Jump to content

Skillerele som kobler ut inverter automatisk ved innkobl. av 220V


Leon KAD502

Recommended Posts

I båten har jeg lagt opp landstrøm. Landstrømopplegget mitt i båten består av 2 kurser. Den ene kursen brukes for varmtvannsbereder og lader (kaller den kurs 1). Den andre kursen går på tv, kontakter ol (kaller den kurs 2).

 

Kurs 2 er koblet til en inverter, så når jeg ikke er i land drifter jeg stikkontakter, tv ol. med denne kursen. Kurs 1 er helt skilt ut fra denne ved at jeg slår av sikringen på denne kursen Kommer tilbake til dette).

 

For at ikke inverter skal bli skadd ved innsetting av landstrøm må jeg fysisk slå av inverter med hovedbryteren på inverteren. Synes det er tungvindt og til tider dyrt da det har hendt to ganger at inverter har stått på når jeg har kommet til land og satt i landstrømmen. Jeg vil ha ett skillerele eller noe lignende som kobler automatisk ut inverter når jeg kobler til landstrømmen. Når jeg kobler i fra landstrømmen så kobler inverter automatisk til igjen. Finnes dette? Jeg har tenkt på å ha en egen bryter på dashboard som slår av og på inverteren, men jeg er intressert i å ha det automatisk.

 

Så tilbake til kurs 1 som drifter varmtvannsbereder og lader. Skulle også hatt noe lignende til kurs 1 som kobler denne ut når jeg kobler fra landstrømmen. Det blir sikkert et vanlig skillerele, men trenger litt tips ang. hvor og hva slags jeg skal gå for.

 

Er det noen som har lignende opplegg i sin båt som kan hjelpe meg med disse spørsmålene?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Hei,

 

Dette er egentlig veldig enkelt. For å skille landstrøm fra inverter trenger du bare en kontaktor (Eller rele som tåler 16A) Spenningen fra landstrøm legges både på hvilekontakten og på relespolen. Inverteren koples direkte til arbeidskontaktene på releet. Midtpunktet på relekontakten går rett ut til forbukerne (Kurs 1 og Kurs 2). Når landstrøm kobles til kobles denne til forbrukerne. Når landstrømmen forsvinner koples midtpunktet i releet over til arbeidskontakten og inverteren kobles til forbrukerne.

På samme måte kan kontaktor nummer 2 koples slik at kurs 2 bare kobles inn når du har landstrøm

Link to post

 

Slik jeg forklarte det så er det ikke teknisk mulig at inverter og landstrøm blir koplet samtidig til forbrukerne. Ett rele fungerer slik at du har en bevegelig del som enten kobles til arbeidkontakten eller til hvilekontakten. Forutsatt at releet ikke brenner opp vil aldri arbeid eller hvilekontakt kunne bli koblet sammen

Dette kan vel brukes for å lage en vender mellom landstrøm og inverter,

så sant en ikke trenger kraft fra inverteren hvis landstrømkoblingen er for svak.

Er det ikke mer enn inverter og landstrøm da ville jeg heller satse på en manuell vender isteden.

 

Men man burde kanskje her med en gang henvise på at dette her relésystem ikke er til å anbefales ved bruk av motoraggregat.

Da mangler det et delay (bevisst pause) som er lang nok at aggregatet ikke kobles inn før den går stabilisert.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Takker for alle tips og forklaringer. Skal se på det i morgen og kommer tilbake med en tilbamelding senere når jeg har gjort meg ferdig. Skulle gjerne hatt svar fra noen om de har forsøkt dette i praksis, og om de kan garrantere at et rele er raskt nok.

Redigert av Leon KAD502 (see edit history)

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Takker for alle tips og forklaringer. Skal se på det i morgen og kommer tilbake med en tilbamelding senere når jeg har gjort meg ferdig. Skulle gjerne hatt svar fra noen om de har forsøkt dette i praksis, og om de kan garrantere at et rele er raskt nok.

 

Dette har jeg hatt i min båt for mange år siden. Allidal har jo en fin løsning for å slippe unna med bare ett rele, men jeg brukte en annen type rele med en vekslekontakt istedenfor 2 uavhengige kontaktsett.

