Jump to content


For varm motor og for varm olje


Birchwood 320

Recommended Posts

Sitter og lurer på om min motors oljelekasjer kan skyldes for varm olje.. Når eg drar på over 2/3 gass så ble motor varm (95°c) og lurer på om dette kan skyldes min olje lekasje som bare oppstår med god og varm motor..

 

Har funnet at kjølevanns inntaket var alt for underdimesnjonert og motoren blir varm ved høg belastning.. Samme kjølevann går jo og på oljekjøler..

 

Har brukt 10/40 olje men har jo ikke peiling på slikt. Mineral olje.

 

Kan det tenkes at noe slikt kan skje. :rolleyes:

 

Vet slikt kan skje med automat kasser på amcar's.. Blir oljen varm renner den rett ut av kasssa.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post


Vet korekt drifts temp men vann inntaket var for lite.. Holder på å bygge om til større.

 

Det eg lurer på er om for varm olje kan gjøre at det begynner å lekke??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Vet korekt drifts temp men vann inntaket var for lite.. Holder på å bygge om til større.

 

Det eg lurer på er om for varm olje kan gjøre at det begynner å lekke??

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte erfarenhet av exakt detta men på arbetet mitt rinner oljan ur växelådorna då den blir för varm. Borde vara samma i ditt fall.

 

/ Dan

Link to post

Jeg har tittet litt på motoren din i Haynes. Termostat: The wrong... can give overheating... Skal være Motorcraft E5TZ-8575-C eller Navistar 1807945-C1.

 

Motorolje: Fra 0 grader og opp: SAE 30, fra minus 18 grader og opp SAE 15W-40. Annen olje er i praksis ikke anbfalt.

 

Boken er trykket i 1997.

Link to post

Jeg har tittet litt på motoren din i Haynes. Termostat: The wrong... can give overheating... Skal være Motorcraft E5TZ-8575-C eller Navistar 1807945-C1.

 

Motorolje: Fra 0 grader og opp: SAE 30, fra minus 18 grader og opp SAE 15W-40. Annen olje er i praksis ikke anbfalt.

 

Boken er trykket i 1997.

<{POST_SNAPBACK}>

Stemmer.. Eg skreiv feil der oppe.. Eg sjekket og det var 15/40 olje omd samme eller høgere gradering enn spesifisert i boka mi.

 

Nytt spørsmål. Skal skrog gjennomførin for kjøle vann stå med rillene fremover eller bakover.. Frammover så vil vel trykket bli formidabelt eller hur??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...