Jump to content

VP MD17C pakning på avstandsring til ferskvannskjøling?


Geir Hansen

Recommended Posts

Har fått deler til ferskvannkjølingen i dag, men i den avstands-ringen (24) som skal mellom eksosmanifolden og der 4 av de idiotiske rørene samles(23), er det tilsynelatende frest ut for en o-ring, men det står ikke på delefilmen?

 

bilde

 

 

Har fått 24,26 og en pose med 65, så jeg har deler nok.. men det jeg ikke klarer å finne ut av, er om det skal være en slik pakningsring(65) mellom avstands-ringen(24) og eksosmanifolden? Har ringt flere mekaniske verksteder, men ingen har kunnet gi et klart svar? nå kan jo det ha sammenheng med at mange av dagens mekanikere ikke var født når disse motorene var nye ;-)

Skal avgårde å sette sammen i morra tidlig, så det hadde vært flott med litt kompetanseoverføring i løpet av kvelden :-P

Redigert av Geir Hansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er Volvo's idiotkoblinger. Fungerer OK med nye firkanta spesialringer fra VP og uskada rør som må stå i spenn mot en annen komponent på motoren.

 

Ved å lodde inn slangestusser i pos.23 kan rørene erstattes av slange. Ø16 kobberrør passer, men er ikke handelsvare lenger. Finnes i gamle hus fra den tiden kobberrørene ble gjenget og loddet til fittings. Gå til en rørlegger og få demontere rør fra et renoveringsprosjekt. Sølvloddes inn i pos.23. Lag en utfyllende foring ytterst så det ikke går så mye sølv. Krage ut røret litt så ikke slangene glir av.

Link to post
Share on other sites

Det som har stått der er nesten som sink, det var en 6-7mm høy ring som minnet mest om sink da den var gått helt i oppløsning...

 

Hadde samme problem for 1 år siden. Kuttet av 6-7 mm av et galvanisert rør som passet greit, la fiberpakning i topp og bunn å klinte det hele inn med pakningspasta. Hel ved så langt (bank i bordet :)) Bare pass på å få kappet 100% rett.

 

Loddet også inn kobberrørene der jeg kunne så jeg har kun brukt slanger imellom, funker bra det også.

 

Bygger du om til ferskvannskjøling? Eller bare renoverer du?

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver fortvilet å få kjølesystemet tett, forrige eier har brukt uante mengder med "guffe" noe sikaflex lignende stoff ( og vannpumpetang e.l. så rørene er ikke helt runde), så det er mulig jeg må gjøre det samme, jeg tenkte forøvrig å ta ut motoren i vinter og få slagloddet inn rørstusser.. evt. gjenge opp og skru inn stusser, for let's face it.. han som fant på de koblingene må ha røyka sokkene sine :-(

 

Den ringen kunne sikkert vært skåret ut av et rør ja.. men den jeg har er en original 300+ spenn vp kobberring... og den har forskjellig indre diameter på hver side... men etter å har prøvd nå, passer ikke de flate o-ringene inn der, så da skal det sikkert ikke være noen der...

Redigert av Geir Hansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble tett, dvs. det ble tett rundt ringen, det skal visstnok ikke være noen pakning.. fikk også tett mot sirkulasjonpumpa.. med "silikon blue" genialt stoff.. høyt oppe på lista over geniale oppfinnelser sammen med plaststrips og gaffatape :smiley:

På bakre ende av røret fra sirkulasjonpumpa og til bak på manifoilen derimot, sildret det lystig som en bekk i snøsmeltningen... men måtte avbryte for å rekke ferja hjem... men nå vet jeg ihvertfall hvordan jeg skal få det tett, tar bare 2-3 timer +2-3 timer kjøring hver vei å få det til... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...