Jump to content

vurderer kjøp av windy 23fc


ehrnst

Recommended Posts

Prøver her også i tillegg til windyklubben

 

Hei,

Jeg/vi vurderer å gå til innkjøp av en klassikker fra Linge, en 23fc.
Kompetansen på område, og spesielt båten er veldig lav. Hva bør vi se etter på denne båten, bør vi holde oss unne noen motortyper f.eks? Hva kan vi forvente av forbruk på en v8 bensin etc.
Om noen kjenner denne båten er det er fordel da den ligger i "nærheten": http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42469058
Håper på svar.
Ehrnst.
Link to post

Hei. Kjenner ikke båttypen spesielt godt. Men har god linge erfaring med min draco 24 og tidligere 1700. Motormessig passer nok v8 best i denne. Forbruk kan du sikkert klare å dra igjennom 60l i timen. Men det kommer helt an på hvordan du kjører. Ellers så bør motoren ha ferskvannskjøling. Alder på manifolder og raisere er også viktig. Selv har jeg en 4.3l efi i min draco 24. Fungerer utmerket. Mitt snittforbruk siden jeg kjøpte båten for 2.5 sesong siden har vært 10 l timen. Men går mye snekkefart

 

Lingebåtene er kjent for dyp v bunn som gjør båten stabil. Men med planingsterskel og tunge og få i plan. Flaps er et must. Lykke til med kjøp

Norske båter er best!

Link to post

Det er ikke noen spesiell /merkbar forskjell i forbruk på V8 bensin med forgasser eller innsprøytning dersom forgasseren er i orden og korrekt justert.

Noe annet blir det i en bil der man jager opp og ned på turtall og gasspådrag hele tiden, og en forgasser ikke greier å gi optimal blanding til enhver tid.

Og forgasseren er temmelig driftssikker, og lite påvirkelig i forhold til et innsprøytningssystem selv om begge deler er grundig utprøvd pr. idag iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis du skal på lengre turer og er opptatt av forbruket og rekkevidde så er vel ikke V8 helt i blinken kanskje. Vet ikke om V6 er merkbart rimeligere i forbruk eller om diesel er tingen.

Moderne dieselmotorer er helt klart tingen men koster jo deretter, iallefall nye av de kjente merkene.

 

En slik motor som her hadde jo vært helt perfekt siden den ikke har problem med å dra en vesentlig tyngre Windy 27 opp i 30 knop.

Trenger ikke koste allverden.. hvis man bob bob 90 hk bob bob.. chiptune :saint:http://www.kdtrading.no/tradingshop/marine-motor-p-187.html?osCsid=b6c29aa2b8bfcee917f2450c55f4e32f

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

det så ut som en god motor, ja. Men som du sier, det koster jo. Båten vil nok bli mest brukt til dagsturer i indre Oslofjord. kanskje man klarer å ta en langhelg eller to i løpet av ferien. Det ligger en med diesel ute som ser bra ut, denne er nesten 100 lapper dyrere enn den jeg linket til, og økonomien min forsvarer ikke det nå. Skulle det vise seg at man kanskje ikke er så båtmann som man liker å tro er det jo dumt å ha handlet noe til 200 også. De andre med diesel ser ut til å ha litt liten motor for båten (etter hva jeg kan skjønne) eller ser løen ut.

Link to post

en gang båtmann, alltid båtmann, tror nå jeg da :smiley:

Men det er nok forskjell på indre oslofjord og ville skjærgårder på sør-vest landet eller i nord-norge.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

hei igjen. da har vi sett på to av disse 23fc'ene. begge to har byttet motor. ene er opplyst til å være 2001, og den andre 2003. på førstnevnte var det et plastdeksel over forgasser som det sto 5.0GL på. Den siste (som skal ha nyere motor) hadde "åpent" luftfilter og edelbrock forgasser, samt kombinert vannveksler og ekspansjonstank. Jeg er nå litt usikker på hvilken motor som er i sistnevnte. Fikk man kjøpt aq225 (eller hva den nå heter) i 2003? i følge volvo.no så var det bare innsprøytningsmotorer som ble levert i 2003.

 

Jeg vil jo tro en 5.0GL er bedre på alle måter framfor en aq-modell, uansett når de måtte være byttet. Teknologien har vel forbedret seg en del.

Link to post

OK. den er yankee-motorer alt sammen, ja. billige deler da hvertfall:) sistnevnte har visstnok ikke blitt "hjemmemekket" noen gang i nåværendes eie, jeg etterlyste uansett dokumentasjon på service og konservering.Antar han har tatt vare på dette i og med han ikke har loggført eller gjort noe selv. Den malte hvert fall som en katt og alle væsker så fine ut. Så bare litt bedre ut med plastdeksler etc, men alt kan jo pyntes på. En liten tur på summit-racing ordner vel biffen. Men man fikk altså kjøpt ny aq-maskin på 2000-tallet?

 

tips ang båttype mottas gladlig

Link to post

Usikker på når aq betegnelsen gikk ut. Det kan jo hende at det er skiftet longblokk. Og at marinedelene er satt over. Men ikke gå deg blind på bare motoren. Drevet er også viktig. Ofte så gjør menigmann bedre jobb når det gjelder service og vedlikehold. Men kvitteringer på utførte servicer er jo bra. Ligger båtene du har sett på på finn?

Norske båter er best!

Link to post

det kan godt tenkes bare marinedelene er byttet på den vi så på i dag ja. får høre.

 

ja, de er på finn. sett på disse to. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42803803 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42469058

første er eier gått bort, og dessverre kunne ikke selger si så mye om båten, ikke har den vært på vannet på over ett år heller. Jeg har såppas lite erfaring med båter at jeg gjerne vil snakke med de som har benyttet den. Mye var gjort selv osv, derfor har vi nok egentlig slått den fra oss. Den siste selges på kommisjon el. proff selger.

ingen av båtene er nye, men flere ting som gjør at vi heller mot den siste, bla. mulighet for å snakke med noen som tilsynelatende har peiling på båten som er for salg.

Link to post

ville nok ha valgt -86 modellen uansett. Slike motorer er ikke den helst store kostnaden, det er bensinen som koster.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

det ble vel lagt ut flere 23FC de siste dagene? men du er vel oppdatert :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Den kan umulig være like tørst, men heller ikke like sprek, og den er tung :smiley:

 

Denne har jo "nesten ny" 5,7L V8 og går som ei kule, eller burde iallefall gjøre det. Men 33 knop var jo ikke mye så det kan jo være feil http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43489789

Siden den med KAD32 på 170 hk også oppgis til 33 knop (solgt), og en annen med 5,7 V8 oppgis til 38 knop.

Hvordan de da greier 31 knop med bare 110 hk diesel er mere enn jeg fatter http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42423217

 

Denne har jo også nyoverhalt? V8 fra 2005 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43709153 samt at det er vel den siste årsmodellen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...