ehrnst Startet 20.August.2013 Link til dette innlegget Startet 20.August.2013 Prøver her også i tillegg til windyklubben Hei, Jeg/vi vurderer å gå til innkjøp av en klassikker fra Linge, en 23fc. Kompetansen på område, og spesielt båten er veldig lav. Hva bør vi se etter på denne båten, bør vi holde oss unne noen motortyper f.eks? Hva kan vi forvente av forbruk på en v8 bensin etc. Om noen kjenner denne båten er det er fordel da den ligger i "nærheten": http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42469058 Håper på svar. Ehrnst. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Hei. Kjenner ikke båttypen spesielt godt. Men har god linge erfaring med min draco 24 og tidligere 1700. Motormessig passer nok v8 best i denne. Forbruk kan du sikkert klare å dra igjennom 60l i timen. Men det kommer helt an på hvordan du kjører. Ellers så bør motoren ha ferskvannskjøling. Alder på manifolder og raisere er også viktig. Selv har jeg en 4.3l efi i min draco 24. Fungerer utmerket. Mitt snittforbruk siden jeg kjøpte båten for 2.5 sesong siden har vært 10 l timen. Men går mye snekkefart Lingebåtene er kjent for dyp v bunn som gjør båten stabil. Men med planingsterskel og tunge og få i plan. Flaps er et must. Lykke til med kjøp Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
ehrnst Svart 20.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 takk for svar. ble overrasket av at en 2001 modell båtmotor ble levert med forgasser. Tittet på en i går med Volvo Penta 5L GL. Tipper den er rimelig tørst. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Det er ikke noen spesiell /merkbar forskjell i forbruk på V8 bensin med forgasser eller innsprøytning dersom forgasseren er i orden og korrekt justert. Noe annet blir det i en bil der man jager opp og ned på turtall og gasspådrag hele tiden, og en forgasser ikke greier å gi optimal blanding til enhver tid. Og forgasseren er temmelig driftssikker, og lite påvirkelig i forhold til et innsprøytningssystem selv om begge deler er grundig utprøvd pr. idag iallefall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ehrnst Svart 20.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Selvfølgelig. Så langt tenkte ikke jeg. Er nevnte motor en fin motor, eller bør jeg være obs på noe? Ser for meg at dette er noe amerikansk Fordblokk el? Uansett er jeg interessert i all info jeg kan få om båten og motortypene de stort sett har :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 (redigert) Hvis du skal på lengre turer og er opptatt av forbruket og rekkevidde så er vel ikke V8 helt i blinken kanskje. Vet ikke om V6 er merkbart rimeligere i forbruk eller om diesel er tingen. Moderne dieselmotorer er helt klart tingen men koster jo deretter, iallefall nye av de kjente merkene. En slik motor som her hadde jo vært helt perfekt siden den ikke har problem med å dra en vesentlig tyngre Windy 27 opp i 30 knop. Trenger ikke koste allverden.. hvis man bob bob 90 hk bob bob.. chiptune http://www.kdtrading.no/tradingshop/marine-motor-p-187.html?osCsid=b6c29aa2b8bfcee917f2450c55f4e32f Redigert 20.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ehrnst Svart 20.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 det så ut som en god motor, ja. Men som du sier, det koster jo. Båten vil nok bli mest brukt til dagsturer i indre Oslofjord. kanskje man klarer å ta en langhelg eller to i løpet av ferien. Det ligger en med diesel ute som ser bra ut, denne er nesten 100 lapper dyrere enn den jeg linket til, og økonomien min forsvarer ikke det nå. Skulle det vise seg at man kanskje ikke er så båtmann som man liker å tro er det jo dumt å ha handlet noe til 200 også. De andre med diesel ser ut til å ha litt liten motor for båten (etter hva jeg kan skjønne) eller ser løen ut. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 en gang båtmann, alltid båtmann, tror nå jeg da Men det er nok forskjell på indre oslofjord og ville skjærgårder på sør-vest landet eller i nord-norge. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ehrnst Svart 24.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 hei igjen. da har vi sett på to av disse 23fc'ene. begge to har byttet motor. ene er opplyst til å være 2001, og den andre 2003. på førstnevnte var det et plastdeksel over forgasser som det sto 5.0GL på. Den siste (som skal ha nyere motor) hadde "åpent" luftfilter og edelbrock forgasser, samt kombinert vannveksler og ekspansjonstank. Jeg er nå litt usikker på hvilken motor som er i sistnevnte. Fikk man kjøpt aq225 (eller hva den nå heter) i 2003? i følge volvo.no så var det bare innsprøytningsmotorer som ble levert i 2003. Jeg vil jo tro en 5.0GL er bedre på alle måter framfor en aq-modell, uansett når de måtte være byttet. Teknologien har vel forbedret seg en del. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 24.August.2013 Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 Nei. Teknologien har ikke endret seg i hele tatt på disse gm motorene. Er i utgangspk samme motorblokk som fra 60 tallet. Om den er fra 2001 eller 2003 spiller veldig lite rolle. Det er hvordan den har blitt behandlet som er viktig. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
