Leon KAD502 Startet 21.August.2013 Link til dette innlegget Startet 21.August.2013 I båten har jeg lagt opp landstrøm. Landstrømopplegget mitt i båten består av 2 kurser. Den ene kursen brukes for varmtvannsbereder og lader (kaller den kurs 1). Den andre kursen går på tv, kontakter ol (kaller den kurs 2). Kurs 2 er koblet til en inverter, så når jeg ikke er i land drifter jeg stikkontakter, tv ol. med denne kursen. Kurs 1 er helt skilt ut fra denne ved at jeg slår av sikringen på denne kursen Kommer tilbake til dette). For at ikke inverter skal bli skadd ved innsetting av landstrøm må jeg fysisk slå av inverter med hovedbryteren på inverteren. Synes det er tungvindt og til tider dyrt da det har hendt to ganger at inverter har stått på når jeg har kommet til land og satt i landstrømmen. Jeg vil ha ett skillerele eller noe lignende som kobler automatisk ut inverter når jeg kobler til landstrømmen. Når jeg kobler i fra landstrømmen så kobler inverter automatisk til igjen. Finnes dette? Jeg har tenkt på å ha en egen bryter på dashboard som slår av og på inverteren, men jeg er intressert i å ha det automatisk. Så tilbake til kurs 1 som drifter varmtvannsbereder og lader. Skulle også hatt noe lignende til kurs 1 som kobler denne ut når jeg kobler fra landstrømmen. Det blir sikkert et vanlig skillerele, men trenger litt tips ang. hvor og hva slags jeg skal gå for. Er det noen som har lignende opplegg i sin båt som kan hjelpe meg med disse spørsmålene? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
oivindg Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 I min båt er det en kontaktor som kobler over fra landstrøm til generator når denne starter. Styresignalene til kontaktoren er koblet sammen med 220V ut fra generatoren. Det er vel noe lignende du ønsker deg? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Leon KAD502 Svart 21.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Ja, det blir jo det. Kobler denne til landstrøm automatisk når agregatet stanser? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
JRK Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Hei, Dette er egentlig veldig enkelt. For å skille landstrøm fra inverter trenger du bare en kontaktor (Eller rele som tåler 16A) Spenningen fra landstrøm legges både på hvilekontakten og på relespolen. Inverteren koples direkte til arbeidskontaktene på releet. Midtpunktet på relekontakten går rett ut til forbukerne (Kurs 1 og Kurs 2). Når landstrøm kobles til kobles denne til forbrukerne. Når landstrømmen forsvinner koples midtpunktet i releet over til arbeidskontakten og inverteren kobles til forbrukerne. På samme måte kan kontaktor nummer 2 koples slik at kurs 2 bare kobles inn når du har landstrøm Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=37-444-54&toc=19028 Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 21.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Takker så mye for svar. Da vet jeg nøyaktig hva jeg skal spørre og se etter. Vil en kontaktor være så rask til å koble ut inverterkretsen slik at det ikke vil skade inverter når landstrøm/220V settes i? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
JRK Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Ja! Slik jeg forklarte det så er det ikke teknisk mulig at inverter og landstrøm blir koplet samtidig til forbrukerne. Ett rele fungerer slik at du har en bevegelig del som enten kobles til arbeidkontakten eller til hvilekontakten. Forutsatt at releet ikke brenner opp vil aldri arbeid eller hvilekontakt kunne bli koblet sammen Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Slik jeg forklarte det så er det ikke teknisk mulig at inverter og landstrøm blir koplet samtidig til forbrukerne. Ett rele fungerer slik at du har en bevegelig del som enten kobles til arbeidkontakten eller til hvilekontakten. Forutsatt at releet ikke brenner opp vil aldri arbeid eller hvilekontakt kunne bli koblet sammen Dette kan vel brukes for å lage en vender mellom landstrøm og inverter, så sant en ikke trenger kraft fra inverteren hvis landstrømkoblingen er for svak. Er det ikke mer enn inverter og landstrøm da ville jeg heller satse på en manuell vender isteden. Men man burde kanskje her med en gang henvise på at dette her relésystem ikke er til å anbefales ved bruk av motoraggregat. Da mangler det et delay (bevisst pause) som er lang nok at aggregatet ikke kobles inn før den går stabilisert. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Leon KAD502 Svart 21.