Jump to content

Ønsker meg SMS-melding om det kommer vann i dørken. Løsninger ?

Worry II

Recommended Posts

Er det noen her som er kjent med en prisgunstig løsning for å få til dette ?

Jeg ønsker ikke bare lensepumpe med flotør og akustisk alarm, men jeg vil ha varsling om det kommer vann inn over et gitt nivå i dørken, som tekstmelding på mobilen.

Vet det har vært skrevet om dette før, men utviklingen går fort. Tar gjerne i mot forslag på løsninger, samt erfaringer fra dere som har dette i dag.

/Stig

Redigert av Worry II (see edit history)

Prøver meg på nytt igjen. Hva med noe ala http://www.adventcontrols.co.uk/gsm-auto-dialer.html. Du har en alarm på flotøren? Antar den er drevet av en spenning, la oss si det er 5 volt. Du trenger da et relee som trigger på 5 volt som du kobler på ledningene til alarmen, releet vil da ved alarm koble to terminalene sammen som aktiverer anrop/sms til angitt nummer. Med det kortet kan du også aktivere lensepumpa via å ringe eller sende sms. Skal tenke mer på det i morgen når hjernen er litt klarere.

• 4 uker senere...

Alle GSM alarmer med NC/NO innganger kan brukes med vannføler. I de fleste tilfeller holder det nesten bare å feste NO utgangen til to ledninger som henger nær hverandre i nivået det skal bli varslet. For vekslepenger kan det monteres en litt mer pålitelig føler/bryter.

Av de billigste er det vel de populære sorte på Ebay som bare er merket med gul skrift "GPS tracker". Må bare passe på å kjøpe en som er kompatibelt med norsk GSM system. Et slikt system burde knapt nok passere 600kr ferdig med alt. Og da har en normal alarm, geofence, deaktivere motor, og alt annet en dyrere alarm har også.

Jara Wynja

http://salg.holars.no/kategori/21/gsm-og-alarmsendere/

http://salg.holars.no/kategori/189/bat-og-bobilalarmer/

Jeg har montert både HE77 og A2, og har gode erfaringer med disse.

Et annet alternativ er TELTONIKA - TWCT22, har denne under test og virker være en høyst konfigurerbar sak til slike bruksområder.

Kontantkort fungerer, men noen av disse går automatisk ut dersom man ikke bruker og/eller fyller opp innen så og så lenge (bør sjekke vilkår).

Redigert av Ørjans (see edit history)

Alle GSM alarmer med NC/NO innganger kan brukes med vannføler. I de fleste tilfeller holder det nesten bare å feste NO utgangen til to ledninger som henger nær hverandre i nivået det skal bli varslet. For vekslepenger kan det monteres en litt mer pålitelig føler/bryter.

Av de billigste er det vel de populære sorte på Ebay som bare er merket med gul skrift "GPS tracker". Må bare passe på å kjøpe en som er kompatibelt med norsk GSM system. Et slikt system burde knapt nok passere 600kr ferdig med alt. Og da har en normal alarm, geofence, deaktivere motor, og alt annet en dyrere alarm har også.

Hei, vil det være mulig å koble en vannføler til denne?

http://dx.com/p/heacent-tk103b-gsm-gps-gprs-car-vehicle-tracking-system-w-remote-controller-black-200842

Som nevnt over klarer den det fint. Regner med at den har samme koblingskjema som den jeg linket til (bilde på linken)

Bare å koble en flottør/bryter til det som heter "door trigger". (Bruksanvisning sier hvem av de som blir trigget av minus.)

Om du vil ha flere triggere som luker etc er det bare å koble disse i paralel til vannflottøren.

Eneste aberet med de billige er at de ofte har kun negativ trigger. Denne har en negativ og en positiv, men vil tro begge trigger samme alarmen. Så i praksis vil jeg tippe du får samme melding uansett om det er bevegelsesensor, dørbryter, vann, osv. som trigger den. Er alarmen kun koblet til flotør er det jo greit å se hva som har skjedd.

På min alarm har den mange forskjellige type innganger, og hver kan settes navn på i menyen. Så får beskjed i SMS'n om det er dreggluke, luke, bevegelsesensor, vannføler, fence, bortfall av landstrøm osv. som har trigget melding. Noen av triggerne utløser heller ikke alarm, kun SMS. Den virker som en helt vanlig telefon også.

Kan også velge om jeg vil kutte motorene med SMS, eller vanlig startsperre. Kjekt å kunne stoppe motorene når en ser på kartet at tyvene er midtfjords :giggle:

Men da er det snakk om alarm som ikke er "billig" lenger.

Edit:

Trodde min ikke var i salg lenger. Men ser butikksenter.no ser ut til å føre den fortsatt? Til den prisen er den et kupp vil jeg påstå, om den fortsatt er lik min. Står litt her.

Men før prisen virker helt på trynet. Jeg gav under 1/2 det for ganske mange år siden. Og prisene de lister på trigger enheter er også helt på trynet. Siden denne kan betjenes av helt normale brytere og detektorer.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

• 8 måneder senere...

Da har jeg kjøpt meg en slik.

http://www.ultrasecuredirect.com/cgi-bin/sh000008.pl?WD=gsm%20alarm%20water&PN=KP_Mini_GSM_Wireless_Flood_Alarm%2ehtml#a2_21005_2d0940

bilde

Jeg har satt den opp og testet den hjemme og i helgen blir den montert i båten. Har satt inn et kontantkort der pin-koden er deaktivert.

Tror vel ikke faren er overhengende for at båten skal springe lekk, men kjekt å vite at dersom det skulle skje får du melding og blir ringt opp fra alarmenheten. Den har 16 kanaler så jeg vil etterhvert også koble til innbruddsalarm, temp. sensor etc.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...