ehrnst Svart 24.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 OK. den er yankee-motorer alt sammen, ja. billige deler da hvertfall:) sistnevnte har visstnok ikke blitt "hjemmemekket" noen gang i nåværendes eie, jeg etterlyste uansett dokumentasjon på service og konservering.Antar han har tatt vare på dette i og med han ikke har loggført eller gjort noe selv. Den malte hvert fall som en katt og alle væsker så fine ut. Så bare litt bedre ut med plastdeksler etc, men alt kan jo pyntes på. En liten tur på summit-racing ordner vel biffen. Men man fikk altså kjøpt ny aq-maskin på 2000-tallet? tips ang båttype mottas gladlig Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 24.August.2013 Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 Usikker på når aq betegnelsen gikk ut. Det kan jo hende at det er skiftet longblokk. Og at marinedelene er satt over. Men ikke gå deg blind på bare motoren. Drevet er også viktig. Ofte så gjør menigmann bedre jobb når det gjelder service og vedlikehold. Men kvitteringer på utførte servicer er jo bra. Ligger båtene du har sett på på finn? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
ehrnst Svart 24.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 det kan godt tenkes bare marinedelene er byttet på den vi så på i dag ja. får høre. ja, de er på finn. sett på disse to. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42803803 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42469058 første er eier gått bort, og dessverre kunne ikke selger si så mye om båten, ikke har den vært på vannet på over ett år heller. Jeg har såppas lite erfaring med båter at jeg gjerne vil snakke med de som har benyttet den. Mye var gjort selv osv, derfor har vi nok egentlig slått den fra oss. Den siste selges på kommisjon el. proff selger. ingen av båtene er nye, men flere ting som gjør at vi heller mot den siste, bla. mulighet for å snakke med noen som tilsynelatende har peiling på båten som er for salg. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 24.August.2013 Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 Ser den. Vanskelig valg å velge mellom disse. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Teerex Svart 24.August.2013 Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 ville nok ha valgt -86 modellen uansett. Slike motorer er ikke den helst store kostnaden, det er bensinen som koster. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ehrnst Svart 26.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2013 det heller mot det, ja. Får man fremdeles kjøpt "stasj" til gamle modeller direkte fra Windy? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.August.2013 Link til dette innlegget Svart 26.August.2013 det ble vel lagt ut flere 23FC de siste dagene? men du er vel oppdatert Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ehrnst Svart 27.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Prøver å identifisere en motor her, men selger klarer ikke finne noen andre nummer enn "03135MN". Dette virker ikke å være noe serienummer. Får ikke søkt det opp på volvo.no hvert fall. noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 27.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Jaja. Fikk mye historikk på båten fra forrige eier, fikk også vinnerbud i en liten budrunde. Fem min. Etter aksept på mitt bud ringer selger opp igjen å sier det har kommet et nytt bud. Synes dette var ganske dårlig, men vi får lete etter et annet eksemplar Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 1.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 tja. det går ikke så bra dette. den vi "tapte" var den desidert beste. er det noen andre båter vi burde se på i stedenfor, hva med 7600 dynamic? ser noen ligger ute i samme prisklasse. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 en AQAD40B diesel på 160hk, blir det litt snaut i denne båten? leser den er like tørst som en bensinmotor og. hehe Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 (redigert) Den kan umulig være like tørst, men heller ikke like sprek, og den er tung Denne har jo "nesten ny" 5,7L V8 og går som ei kule, eller burde iallefall gjøre det. Men 33 knop var jo ikke mye så det kan jo være feil http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43489789 Siden den med KAD32 på 170 hk også oppgis til 33 knop (solgt), og en annen med 5,7 V8 oppgis til 38 knop. Hvordan de da greier 31 knop med bare 110 hk diesel er mere enn jeg fatter http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42423217 Denne har jo også nyoverhalt? V8 fra 2005 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43709153 samt at det er vel den siste årsmodellen. Redigert 2.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ehrnst Svart 3.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 De er veldig fine den i k.sand og i Asker, men litt overpriset begge to kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 pruters marked nå på seinsommern? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jensemann2 Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 5,7 liters motor bruker fra 35 liter (minste planefart) til 80 liter( full gass) regn med et gjennomsnittsforbruk på den båten på hvertfall 1,7 l/nm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.