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 (redigert) Takker for alle tips og forklaringer. Skal se på det i morgen og kommer tilbake med en tilbamelding senere når jeg har gjort meg ferdig. Skulle gjerne hatt svar fra noen om de har forsøkt dette i praksis, og om de kan garrantere at et rele er raskt nok. Redigert 21.August.2013 av Leon KAD502 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Adi Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 En.... http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=40136096&searchQuery=Inverter Eller en sånn? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=40136070&searchQuery=Inverter Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 (redigert) Hos oss er det 8 sekunders forsinkelse på innslag av ekstern 220v, enten landstrøm eller agregat Det til høyre på bildet Vært smart. Bruk vest! Redigert 21.August.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Takker for alle tips og forklaringer. Skal se på det i morgen og kommer tilbake med en tilbamelding senere når jeg har gjort meg ferdig. Skulle gjerne hatt svar fra noen om de har forsøkt dette i praksis, og om de kan garrantere at et rele er raskt nok. Dette har jeg hatt i min båt for mange år siden. Allidal har jo en fin løsning for å slippe unna med bare ett rele, men jeg brukte en annen type rele med en vekslekontakt istedenfor 2 uavhengige kontaktsett. Hvordan dette skulle kunne koble sammen 230 V Landstrøm med inverterutgangen forstår jeg ikke. (Når det gjelder brytere kan du få en funksjon som heter "make before brake" men dette har jeg aldri hørt om på releer.) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Ganske så bra allerede, Bitteliten.Timeren du har på automaten forhindrer at generatoren slår inn i oppstartfasen, dvs. på vanlig perioden den ikke ha stabilisert regulering. (2 - 3 sekunder).Og første reléløsningen som er skissert ovenfor løser problemet at ikke 2 faser / faseforskjell kobles sammen. Derfor bare som tips for hobbyelektrikere for å unngå risk og dyre tabber. Installatørene burde velge riktig ved å tenke på muligheten at noe installasjon av flere komponenter krever at komponentene "ser" på tilstands av hverandre.Ellers finnes det fortsatt et problem med både "kanskje" og "hvis" og mulighet for kortslutninger mellom fasene, f.eks. når automatene blir eldre og trege.Det er grunn for at forskjellige leverandører til båtbransjen slet med slike løsningerog en god grunn for at man burde har peiling om utvalg og installasjon av slike komponenter.Selv om det finnes flere muligheter for å lage automatiske styringer selver det for de fleste mye enklere og billigere å installere noe manuell løsning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 (redigert) Dette kan vel brukes for å lage en vender mellom landstrøm og inverter, så sant en ikke trenger kraft fra inverteren hvis landstrømkoblingen er for svak. Er det ikke mer enn inverter og landstrøm da ville jeg heller satse på en manuell vender isteden. Men man burde kanskje her med en gang henvise på at dette her relésystem ikke er til å anbefales ved bruk av motoraggregat. Da mangler det et delay (bevisst pause) som er lang nok at aggregatet ikke kobles inn før den går stabilisert. Jørg Ganske så bra allerede, Bitteliten. Timeren du har på automaten forhindrer at generatoren slår inn i oppstartfasen, dvs. på vanlig perioden den ikke ha stabilisert regulering. (2 - 3 sekunder). Og første reléløsningen som er skissert ovenfor løser problemet at ikke 2 faser / faseforskjell kobles sammen. Derfor bare som tips for hobbyelektrikere for å unngå risk og dyre tabber. Installatørene burde velge riktig ved å tenke på muligheten at noe installasjon av flere komponenter krever at komponentene "ser" på tilstands av hverandre. Ellers finnes det fortsatt et problem med både "kanskje" og "hvis" og mulighet for kortslutninger mellom fasene, f.eks. når automatene blir eldre og trege. Det er grunn for at forskjellige leverandører til båtbransjen slet med slike løsninger og en god grunn for at man burde har peiling om utvalg og installasjon av slike komponenter. Selv om det finnes flere muligheter for å lage automatiske styringer selv er det for de fleste mye enklere og billigere å installere noe manuell løsning. Jørg Eksemplene du drar frem her jørg opfatter jeg som avsporing eller et ønske om å selge egne produkter Trådstarter har ikke aggregat. Derfor er dette lite relevant for tråden Trådstarter spør heller ikke om samkjøring av inverter og landstrøm. For meg virker dette som en søkt problemstilling Men når du først har bragt dette på banen. Har du, eller finnes det andre leverandører som leverer utstyr (Innenfor overkommelig pris) som synkroniserer fasene? Og om det finnes hvorfor mener du det er nødvendig i fritidsbåt Så må du forklare hvorfor det er enklere og billigere for hvermansen og installere en bryter en et rele? Redigert 22.August.2013 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 22.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 (redigert) Da har jeg kjøpt meg en et rele/kontaktor. Siden det ikke fulgte med noe skjema eller noe ville det være fint om noen som husker/kan bokstav og tall kombinasjonene kan forklare meg hva er hva og hvor skal hvor. Som sagt så skal inverter koble seg ut når landstrøm kobles til, og inverter skal kobles opp når landstrøm kobles fra. Sender med et bilde av kontaktoren. Redigert 22.August.2013 av Leon KAD502 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