Hvordan dette skulle kunne koble sammen 230 V Landstrøm med inverterutgangen forstår jeg ikke.

(Når det gjelder brytere kan du få en funksjon som heter "make before brake" men dette har jeg aldri hørt om på releer.)

Link to post

Ganske så bra allerede, Bitteliten.
Timeren du har på automaten forhindrer at generatoren slår inn i oppstartfasen,

dvs. på vanlig perioden den ikke ha stabilisert regulering. (2 - 3 sekunder).
Og første reléløsningen som er skissert ovenfor løser problemet at ikke 2 faser / faseforskjell kobles sammen.

 

Derfor bare som tips for hobbyelektrikere for å unngå risk og dyre tabber.

Installatørene burde velge riktig ved å tenke på muligheten at noe installasjon av flere komponenter

krever at komponentene "ser" på tilstands av hverandre.
Ellers finnes det fortsatt et problem med både "kanskje" og "hvis" og mulighet for kortslutninger mellom fasene,

f.eks. når automatene blir eldre og trege.

Det er grunn for at forskjellige leverandører til båtbransjen slet med slike løsninger
og en god grunn for at man burde har peiling om utvalg og installasjon av slike komponenter.
Selv om det finnes flere muligheter for å lage automatiske styringer selv
er det for de fleste mye enklere og billigere å installere noe manuell løsning.

:seeya:
Jørg



=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Dette kan vel brukes for å lage en vender mellom landstrøm og inverter,

så sant en ikke trenger kraft fra inverteren hvis landstrømkoblingen er for svak.

Er det ikke mer enn inverter og landstrøm da ville jeg heller satse på en manuell vender isteden.

 

Men man burde kanskje her med en gang henvise på at dette her relésystem ikke er til å anbefales ved bruk av motoraggregat.

Da mangler det et delay (bevisst pause) som er lang nok at aggregatet ikke kobles inn før den går stabilisert.

 

:seeya:

Jørg

 

 

Ganske så bra allerede, Bitteliten.

Timeren du har på automaten forhindrer at generatoren slår inn i oppstartfasen,

dvs. på vanlig perioden den ikke ha stabilisert regulering. (2 - 3 sekunder).

Og første reléløsningen som er skissert ovenfor løser problemet at ikke 2 faser / faseforskjell kobles sammen.

 

Derfor bare som tips for hobbyelektrikere for å unngå risk og dyre tabber.

Installatørene burde velge riktig ved å tenke på muligheten at noe installasjon av flere komponenter

krever at komponentene "ser" på tilstands av hverandre.

Ellers finnes det fortsatt et problem med både "kanskje" og "hvis" og mulighet for kortslutninger mellom fasene,

f.eks. når automatene blir eldre og trege.

 

Det er grunn for at forskjellige leverandører til båtbransjen slet med slike løsninger

og en god grunn for at man burde har peiling om utvalg og installasjon av slike komponenter.

Selv om det finnes flere muligheter for å lage automatiske styringer selv

er det for de fleste mye enklere og billigere å installere noe manuell løsning.

 

:seeya:

Jørg

 

 

 

 

 

Eksemplene du drar frem her jørg opfatter jeg som avsporing eller et ønske om å selge egne produkter

Trådstarter har ikke aggregat. Derfor er dette lite relevant for tråden

Trådstarter spør heller ikke om samkjøring av inverter og landstrøm. For meg virker dette som en søkt problemstilling

 

Men når du først har bragt dette på banen. Har du, eller finnes det andre leverandører som leverer utstyr (Innenfor overkommelig pris) som synkroniserer fasene? Og om det finnes hvorfor mener du det er nødvendig i fritidsbåt

 

Så må du forklare hvorfor det er enklere og billigere for hvermansen og installere en bryter en et rele?

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Da har jeg kjøpt meg en et rele/kontaktor. Siden det ikke fulgte med noe skjema eller noe ville det være fint om noen som husker/kan bokstav og tall kombinasjonene kan forklare meg hva er hva og hvor skal hvor.

Som sagt så skal inverter koble seg ut når landstrøm kobles til, og inverter skal kobles opp når landstrøm kobles fra. Sender med et bilde av kontaktoren.

