Jump to content

vurderer kjøp av windy 23fc


ehrnst

Recommended Posts

80 liter på full gass var ikke så mye på en 5,7 liter V8 hvis det kan stemme da ?

En moderne 300 hk V6 4-takt påhenger bruker over 100 liter.

 

Men en 250 hk diesel med samme eller høyere fartsområde bruker ufattelig mye mindre, og literprisen... :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En rekkesekser er sjelden noen raklemaskin, men noe dieseleksos må man jo påregne på en gammel konstruksjon.

Men en moderne lettvekts commonrail rekkefemmer hadde jo vært en annen verden, eksempelvis D3 eller FNM 2,4 liter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Denne 22 Sport var jo spennende http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43663858

Burde jo være prutbar pga. at de har klint hvitt bunnstoff langt oppover skrogsiden...

50+ knop med rett propell og diesel høres også greit ut hvis det stemmer da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

syns det har lav toppfart disse med 260-300 hk bensin. må være feil propellvalg på alle sammen :smiley:

Om man ønsket en med moderne kraftig diesel var jo det jo bare å kjøpe billigste bensinbåt man finner og smekke inn en FNM 5-syl 90 hk og chippe til 250 hk :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei, jeg har en 22FC 87 mod med AQ225 305V8 og 290DP. Veit ikke hva utvekslingen på drevet er men har B3 bropeller. Den gjør med meg, litt oppakking og et par små sneiper 35knop. Med meg alene har jeg hatt 37 knop på 5000rpm. Hva motoren bruker har jeg ikke målt, men jeg vil tippe rundt 1,5 pr NM i marsfart på rundt 22knop.

Skal igang med litt omgjøringer og diverse stell i vinter tenker jeg, ellers fornøyd med båten. Har hatt mange helgeturer i sommer :-)

Link to post

Da har vi tydeligvis kjøpt denne for 95k. Kontrakt skrives i morgen. http://www.finn.no/43191217 mener det er mye båt for pengene uansett. Dumt den ikke er ferskvannskjølt og ellers ikke har noe utstyr, men mye kan jo ordnes over tid. Synes den gikk sakte, men den har også grodd godt under da den ikke er brukt i år. Antar det har mye å si. Turteller toppet på 4000, noe som også kanskje er litt lavt?

Link to post

Grattis med ny båt.

Hadde 23 FC rundt 2000 og hadde for det meste bare possetive erfaringer med båten.

Hadde samme motor på 200Hk, men min båt gjorde bare 30 kn ( singel prop)

Kjempe stort motor rom som gjør det enkelt og ta service.

Jeg satte inn løse vegger på skinner slik at jeg kunne lagre litt verktøy og andre reserve deler.

Det første jeg monterte etter en sesong var flaps og ble veldig fornøyd med det.

Fikk kjøpt ny kalesje hos Alf Hansen som kostet da ca 8500.- men som sagt så er jo det noen år siden... (men de har malen)

 

Kan være noe treg og få i plan hvis man er litt mange ombord,men det hjalp på med flaps...

 

Max motor på disse mener jeg og huske at var 270Hk og det er jo en tanke det...

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei. Har selv 23 fc. Flott familiebåt. Kone og 2 små er perfekt for denne båten. I vår båt står den en 200 hk fnm diesel. Kompakt flott dieselmaskin. På 3800 omdreininger får jeg 32 knopp. Gps. Den bruker ca 23 liter i timenå marsfart. 25 knop. Det flotte med fnm diesel er at de er fysisk små. Har hørt at noen må sjære bort skotte mellom motorrom og resten av båten for å få plass til ny dieselmaskin. I vår båt er det kjempegod plass i motorrommet.

Link to post

FNM er basert på bilmotorer med beskjedent sylindervolum så de blir jo dermed fysisk mindre.

I eldre båter måtte de som regel gjøre plass til større maskineri så da blir det greit med plass.

Kun for rekkeseksere dieselmotorer det kan bli trangt, selv i min Windy 27. Men 4-5 syl og V6-V8 diesel finnes det jo et greit utvalg av nå om dagen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Blir nok stående denne aq'en til den evnt gir seg. Virker ikke som det skjer med det første:) om noen har generelle tips om disse båtene tar jeg gjerne de i mot. Skulle gått an å endre tittel til "den store 23fc tråden" :)Sent from my Lumia 800 using Tapatalk

Blir nok stående denne aq'en til den evnt gir seg. Virker ikke som det skjer med det første:) om noen har generelle tips om disse båtene tar jeg gjerne de i mot. Skulle gått an å endre tittel til "den store 23fc tråden" :)Sent from my Lumia 800 using Tapatalk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...