Jump to content

Johnson 30hk går bare med choke


Hokky

Recommended Posts

Jeg har en johnson 30 fra slutten av 80tallet som starter fint når jeg vrir im nøkkelen etter å ha trykket nøkkelen inn så den får el.choke. Etter kort tid, ca når den blir varm så stopper motoren. Hvis jeg holder hånden foran luftinsuget på forgasseren slik at jeg da simulerer choke så går den helt til jeg tar vekk hånden og den får nok luft.

 

Noen som har vært borti dette og som vet hva som er problemet?

 

 

Link to post
Share on other sites

Membranen på bensinpumpen muliges?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

som Jon-Kåre skriver så ville jeg sjekket bensinpumpen.
Men sjekk også blæra på bensinslangen og den trekker seg sammen, kan være at den er defekt.

Tett bensinfilter, avleiring i bensinslange og eller i dyser slik at motor ikke får nok bensin kan selvfølgelig også være en årsak.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Min 4 HK Tohatsu oppførte seg slik. Plukket forgasser i atomer, renset alt og satte det sammen igjen. Nå er nok vår 4 HK gasser en del enklere enn din, men allikevel :-)

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har akkurat vært i båten. Den startet idet jeg vred om nøkkelen og gikk i underkant av 10 sekunder før den stoppet og jeg måtte simulere choke igjen. For hver gang jeg starter så stopper den fortere for hver gang hvis jeg ikke tatter 80% av luftinnsuget i forgasseren. Plastbiten jeg brukte til å holde foran forgasseren med ble våt av bensin, men motoren gikk og jeg kunne ruse den opp på turtall.

 

Jeg byttet så bensinpumpen og fikk samme resultat. Har hatt fra hverandre bensinpumpen som ble satt på og membranen var hel.

 

Jeg har nå tatt av igjen forgasseren og skal demontere og blåse gjennom den, og jeg skal montere et ekstra bensinfilter på slangen før forgasseren, det er bare silen i membranpumpen nå, og ikke noe filter så det kan jo ha kommet drit i forgasseren igjen.

 

Jeg kjører også på fjorårets bensin, så det kan jo være rusk/vann i tanken som jeg ikke vet om.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg rengjort forgasseren og jeg fant synlig rusk i dysen som sitter i bunnkaret på forgasseren. Etter montering og testing gikk motoren fint, men stoppet etter en stund da den ikke klarte å dra opp bensin fra tanken uten at jeg drev og pumpet. Jeg byttet tilbake til opprinnelige membranpumpe og det så ut som problemet gav seg etter det.

 

Tusen takk for hjelpen! Det blir nok ikke siste gang jeg må ty til hjelp fra Baatplassen.no :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...