Jump to content

Selvstarter VP 2003, trøbblet idag , hva skjer ?


Jomes

Recommended Posts

I dag trøblet startern min.

Den vil ikke dra motoren rundt. Jeg høret at det klikker i den. Trodde først at det var lite strøm, men jeg hentet fra forbruksbanken også men det hjalp ikke. ikke noe annet galt. Jeg tror at det er kontakter inne i starteren som lager ball for meg. Når det gjelder SOLENOIDEN min, la jeg merke til det er 3 Inntak/uttak på den da øverst. + og - , grove kabler, men i senter under de to satt det også tydligvis et punkt (kabelsko) der var det ingen kabel ? skal ikke denne får strøm via tenningslås ? Kan man i det hele tatt høre klikklyden hvis man ikke har strøm til den "Lille)

 

Det er vel en forbindelse og kabler mellom starter og dynamo ? jeg demonterte også dynamo vekk fra motor for å komme til, kan det hende jeg fikk løsnet / fjernet den lille kabelen til SOLENOIDEN ?

 

Det er kun 1 grunn til jeg ikke demonterte starteren, Jeg hadde ikke verktøy. Den er festet med 2 stk Umbrako 10 mm, men et helvete å komme til, noen som kan sende ved et bilde av hvilket verktøy jeg skal bruke for å demontere selvstarteren ? og ikke minst, hvilke hensyn skal det taes ved demontering ?

Er det noen som kjenner disse starterne og kan fortelle meg hvordan ded virker? bilder, koblingsskjema , og evnt verktøy.

 

Redd for at turen nå til helgen ikke blir noe av :-(

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Tar en sjanse og råtipper at innslagsreleet ditt har tatt kvelden, akkurat samme skjedde med meg i fjor (samme motor, startmotoren er for øvrig koblet helt likt). Å begynne å skru på releet (solenoiden) er nok mer styr enn moro, men nytt rele skaffes på nærmeste dieselelektriske verksted for en 500-lapp eller så.

 

Om noen har gode planer for demontering av startmotoren er jeg mer enn interessert i å høre, for kan ikke annet enn si meg enig i at de umbrakoboltene er fenomenalt godt gjemt.

Link to post
Share on other sites

De to umbrakoboltene skal skrues akter ifra, de var ikke vanskelige å se. Men å komme til var et helvete, jeg har mye verktøy, men ikke til dette. Må nok være en umbrako med en kule / ledd av et eller annet slag. Så har noen en anelse om hvilket verktøy som skal brukes ville jeg blitt glad,

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Husker ikke helt hvordan jeg endte opp med å røske ut min, lurer på om det var et umbrakobit på enden av en leddet sak. Men noen lett kamp var det ikke. Om du har grei tilgang kan du komme deg unna med å bare skru av innslagsreleet.

 

Som en nødløsning kan du legge et skrujern over releet for å kortslutte det og starte motoren, men kan ikke tenke meg at det er sunt hverken for kropp eller båt å svi skrujern mens gnistene fyker ...

Link to post
Share on other sites

Du skriver at det er en tom kabelsko på solenoiden. Og som du selv sier så klikker det ikke i solenoiden hvis ledning mellom nøkkel og solenoid er av. Det jeg da tenker på er om du har et ekstra startrele mellom nøkkel og solenoid, og det er klikk fra ekstra releet du hører, og ikke solenoiden, og at ledningen henger løst et sted.

Det er jo en del motorer som har ekstra rele, men jeg kjenner ikke din. Kanskje Euklid eller andre kjenner til om dette er tilfelle. Hvis ikke er det koblingsskjema i brukermanualen til motoren og den finner du på VP hjemmeside vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om noe ekstra startrele. Et kjerringråd for innslagsreleer på vei til å ta kvelden er å gi de noen velrettede kakk med håndtaket på et skrujern, en liten hammer eller lignende, for så å prøve å starte igjen. Blir det liv da vet du i alle fall hva som er synderen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...