windy26 Startet 21.August.2013 Del på Facebook Startet 21.August.2013 Hei , skal skifte propell til høsten da min 20x21 Mikado er litt liten , Motoren går lett opp til 4100 omd da har båten 20,5 knop da er båten full med diesel og vann , ferielastet gikk den nesten det samme , har vurdert en Mikado igjen men da på 20x 24 , men hva vis jeg ønsker å bruke en Crewback men samme tommer og stigning vil dette da egentlig bli det samme? ønske om et lavere turtall er utgangspunktet mitt da jeg nå lett kan kjøre båten opp i 20 knop uten at den går på kjølen den ligger veldig stabilt , tenkte kansje en max fart på 23-24 knop kan gjelde , men denne farten kommer jeg ikke til å ligge mye på da tror jeg 18-19 knop er greit , så spørsmålet er hvor tung propell kan jeg ha uten at motoren går for tungt? (Volvo TAMD 41 P) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Tommelfingeregel er går du opp en tomme i stigning går turtallet ned ca 200 rpm, samt hvis du går opp en tommr i diameter går turtallet ned ca 400 rpm. Med screwback tror jeg du kan gå ned ca 1 tomme i stigning kontra vanlig propell ( er litt rusten på screwback, men det er sikkert andre her som har fasiten) Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Ta kontakt med http://winracepropellers.no/ De hjalp meg med beregning av ny propell til min Nidelv 28 m/TAMD40b etter motorbytte i fjor. De traff spott on og nå er max turtall 3600 som er i hht VP sine datablad. Din TAMD41P skal ha max turtall på 3900. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 21.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2013 Hva tror dere om type propell? kan jeg like gjerne gå får en Mikado istede for en Screwback? Mikado er jo under halve prisen men er den god nok? føler at den som sitter på nå virker ok , men er som sakt for lett (Mikado) Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Nå kjenner ikke jeg så godt til de forskjellige typer propeller, men Winrace anbefalte meg denne Radice Type B-7 Han jeg mailet med mente jeg ikke hadde behov av en Radice Type S-8 SCREW-BACK som jeg egentlig hadde tenkt meg (jeg ville ikke merke noe forskjell). Sitér dette innlegget Link to post
Trekoggen Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Skal sette inn tilsvarende motor 41 p i min Family. Hva slags propellstørrelse valgte du ? Går båten stabilt nå uten å "ri" på kjølen ? Toppfart og marsjfart ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.