Jump to content

Skillerele som kobler ut inverter automatisk ved innkobl. av 220V

Leon KAD502

Recommended Posts

Jeg synes at det er deg som gjør det komplisert her, JRK.
Det er kun deg som tvinger opp at vi snakker om varer som jeg selger.
Tusen takk for reklamen, men jeg har ikke bedt om det.

Men jeg gjentar det gjerne flere ganger.

Innleggene her er ok fordi trådstarteren får informasjonene han trenger.

Likevel er det et forum, som betyr at man snakker om alt man kommer på.
Hvis ikke du har sett trege reléer og kortslutninger pga. trege reléer (du skjønner flertallet?)

da burde du kanskje ikke begynne å snakke i mot det jeg sier.
Det eneste som er relativ sikker for å unngå det er å ha en kontroller mellom reléene

som bare ikke tillater at andre reléne får lov å forandre tilstands sålenge ikke signalene står på "grønn".

Men, og det er kanskje avgjørende for ditt problem.
Jeg har ikke en gang sagt at noen i trådstarterens situasjon trenger fasesynkronisasjon,

jeg har dessverre bare nevnt dette ordet.

Ellers, siden du spør.

Det finnes f.eks. en serie ladere/inverter fra Victron.
Slik er veldig populær pga. at de støtter slappe landstrømforsyninger både aktiv og ved behov.
Kanskje noe nytt for deg?

Men du burde glemme det akkurat nå før det blir for mye.
Vi snakker fortsatt bare om skille og sammenkobling av forskjellige strømkilder til én utgående krets.

Og da gjelder det som du sier like mye som det jeg sier.

Så bare husk, selv om trådstarteren bare trenger et relé for problemet sitt akkurat nå

tenker jeg likevel på andre også.
Og da er da det samme for meg hvis du mener at jeg snakker om produkter jeg tilbyr.

...bare at det ble sagt, skulle jeg få forbud for å si noe så snart jeg er knyttet til et produkt

må jeg sannsynlig holde kjeft for alle tider.
Det finnes nemlig ikke så mye som jeg ikke tilbyr eller skaffer fram for folk som ber om det.

Dette problemet og som akkurat du oppfatter det fantes forresten helt på begynn da jeg kom på BP allerede.
Så ville jeg bruke en separat Nick for å kunne ytre mine ren private meninger uten å komme i konflikt med yrket jeg driver.
Men da fikk jeg beskjed at jeg ikke skal gjøre det siden det ikke er viktig siden alle vet hvem jeg er.

Så, hvis du mener at det er best at jeg skriver det jeg mener med privat Nick da må du snakke med Ingar.

Men jeg må varsle at innholdet blir det samme uansett,

fordi det er slik jeg tenker og det er det som forhindrer at det blir skader.
Stortsett finnes det kanskje en eller en annen grunn for at mine anbefalinger pleier å virke? :smiley:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jørg,

Om du virkelig mener at det er jeg som gjør det komplisert her så synes jeg du skal lese igjennom hel tråden en gang til. Trådstarter har fått god hjelp av meg og flere andre i tråden. Hva er det du har bidratt med?

Den eneste jeg gjør det komplisert for er deg og det er fordi jeg ber deg svare på de påstander, som er mer til forvirring en oppklaring for trådstarter.

Kanskje du heller skulle svare på spørsmålene mine:

Skulle gjerne sett hva slags pris du snakker om på fasekobler?

Skulle gjerne vite hvem som har behov for å kjøre inverter i paralell med landstrøm ?

Så må du forklare hvorfor det er billigere å installere en bryter en et rele?

Generelt er jeg klar over at du sitter på masse fin kompetanse, og det er veldig bra at du deler denne med oss andre på forumet. Er ikke i tvil om at dine anbefalinger pleier å virke. Skulle bare mangle med en stor leverandør i ryggen. Men i dette tilfellet har jeg problemer med å se hvordan du har hjulpet trådstarter.

Med fare for å bli beskyldt for å drive reklame, har jeg i "full fart" konvertert koblingsskjemaene til jpg filer, så jeg beklager at logo er på bildene.