JRK Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Hei, For meg ser dette ut som en 3 fase kontaktor med en varselkontakt. Den kan ikke brukes. LI/L2/L3 og T1/T2/T3 er kontakter som lukkes når det tilføres spenning på A1 og A2 NO/NO Er bare en hjelpekontakt som kan brukes til å aktivere en lampe om kontaktoren er på. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Eksemplene du drar frem her jørg opfatter jeg som avsporing eller et ønske om å selge egne produkter Trådstarter har ikke aggregat. Derfor er dette lite relevant for tråden Synes ofte folk er ute etter å ta Jörg. Det var vel ikke mye reklame i innlegget hans? Aggregat var det vel jeg som dro inn i diskusjonen, som et eksempel på en løsning som kunne være aktuell for trådstarter. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bitteliten Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Joerg, om jeg skulle valgt selv ville jeg hatt en manuell løsning. Dette er et opplegg designet av Mastervolt for NordWest. Jeg ser klart en svakhet i at releet kan svikte. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 22.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 ok. Da får jeg bytte den JRK. En annen mulighet er vel denne som jeg viser bilde av nå da? Legg merke til bilde nr 2 av denne. Der står det 8A/250VAC og 16A/250VAC under de to skjemaene. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Zach Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 (redigert) Forslag: Redigert 22.August.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Har nevnt det før, men gjentar likevel: Har generator med automatisk vekselkontaktor for landstrøm. Inverteren leverer strøm kun til en kontakt som jeg kobler landstrømmen i når jeg tar den ut på land. Dette betinger at jeg husker på å slå av batterilader og vv-bereder. Samtidig fører det til at jeg på en enkel, trygg og billig måte får distribuert inverterstrøm til hele strømmanlegget om bord. Å passe på forbruket ser jeg på som en selvfølge. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 (redigert) Eksemplene du drar frem her jørg opfatter jeg som avsporing eller et ønske om å selge egne produkter Trådstarter har ikke aggregat. Derfor er dette lite relevant for tråden Trådstarter spør heller ikke om samkjøring av inverter og landstrøm. For meg virker dette som en søkt problemstilling Har du, eller finnes det andre leverandører som leverer utstyr (Innenfor overkommelig pris) som synkroniserer fasene? Og om det finnes hvorfor mener du det er nødvendig i fritidsbåt Så må du forklare hvorfor det er enklere og billigere for hvermansen og installere en bryter en et rele? Hadde trådstarteren brukt tid for å lese gjennom trådene som finnes allerede da ville han ha fått mer info enn han fikk i denne tråden her. Det inkluderer både reléstyringer og alt pro og konta om temaet. Så, avsporing? Jeg håper at det er avsporing, men passende til temaet. ...til å selge egne produkter? Se reklamen som ruller her på høyre side siden nesten to år. Det finnes vel ikke mange regelmessige besøkere igjen som ikke har lagt merke til det. Og, viktig, se særlig at dette er et forum, JRK. Siden du vet så mye om faget hadde det etter mytt syn vært på plass at folk som du husker å henvise andre om problematikkene som kan oppstå. Så kunne jeg ha brukt tiden min for helt noe annet isteden. Tidligere tråder viste nemlig ofte nok at akkurat dette spørsmålet kommer til å dykke opp uansett. Så, hvorfor kan man (f.eks. du) da ikke trekke det fram med en gang? Poenget jeg henviste til ellers, og som jeg mener at det må inn, er å henvise glassklar på problemstillingen ang. materiell og mulig svikt når reléer blir gammel. Å velge i så fall ordentlig kvalitet også er da avgjørende. Eller tar kanskje ikke du slik på alvor hvis man snakker om mer enn en stykke vekselrelé? Ang. reklame og produkter. Jeg kan ikke se at jeg har sagt et "pip" eller bare noe om et firmanavn, bare at jeg personlig foretrekker manuelle vendere. Men siden du henviser på det, du husker at Sterling tilbyr begge