ehrnst Svart 3.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 fader ikke lett dette her. den dieselklumpen tror jeg er seig. den er vel også veldig lang. vil nesten anta at motorrommet på 23fc må modifiseres i lengderetning for å få den nedi Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 (redigert) 80 liter på full gass var ikke så mye på en 5,7 liter V8 hvis det kan stemme da ? En moderne 300 hk V6 4-takt påhenger bruker over 100 liter. Men en 250 hk diesel med samme eller høyere fartsområde bruker ufattelig mye mindre, og literprisen... Redigert 3.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ehrnst Svart 3.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 nå kjører man jo minst på full gass. jeg liker at det bruker lite, men om jeg må mase-kjøre og trykke på trim hele tiden med den 160hk's raklemaskinen for å få båten i plan, da bruker jeg heller litt ekstra fuel. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 (redigert) En rekkesekser er sjelden noen raklemaskin, men noe dieseleksos må man jo påregne på en gammel konstruksjon. Men en moderne lettvekts commonrail rekkefemmer hadde jo vært en annen verden, eksempelvis D3 eller FNM 2,4 liter. Redigert 3.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ehrnst Svart 3.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 (redigert) får bare dra å prøve den. blir det handel må jeg jo lære meg å skru på diesel og... takker for all input:) Redigert 3.September.2013 av ehrnst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Denne 22 Sport var jo spennende http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43663858 Burde jo være prutbar pga. at de har klint hvitt bunnstoff langt oppover skrogsiden... 50+ knop med rett propell og diesel høres også greit ut hvis det stemmer da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ehrnst Svart 5.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 dessverre langt over budsjett. noen andre har også lagt ned veto, 22S er for lite praktisk da det er ambisjoner om noe overnatting:) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 ja men den er jo stilig da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ehrnst Svart 5.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 hehe, hadde handlet den andre jeg fant om 22s var interessant. ligger en 23fc nede ved hvaler som vi har sett på. eneste aberet er at den er lite brukt senere år og er saltvannskjølt Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 syns det har lav toppfart disse med 260-300 hk bensin. må være feil propellvalg på alle sammen Om man ønsket en med moderne kraftig diesel var jo det jo bare å kjøpe billigste bensinbåt man finner og smekke inn en FNM 5-syl 90 hk og chippe til 250 hk Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ehrnst Svart 6.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Er ikke all verden med fart nei, men det er jo som du sier, alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Hei, jeg har en 22FC 87 mod med AQ225 305V8 og 290DP. Veit ikke hva utvekslingen på drevet er men har B3 bropeller. Den gjør med meg, litt oppakking og et par små sneiper 35knop. Med meg alene har jeg hatt 37 knop på 5000rpm. Hva motoren bruker har jeg ikke målt, men jeg vil tippe rundt 1,5 pr NM i marsfart på rundt 22knop. Skal igang med litt omgjøringer og diverse stell i vinter tenker jeg, ellers fornøyd med båten. Har hatt mange helgeturer i sommer :-) Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 6.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 helt ok forbruk og fart det egentlig. Men er det en '87 22FC, trodde ikke de ble produsert så sent? Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 7.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Da har vi tydeligvis kjøpt denne for 95k. Kontrakt skrives i morgen. http://www.finn.no/43191217 mener det er mye båt for pengene uansett. Dumt den ikke er ferskvannskjølt og ellers ikke har noe utstyr, men mye kan jo ordnes over tid. Synes den gikk sakte, men den har også grodd godt under da den ikke er brukt i år. Antar det har mye å si. Turteller toppet på 4000, noe som også kanskje er litt lavt? Sitér dette innlegget Link to post
Sunny33 Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Gratulerer med ny båt Sitér dette innlegget Link to post
schnauzer Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Grattis med ny båt. Hadde 23 FC rundt 2000 og hadde for det meste bare possetive erfaringer med båten. Hadde samme motor på 200Hk, men min båt gjorde bare 30 kn ( singel prop) Kjempe stort motor rom som gjør det enkelt og ta service. Jeg satte inn løse vegger på skinner slik at jeg kunne lagre litt verktøy og andre reserve deler. Det første jeg monterte etter en sesong var flaps og ble veldig fornøyd med det. Fikk kjøpt ny kalesje hos Alf Hansen som kostet da ca 8500.- men som sagt så er jo det noen år siden... (men de har malen) Kan være noe treg og få i plan hvis man er litt mange ombord,men det hjalp på med flaps... Max motor på disse mener jeg og huske at var 270Hk og det er jo en tanke det... Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Takk for det. har du kanskje noen inputs på min tråd om service/konservering. dette er nemlig en 200hk AQ200D. I følge tidligere annonse gjør den 34knop på GPS. Flaps blir nok montert etter hvert. https://baatplassen.no/i/topic/104480-ny-baat-service-og-konservering/ Sitér dette innlegget Link to post
Eivind Kvarsnes Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Hei. Har selv 23 fc. Flott familiebåt. Kone og 2 små er perfekt for denne båten. I vår båt står den en 200 hk fnm diesel. Kompakt flott dieselmaskin. På 3800 omdreininger får jeg 32 knopp. Gps. Den bruker ca 23 liter i timenå marsfart. 25 knop. Det flotte med fnm diesel er at de er fysisk små. Har hørt at noen må sjære bort skotte mellom motorrom og resten av båten for å få plass til ny dieselmaskin. I vår båt er det kjempegod plass i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 (redigert) FNM er basert på bilmotorer med beskjedent sylindervolum så de blir jo dermed fysisk mindre. I eldre båter måtte de som regel gjøre plass til større maskineri så da blir det greit med plass. Kun for rekkeseksere dieselmotorer det kan bli trangt, selv i min Windy 27. Men 4-5 syl og V6-V8 diesel finnes det jo et greit utvalg av nå om dagen. Redigert 13.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ehrnst Svart 13.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Blir nok stående denne aq'en til den evnt gir seg. Virker ikke som det skjer med det første:) om noen har generelle tips om disse båtene tar jeg gjerne de i mot. Skulle gått an å endre tittel til "den store 23fc tråden" :)Sent from my Lumia 800 using Tapatalk Blir nok stående denne aq'en til den evnt gir seg. Virker ikke som det skjer med det første:) om noen har generelle tips om disse båtene tar jeg gjerne de i mot. Skulle gått an å endre tittel til "den store 23fc tråden" :)Sent from my Lumia 800 using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.