite.gif White with Light Brown Stripe Trim Sender to Trim Gauge wire_whitebrown.gif Gray Tachometer Signal wire_gray.gif Black with Yellow Stripe Shorting or Stop Circuit wire_blackyellow.gif Red Un-fused Wire from Battery wire_red.gif Purple Ignition (Switch) to 12 Volt Positive wire_purple.gif Tan with or without Stripes Temperature Switch to Warning Horn and/or
Temperature Sender to Temperature Gauge wire_tan.gif Yellow and/or Yellow w/ Gray Stripe Stator to Regulator (Charging Circuit) wire_yellow.gif Yellow with Red Stripe Ignition Switch to Neutral Start Switch
to Starter Solenoid wire_yellowred.gif Purple with White Stripe Stripe Choke (or Primer System) wire_purp_wht.gif Orange with Varied Color Stripe CD MODULE to Coil - Various Striped on Orange White with Black Stripe Temp Sensor (Alarm Circuit) to Power Pack wire_whiteblack.gif

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Takk.

Alt var riktig koblet. Slet litt med å få start med snor. Tappet forgasseren for bensin og rengjorde pluggene.. Dro noen ganger i snoren for å få ut bensin fra sylindrene i tilfelle den var sur, hadde ikke med meg hodet akkurat da, for det fløt jo med bensin i motoren etter jeg tappet forgasseren :blush: så da tok hele driten fyr :giggle: pga gnist fra pluggledningene.. Måte spyle en god del med hageslangen for å slukke. fikk tømt sylindre for vann og skrudde i pluggene og vips så starter den og går med starteren :lol: Merkelige greier :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...