Jump to content

Hentetråd: Tvedestrand - Hardangerfjorden


Source2

Recommended Posts

Mens jeg har jaktet på "ny" båt har jeg hatt stor glede av å lese hentetrådene her på forumet. Veldig underholdende - enten seilasen hjem har vært lang eller kort. Og mange gode tips å fange opp. Ikke minst har det vært en veldig trivelig tone i diskusjonene!

Nå er det min tur - har startet seilturen fra Tvedestrand til Hardangerfjorden.

Kl 0600 startet vi med fullastet biltur. Etter fem timer kjøing og noen flere timer handling og pakking og orging kom vi avgårde fra Tvedestrand ca kl 16.15 i ettermiddag. Motor ut fjorden, men så satte vi seil og krysset opp i 7-10ms SV på utsiden av Tromøya. Fantastisk start. Litt kjipt å komme inn til Arendal og betale 300 kroner for noen timers soving - spesielt når vi manglet overgang til landstrømmen. (Hadde kjøpt motsatt overgang). Og så virker ikke WiFien i gjestehavna heller!

Håpet for turen er å komme så langt som mulig - så får vi heller legge fra oss båten om været slår seg vrang.

Noen instagrambilder blir det nok på http://statigr.am/tag/kilden2

Og på mAIS kan dere finne Kilden II http://marinetraffic.com/ais/ (ble satt på litt sent idag).

Da er det snart køying - tidlig opp i morgen!

Link to post
Share on other sites

Beklager lite oppdatering - bortsett fra på instagram..

 

Vet ikke hvor langt jeg kommer idag. Startet fra Kr.sand kl 0615. Nærmer meg Mandal nå. Blir en del motorseiling - og strømmen hjelper til.

 

Rægefjord og sirevåg kan muligens være aktuelle for overnatting. Er det gode havner? Andre forslag? Ikke sikkert jeg kommer lenger enn Lista.

 

Båten er altså en Jupiter 30. Heter Kilden II på AIS.

Link to post
Share on other sites

Hei.

ser du passerer lista, kan gå til Korshavn som er MEGET fin plass. Der eller på Suttenøy like ved er bra også for utgangspunkt for turen videre i morgen.

Ellers er en tur inn i Farsund også bra eneste det tar noe tur inn og ut før du er klar for Lista.

Så du får oppdatere stoppested og jeg kan tipse videre ( 12 års erfaring opp og ned Sørlandet)

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Ser du er utenfor Hidra akkurat nå. Berrefjord er en fin uthavn nord-nordvest av der du er nå. Du er iallefall heldig med vinden.

 

edit: Det ble Kirkehavn tilslutt ser jeg. Du får nok en fin tur over Siragrunnen i morgen. Det meldes 9-10 m/s fra sør-øst. Kraftverket i Åna-Sira kjører bare en turbin, så det burde bli en grei tur over grunnen. Over Jæren ser det også fint ut.

 

Maten er god på Isbua i Kirkehavn om dere er sultne. Det er jo dog ikke det billigste stedet.

Redigert av Logaren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for supre tips! Fikk ikke disse opp før jeg var framme - skal sjekke ut noen av disse ved senere anledning. Kirkehavn er usedvanlig vakkert ikveld da - med ly for østsvinden. (Men kommer ikke på nett med laptop'en (ICE), så det blir litt knotete å skrive på mobilen... )

 

Forøvrig har det vært en fin dag med motorseiling til Mandal og ren seiling resten. 13 timer tok det. Merker man blir sliten av å konse med platt lens og bølger!

Link to post
Share on other sites

Nydelig seilas igår fra Hidra kl syv med ankomst Tananger ca 1830. Medstrøm stadig oppe i 2 knop! og 7-12 ms fra øst dreiende syd. Nevnte jeg knallblå himmel? Fantastisk dag! Og så ble det familiebesøk på kvelden. Merker man blir sliten av alle timene på sjøen - og kontinuerlig konsentrasjon når man seiler alene.

 

Passerer nå Alstein på vei videre. Nydelig morgen. Solen har nettopp stått opp og med noen sekundmeter fra øst blir det litt elstra fart. Kjedelig med motorseiling, men har dessverre ting jeg må rekke...

Kan man ikke legge inn bilder i mobilversjonen her? Legger på instagram med #kilden2

Link to post
Share on other sites

Takk for kjapt svar. Det er ikke mange liter jeg trenger (har brukt ca 10 liter siden Kr.sand. ;-) Det går nok med en del idag - men må bare sørge for å ha tanken godt fylt opp. Så da satser jeg på Hasseløy siden det ligger like ved leia.

 

Forøvrig nærmer jeg meg nå Karmsund - motorseiling i ca 5,5 knop. Ikke så mye medstrøm idag. Litt spent på strømretningen i Karmsund. (Glemte å pakke med Losbøkene).

Link to post
Share on other sites

Takker! Da er jeg i alle fall sikret. Håper å slippe mer fylling. Med 5-6 knop tar alle omveier kjapt en del tid,,,

 

Det startet bra med en knop medstrøm inn sundet, men nå en halv knop imot. Det kan vel bare bli verre eller bedre når jeg kommer lenger oppigjennom. (Med så lav fart er slikt av betydning).

Link to post
Share on other sites

Uten autopilot sto man til rors......

 

To venner av meg har uavhengig av hverandre opplevd at autopiloten gikk bananas ved radiomastene i Sveio. Begge opplevde 90 graders avvik fra kursen. I slike tilfeller er det ikke så dumt at man holder utkikk selv om man er på autopilot!

Men du har vel passert de mastene nå.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Joda Laholm, selvsagt viktig å holde utkikk uansett. Fredag og lørdag hadde jeg tolv-timers-økter til rors med mer eller mindre platt lens og en del sjø. Krevde konsentrasjon. Brukte autopiloten kun et minutt av gangen når jeg måtte under dekk for å hente ting - er usikker på hvor mye batteri den stjeler. Men den klarte seg imponerende bra i noe sjø og platt lens og slør - men jobbet infernalsk.

 

Derfor var det deilig idag å bare kunne la autopiloten styre - særlig den lange turen inn fjorden. Det ble vel bortimot 75 NM og 15 timer idag fra Tananger!

 

Men kl 21.15 i kveld var båten på plass i sin nye hjemmehavn i baronibygda! Må si det gikk over all forventning!

 

(Prøvde å laste opp et bilde - men vet ikke helt om dette fungerte?)

Link to post
Share on other sites

Takk for en underholdende tråd!

 

For oss som har lang fartstid utenlands er vi sørgelig klare over at mastene på Kvitsøy og Sveio er borte. Dermed ble vi avhengige av nett-tilgang for å være oppdatert på lokalnyheter. Men fortsatt tør jeg ikke å forlate førerstolen selv om båten er på autopilot!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...