Jeg kan bare bekrefte at dette ikke er komplisert. Vi har disse reléene, og de fungerer utmerket.

(Manuell vender blir vel uansett det rimeligste alternativet)

Ønsker man at generator skal "gå seg varm" før den får belastning, er det jo bare å legge inn et forsinkelsesrelé.

Som dere ser, fungerer dette nøyaktig slik som på skissen til Zach. Prioritet kan man jo selv velge:

bilde

Ved flere strømkilder setter man bare inn flere reléer:

bilde

Det ser slik ut:

bilde

Neste steg er denne. Da har man UPS-funksjonalitet, da omkoblingen skjer på under 20 millisekunder(!)

Med vennlig hilsen

Steinar Enge

Farco AS

Da tror jeg at det er på tide med oppsummering, JRK, slik at vi ikke lengre snakker forbi hverandre.

- jeg sa at reléløsningen for å bruke den som vender virker

- så sa jeg at det ikke er riktig så snart man bruker en generator uten delay.
=> som vi fant ut kan dette løses med en tidsstyrt rele som danner et delay.

- så sa jeg at jeg ville foretrekke en manuell bryter

Alt er jo etter smak og behag?

- så dykket det opp to linker som viser produkter fra Sterling, forresten virker disse også.

Nå må du bare forklare til meg hva det er som etter din mening både er så galt med bare noe av det og poenget der jeg har tåkelagt noe.. :smiley:

Men så er det vel noen ganger når en ikke leser hva andre skriver, fordi det du spurte om etter hvert er ikke relevant.

Likevel:.

Jørg,

Trådstarter har fått god hjelp av meg og flere andre i tråden. Hva er det du har bidratt med?

Jeg synes også at trådstarteren fikk god hjelp av deg og andre.

Men jeg mener også at trådstarteren og andre som leser denne offentlige diskusjonen fikk innblikk at det finnes flere muligheter

og at man skulle huske å ta det alvorlig siden det finnes gjemte feilkilder også.
Det gjelder å vekke tanker som er større enn bare et relé, vet du.

Den eneste jeg gjør det komplisert for er deg og det er fordi jeg ber deg svare på de påstander, som er mer til forvirring en oppklaring for trådstarter.

Jeg mener at du gjorde det unødvendig vanskelig siden du ikke leser hva jeg skrev og hevder at jeg påstår noe som jeg ikke gjør.

Det gjør du forresten fortsatt mens dette temaet kunne være ferdig siden lenge.

Kanskje du heller skulle svare på spørsmålene mine:

Med henvisning til det jeg sa om å lese riktig aner jeg ikke hvorfor det er så viktig på akkurat denne tråden som etter ditt syn bare skal omhandle et relé,

men det skal jeg selvfølgelig.

Skulle gjerne sett hva slags pris du snakker om på fasekobler?

Det heter ikke fasekopler, som jeg skrev feil, men dreier seg om å synkronisere forskjellige faser.
Enheter for å kunne synkronisere forskjellige faser begynner ved ca. € 500,- / NOK 4000,- og ender opp i områder ved omtrent 130.000,- Euro. / NOK 1.040.000,-
På båt kan man forenkle det tilpasset behov f.eks. ved å bruke kombinerte enheter.

Victron Quattro f.eks. begynner i Norge ved omtrent NOK 25.000,-

Skulle gjerne vite hvem som har behov for å kjøre inverter i parallell med landstrøm ?

...eller parallell med generator, eller..., eller, ....
Svar:
Kanskje verken du, eller trådstarteren, og heller ikke jeg.
Men ellers alle som har mer forbruk enn landstrøm-kontakten leverer, og da vet jeg i grunn om veldig mange.

Så må du forklare hvorfor det er billigere å installere en bryter en et rele?

Det har jeg ikke sagt.
Jeg sa at jeg ville foretrekke en bryter.
Og hvis folk gidder å si meningen sin da må du bare vente på svar av omtrent 800 som fikk solgt manuelle velgere allerede bare fra meg.
Som sagt, unntatt meg finnes det mange som selger det samme produktgruppe

Generelt er jeg klar over at du sitter på masse fin kompetanse, og det er veldig bra at du deler denne med oss andre på forumet.