 

bilde

Redigert av Leon KAD502 (see edit history)

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Eksemplene du drar frem her jørg opfatter jeg som avsporing eller et ønske om å selge egne produkter

Trådstarter har ikke aggregat. Derfor er dette lite relevant for tråden

Synes ofte folk er ute etter å ta Jörg. Det var vel ikke mye reklame i innlegget hans?

 

Aggregat var det vel jeg som dro inn i diskusjonen, som et eksempel på en løsning som kunne være aktuell for trådstarter.

Øivind

Link to post

Har nevnt det før, men gjentar likevel: Har generator med automatisk vekselkontaktor for landstrøm. Inverteren leverer strøm kun til en kontakt som jeg kobler landstrømmen i når jeg tar den ut på land.

Dette betinger at jeg husker på å slå av batterilader og vv-bereder.

Samtidig fører det til at jeg på en enkel, trygg og billig måte får distribuert inverterstrøm til hele strømmanlegget om bord.

Å passe på forbruket ser jeg på som en selvfølge.

Link to post

Eksemplene du drar frem her jørg opfatter jeg som avsporing eller et ønske om å selge egne produkter

Trådstarter har ikke aggregat. Derfor er dette lite relevant for tråden

Trådstarter spør heller ikke om samkjøring av inverter og landstrøm. For meg virker dette som en søkt problemstilling

 

Har du, eller finnes det andre leverandører som leverer utstyr (Innenfor overkommelig pris) som synkroniserer fasene? Og om det finnes hvorfor mener du det er nødvendig i fritidsbåt

 

Så må du forklare hvorfor det er enklere og billigere for hvermansen og installere en bryter en et rele?

Hadde trådstarteren brukt tid for å lese gjennom trådene som finnes allerede da ville han ha fått mer info enn han fikk i denne tråden her.

Det inkluderer både reléstyringer og alt pro og konta om temaet.

 

Så, avsporing?

Jeg håper at det er avsporing, men passende til temaet.

 

...til å selge egne produkter?

Se reklamen som ruller her på høyre side siden nesten to år.

Det finnes vel ikke mange regelmessige besøkere igjen som ikke har lagt merke til det.

 

Og, viktig, se særlig at dette er et forum, JRK.

Siden du vet så mye om faget hadde det etter mytt syn vært på plass at folk som du husker å henvise andre om problematikkene som kan oppstå.

Så kunne jeg ha brukt tiden min for helt noe annet isteden.

 

Tidligere tråder viste nemlig ofte nok at akkurat dette spørsmålet kommer til å dykke opp uansett.

Så, hvorfor kan man (f.eks. du) da ikke trekke det fram med en gang?

 

Poenget jeg henviste til ellers, og som jeg mener at det må inn, er å henvise glassklar på problemstillingen ang. materiell og mulig svikt når reléer blir gammel.

Å velge i så fall ordentlig kvalitet også er da avgjørende.

Eller tar kanskje ikke du slik på alvor hvis man snakker om mer enn en stykke vekselrelé?

 

Ang. reklame og produkter.

Jeg kan ikke se at jeg har sagt et "pip" eller bare noe om et firmanavn, bare at jeg personlig foretrekker manuelle vendere.

Men siden du henviser på det, du husker at Sterling tilbyr begge to muligheter?

 

Likevel, andre gjør det også og velgere kan kjøpes mange steder,

Mange muligheter, flere leverandører, så hva er poenget ditt.

 

Men, det dreier seg om muligheter.

Så, fortell videre om muligheter men ikke om meg.

Men glem kanskje neste gang ikke all disse mennesker der ute som ikke har noe peiling i det hele tatt og de som styrter seg blind på det som bare ser gunstig ut.

Det er nemlig gunstig med et relé, eksakt så lenge det tar til folk finner ut at det det finnes grenser.

Da nemlig hadde det vært mye billigere t.o.m. med den dyreste løsningen på markedet.

 

Ang. dine spørsmål.

Priser for fasekopler er overkommelige allerede.

Det skjønner man når man vet hvorfor man trenger slike enheter.

Og vet man ikke da holder det med vendere, men vendere som er idiotsikre i så fall.

 

Ang. om jeg vet hvem og hvor og hvorfor jeg synes at det er viktig for fritidsbåt.

Nettopp, nei, jeg synes ikke at det er viktig for mindre fritidsbåter som du mener nå.