to muligheter? Likevel, andre gjør det også og velgere kan kjøpes mange steder, Mange muligheter, flere leverandører, så hva er poenget ditt. Men, det dreier seg om muligheter. Så, fortell videre om muligheter men ikke om meg. Men glem kanskje neste gang ikke all disse mennesker der ute som ikke har noe peiling i det hele tatt og de som styrter seg blind på det som bare ser gunstig ut. Det er nemlig gunstig med et relé, eksakt så lenge det tar til folk finner ut at det det finnes grenser. Da nemlig hadde det vært mye billigere t.o.m. med den dyreste løsningen på markedet. Ang. dine spørsmål. Priser for fasekopler er overkommelige allerede. Det skjønner man når man vet hvorfor man trenger slike enheter. Og vet man ikke da holder det med vendere, men vendere som er idiotsikre i så fall. Ang. om jeg vet hvem og hvor og hvorfor jeg synes at det er viktig for fritidsbåt. Nettopp, nei, jeg synes ikke at det er viktig for mindre fritidsbåter som du mener nå. Derfor synes jeg at det holder med en enkelt og manuell vender i så fall. Billig og effektiv og kan kobles inn veldig enkelt. Om det er billigere for Hvermansen? Se min mening ovenfor. Jørg Har generator med automatisk vekselkontaktor for landstrøm. Inverteren leverer strøm kun til en kontakt som jeg kobler landstrømmen i når jeg tar den ut på land. Dette betinger at jeg husker på å slå av batterilader og vv-bereder. Hei igjen og takk for sist. Men det du skriver betyr ikke at det tar være på problemet jeg skisserer. Jeg snakte ikke om faseslutt/kortslutning, men om problemet at en generator uten delay >som er tilkoblet reléstyringer uten delay< kobles til fordelingen raskere enn generatoren trenger for å stabilisere seg. Med det kan generatoren levere veldig høy oppstartspenning rett på fordelingen, i så fall noe som bare veldig få elektroniske forbrukere tåler. Jørg Redigert 22.August.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Hei, Synes fremdeles det blir mye tåkeprat her, Jørg. Det trådstarter spør om er en automatisk løsning med skillerele. Han har allerede lagt opp det systemet han har. Det at han i tillegg spør om råd forteller meg at her har vi en kar som faktisk skjønner problemstillingene og risiko. Det han trenger er kort og godt løsningen til Zach og ingen av de rådene du gir! Du skriver en masse som er helt urelevant for ham. Det siste du tar opp her er at releer er upålitelig. Tja,hva er upålitelig med vekselstrømsreleer, jo akkurat de samme som du har for vendere. brente kontakter etter noen tusen vekslinger. Men med tanke på at et rele ved et uhell skulle kople sammen landstrømmen og inverteren har jeg aldri hørt om. Så forklar meg gjerne hva som gjør en vender mer idiotsikker en et rele. Skulle gjerne sett hva slags pris du snakker om på fasekobler? Skulle gjerne vite hvem som har behov for å kjøre inverter i paralell med landstrøm ? Så må du forklare hvorfor det er billigere å installere en bryter en et rele? Poenget mitt med at du avsporer saken for å selge egne produkter, ligger i at du selger produkter for nettop dette, og du prøvde å gjøre dette mer komplisert en det det faktisk er. Han trenger ett rele hverken mer eller mindre. Leon Funksjonen på relet er akkurat det du skal ha. Grunnen til at de oppgir 8 eller 16 Ampere er at de det ene tilfellet parralellkopler de begge kontaktene til en. Du må enten finne et nytt rele som tåler 16 Amp per kontakt eller du kan bruke 2 releer av denne typen . Om du vil bruke to av disse releene må du på begge laske sammen, 24 og14, 22 og 12, samt 21 og 11, som bildet viser for 16 amper 230 volt fra landstrøm: L1(Fase 1) koples til A1 på begge releene og 24 på rele nummer 1 L2(Fase 2) koples til A2 på begge releene og 24 på rele nummer 2 (Hva som er L1 og L2 spiller ingen rolle her) 230 V fra inverter: L1(Fase 1) 22 på rele nummer 1 L2(Fase 2) 22 på rele nummer 2 (Hva som er L1 og L2 spiller ingen rolle her) Kurs 1 som er lettere forbrukere som skal ha strøm fra både landstrøm og inverter tar du ut på kontakt L1(Fase 1) 21 på rele nummer 1 L2(Fase 2) 21 på rele nummer 2 Kurs 2 som er tyngre forbrukere som skal ha strøm fra bare landstrøm tar du ut på kontakt L1(Fase 1) 14 på rele nummer 1 L2(Fase 2) 14 på rele nummer 2 Ha en fin helg Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Tja,hva er upålitelig med vekselstrømsreleer, jo akkurat de samme som du har for vendere. brente kontakter etter noen tusen vekslinger. Men med tanke på at et rele ved et uhell skulle kople sammen landstrømmen og inverteren har jeg aldri hørt om. Jeg har hatt det systemet (som jeg la inn tegning på) i 2 båter nå i snart 10 år uten problemer.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.