Hvorfor ser du da behov å diskutere dette med meg i det hele tatt?.
Det eneste som jeg sa er oppsummert ovenfor.

Er ikke i tvil om at dine anbefalinger pleier å virke. Skulle bare mangle med en stor leverandør i ryggen.

Det funker også uten leverandøren som du antyder, tross alt er jeg siden 27 år i bransjen og har (faktisk bare bortsett av Mastervolt) ca. 80 leverandører og grossister som vet hvem de leverer til.
Norge er ikke alt, vet du, bortsett av gøy trenger man jo å ha noe annet å leve av også.

Men i dette tilfellet har jeg problemer med å se hvordan du har hjulpet trådstarter.

Se første "Quotering"

Håper at du er ferdig med mine "fire setninger" nå? :smiley:

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg gjør det når det er begrenset effekt tilgjengelig på landstrømmen.

En påstand som jeg stiller meg meget tvilende til !!

Og jeg stiller videre spørsmål til andre innspill i denne tråden.

Hvordan forandre frekvens på en inverter i forhold til landstrømmen ved synkronisering ? Skal de justeres til å være synkrone så må det finnes et justeringsorgan.

Hva med spenningen på "inverter" eller eget generatorsett? hvordan justere denne imot landstrømmen?

Nei, det er nok ikke ikke så enkelt å paralell-kjøre egenprodusert vekselstrøm med landstrømmen !!

For å ta noen viktige parametre:

Spenning : Om din egen produserte spenning er litt høyere enn landspenningen så vil du ende opp med å levere istedet forå motta.

Landspenningen er er levert av turbin-drevne generatorer. Disse er samkjørte turtallsregulatorer som har likeverdige turtalls-drop. Det samme gjelder på elektronikksiden. De har samme karrakteristikk på spenningsdropp ift belastning (strøm).

Egenskaper som neppe finnes i din inverter !!

Jeg har seilt på mange yrkesfartøy, men hovedtavlen har ALDRI vært tilordnet med parallellkobling med landstrøm !!

Samkjørte generatorsett MÅ ha samme karrakteristikk når det gjeler mekanisk (Turtalls-drop) og elektronisk (Spenning/strøm Sepnningsdrop) for å fungere harmonisk!!

"Normale" yrkesfartøy må ha en blackout når de legger om fra fra egenprodusert elektrisitet til landbasert ! Og selvfølgelig andre veien!

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

• 5 måneder senere...

Dette ble det så mye diskusjoner ut av at du må nesten bare velge en inverter med nettprioritering med en gang:

Som f.eks. denne: http://www.waeco.com/en/4207_919.php

Den har innebygd den releløsningen som det krangles og diskuteres om i det uendelige ovenfor.

Ved bortfall av nettspenning (landstrøm) aktiverer du den enten automatisk eller via fjernkontrollen, ved opprettelse av nettspenning (landstrøm) igjen legger inverter ut automatisk og landstrøm overtar.

Jeg har denne løsningen som sammen med generator og landstrøm utgjør 230V kildene ombord. Tok dessuten en utvidet montering der jeg valgte å kun kjøre inverter ut på "main ringline" som er alle stikkene i båten istedet for at den skulle legges inn på hovedsystemet og starte forsyning av både VV-bereder, batterilader osv. så snart den ble aktivert.

Dette medførte mer kabeltrekking ettersom "main ringline" måtte forlegges t/r fra sikringsfordelingen foran SB side (gjestelugar) og bak til inverterens nettinngang før den stikker ut igjen fra inverterens 230V utgang og videre til stikkene som før, men jeg slipper å gå rundt å slå av andre 230V forbrukere når jeg starter inverteren og oppnådde eneste hensikt, nemlig å forsyne stikkene i båten med 230V under seilas for lading av laptops etc. Når jeg ligger i ro kjører jeg enten generator eller ligger på landstrøm til koking, ismaskin, kjøl, stikk osv. Da kan forbruket fort bli mellom 20 og 30A på 230V anlegget og uansett type inverter ville blitt for liten.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...