Derfor synes jeg at det holder med en enkelt og manuell vender i så fall.

Billig og effektiv og kan kobles inn veldig enkelt.

 

Om det er billigere for Hvermansen?

Se min mening ovenfor.

 

:seeya:

Jørg

 

 

 

Har generator med automatisk vekselkontaktor for landstrøm. Inverteren leverer strøm kun til en kontakt som jeg kobler landstrømmen i når jeg tar den ut på land.

Dette betinger at jeg husker på å slå av batterilader og vv-bereder.

Hei igjen og takk for sist. :smiley:

Men det du skriver betyr ikke at det tar være på problemet jeg skisserer.

Jeg snakte ikke om faseslutt/kortslutning, men om problemet at en generator uten delay >som er tilkoblet reléstyringer uten delay<

kobles til fordelingen raskere enn generatoren trenger for å stabilisere seg.

Med det kan generatoren levere veldig høy oppstartspenning rett på fordelingen, i så fall noe som bare veldig få elektroniske forbrukere tåler.

 

:seeya:

Jørg

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei,

 

Synes fremdeles det blir mye tåkeprat her, Jørg. Det trådstarter spør om er en automatisk løsning med skillerele. Han har allerede lagt opp det systemet han har. Det at han i tillegg spør om råd forteller meg at her har vi en kar som faktisk skjønner problemstillingene og risiko. Det han trenger er kort og godt løsningen til Zach og ingen av de rådene du gir! Du skriver en masse som er helt urelevant for ham.

 

Det siste du tar opp her er at releer er upålitelig. Tja,hva er upålitelig med vekselstrømsreleer, jo akkurat de samme som du har for vendere. brente kontakter etter noen tusen vekslinger. Men med tanke på at et rele ved et uhell skulle kople sammen landstrømmen og inverteren har jeg aldri hørt om. Så forklar meg gjerne hva som gjør en vender mer idiotsikker en et rele.

 

Skulle gjerne sett hva slags pris du snakker om på fasekobler?

Skulle gjerne vite hvem som har behov for å kjøre inverter i paralell med landstrøm ?

Så må du forklare hvorfor det er billigere å installere en bryter en et rele?

 

Poenget mitt med at du avsporer saken for å selge egne produkter, ligger i at du selger produkter for nettop dette, og du prøvde å gjøre dette mer komplisert en det det faktisk er. Han trenger ett rele hverken mer eller mindre.


Leon

 

Funksjonen på relet er akkurat det du skal ha. Grunnen til at de oppgir 8 eller 16 Ampere er at de det ene tilfellet parralellkopler de begge kontaktene til en. Du må enten finne et nytt rele som tåler 16 Amp per kontakt eller du kan bruke 2 releer av denne typen . Om du vil bruke to av disse releene må du på begge laske sammen, 24 og14, 22 og 12, samt 21 og 11, som bildet viser for 16 amper

 

230 volt fra landstrøm:

L1(Fase 1) koples til A1 på begge releene og 24 på rele nummer 1

L2(Fase 2) koples til A2 på begge releene og 24 på rele nummer 2

(Hva som er L1 og L2 spiller ingen rolle her)

 

230 V fra inverter:

L1(Fase 1) 22 på rele nummer 1

L2(Fase 2) 22 på rele nummer 2

(Hva som er L1 og L2 spiller ingen rolle her)

 

Kurs 1 som er lettere forbrukere som skal ha strøm fra både landstrøm og inverter tar du ut på kontakt

L1(Fase 1) 21 på rele nummer 1

L2(Fase 2) 21 på rele nummer 2

 

Kurs 2 som er tyngre forbrukere som skal ha strøm fra bare landstrøm tar du ut på kontakt

L1(Fase 1) 14 på rele nummer 1

L2(Fase 2) 14 på rele nummer 2

 

Ha en fin helg

Link to post

Tja,hva er upålitelig med vekselstrømsreleer, jo akkurat de samme som du har for vendere. brente kontakter etter noen tusen vekslinger. Men med tanke på at et rele ved et uhell skulle kople sammen landstrømmen og inverteren har jeg aldri hørt om.

Jeg har hatt det systemet (som jeg la inn tegning på) i 2 båter nå i snart 10 år uten problemer....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...