Jump to content

Wichmann 2-takts fulldiesel - noe å satse på?


Artekno

Recommended Posts

Wichmann DCT3S4

 

Bak betegnelsen ligger en saktegående (340 rpm) 3-sylindret 2-takts fulldiesel med turbo på 3x75 hk (225 hk). Mange skøyter er i dag rigget med bussmotor, 11-12 liter. Her er jeg på dypt vann!! Vet selvsagt at en WM har adskillig koseligere lydbilde enn de store "symaskinene". Men hva med? Hva dreier forbruk seg om per time i økonomifart med de ulike typer motorer? Holdbarhet?

 

 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Dette vekker minner!

Min forrige POSEIDON, som jeg hadde i mer enn 15 år, den hadde en Wichmann 5DCT. Selv om denne serien definitivt ikke er det mest vellykkede som er levert fra Wichmann motorfabrikk på Rubbestadneset, så er det en herlig motor. Det er som en "miniatyr" av en helt ordentlig skipsdiesel!

Den kjente svakheten ved disse motorene, i kommersiell drift er at hvis de måtte gå knallhardt belastet døgnet rundt over lengre tid, så hadde de en tendens til å "gi seg" ved at stagboltene etterhvert mistet festet i veivhuset og dermed kom lekkasjer i overgangene blokk/cylinder/topp. Men da snakker vi om virkelig hardkjør, av den typen som aldri blir aktuelt i en fritidsbåt.
Min motor hadde f.eks stått 11 år ombord i en norsk tråler, som bl.a. trålte på kysten av Afrika, men den hadde ikke rukket å få disse problemene.....

 

Men skal man ha slike motorer så er det en fordel å være litt over middels motorinteressert og -kyndig. Det er ikke noe som man stikker innom nærmeste marina for å hente hverken oljefilter, dyser, startluftventiler eller andre "småting".

 

Du må gjerne spørre om hva du måtte ønske når det gjelder den motoren, jeg skal nok kunne svare på det meste.

Og hvis spørsmålet skulle være om jeg savner Wichmann, så er svaret JA, JA, JA!!!

bilde

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Båten har vært i samme eie i 30 år. Ikke kjørt hardt det jeg vet eller kan tenke meg. Hvordan er timesforbruk på kosefart med en slik motor??

-Jeg fant siden din tidligere i dag på Google. Har lest meg opp litt, men det står ikke mye om de. Omfattende startprosedyre? Med 2-taktsmotor, hvordan smøres den? Er vel ikke olje i dieselen men sumpsmøring av noe slag vel?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Forbruket henger sammen med hvor mange HK du "tar ut av motoren". Du har hydraulisk reversering og kan gi lettere vingere selv om omdreingstallet er det samme. Da faller belastningen, dvs antallet HK, og forbruket faller tilsvarende.
Uten å vite hvilken båt det dreier seg om vil jeg uten videre mene at du kan holde god "kosefart" med å ta ut ca 100 HK og da kan du regne et forbruk på ca 20 liter MGO pr time.

Startprosedyren kan kanskje virke omfattende første gangen du ser det, men det blir fort en vane. Kort fortalt blir det slik:
1) åpne kjølevannsinntak

2) se fort over motoren at alt virker normalt, dvs ingen lekkasjer, diesel OK, osv.

3) tørne motoren med tørnespettet slik at den kommer i god posisjon for start. (Ofte har man et merke på svinghjulet)

4) jeg har alltid hatt for vane å pumpe smøreolje med håndpumpen før start, dvs gi litt forsmøring før starten

5) sette passe pådrag med "gasshendelen"

6) åpne for startluft

7) et kort rykk i startluftventilen, så vil motoren rotere - og den starter vanligvis på sekundet!

8) pumpe opp igjen startlufttrykket og stenge flasken(e)

9) "Tut og kjør"

 

Mht smøring så har disse motorene et sammensatt system, men du må ikke tenke på 2Takt påhengser og mopeder....
Den har olje i bunnpannen og smøreoljepumpen suger derfra. Dette distribueres også rundt i motoren. Smøreoljetrykket brukes forresten også til den vridbare propellen - typisk Wichmann....
I tillegg har den et Bauer smøreapparat som du ser på bildet mitt, like under det doble finfilteret. Dette apparatet får vanligvis olje automatisk fra en smøreoljetank og det sørger for bl.a. cylindersmøring.

 

Du finner flere videoer på Youtube fra min gamle POSEIDON, også med start av motoren. Det var noe som NRK laget i sin tid. Bare søk på Poseidon Stavanger så finner du meg med TugPoseidon.

 

Her starter jeg min Wichmann 5DCT ombord i POSEIDON.

 


Lykke til!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Som en inne på over her; dette er ikke den mest vellykka modellen til Wichmann. En av problemene med disse var tendensen til å "skyte av" høytrykksrørene til brennstoffventilene. Dette grunnet bruken av rekkepumpe og lange dyserør. Hvorvidt det er et problem på en tresylindring vet jeg ikke.

Har forresten noen bøtter av noen kaffekrus med den gamle logoen, samt et gammelt lysskilt for Wichmann serviceverksted. Dessverre et varemerke som nå er en kuriositet.

Link to post

http://no.wikipedia.org/wiki/Wichmann_motorfabrikk

 

Kjøpt av Wärtsila - ingen dårlig attest! De server Wichmann ennå forstår jeg. Nå aner jeg ikke hvilken årsmodell den jeg skal se på er av. 50-, 60-talls vil jeg vel tro? Det følger med 3/4 ekstra motor i deler ++ også. Man får vel ikke alt i væla for en billig penge i dag uansett, og en 4-takter fra 1982 behøver jo ikke akkurat være noe enklere å skru på, OM det skulle være noe. Jeg er ikke noen motormann, men har da kløyvd en FM 8-12 i molekyler, satt den sammen igjen med en del nye deler, og fått den til å gå som ei kule med en gang. Det er mulig den er rimelig enkel i forhold, men... :pray:

 

 

 

tendensen til å "skyte av" høytrykksrørene til brennstoffventilene. Dette grunnet bruken av rekkepumpe og lange dyserør.

 

 

Hvordan arter det seg? "Skyte"?? Det er vel bare én vei ut av dyserøret, og det er gjennom dysa? SÅ lenge det ikke er luft i systemet så skjønner jeg ikke helt hva dette kan dreie seg om. Tilbakeslag i pumpa?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Tretthetsbrudd i høytrykksrørene. Problemene blir større ved lengre rør og kan forebygges med god klamring.


Her er oppstart av en 1962 modell 4DC:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

OK! De kan vel byttes ut om de er tvilsomme. Så bør det vel uansett monteres et skikkelig automatisk brannslukningsanlegg + varsling til bro, hvis det ikke allerede er det.

Jeg har aldri hørt at dette skulle være et spesifikt DC-problem og i løpet av mine mange år med 5DCT røk ikke ett eneste rør. Klamringen ombord hos meg var "litt så som så" og jeg innrømmer gjerne at det var noe som burde vært forbedret. Men jeg hadde et par reserverør liggende og utsatte utskiftingen i det lengste - og det ble altså mer enn 15 år . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Du kan se på bildet av din egen motor, og hvordan dyserørene er utformet (pga. at dyserørene skal ha same lengde mellom pumpe og brennstoffventil).

Tenk deg så trykkbølgen som går fra pumpeplungeren og ut. Denne trykkbølgen hamrer og hamrer imens den forsøker å rette ut rørene (gå rett fram). Derfor var/er bl.a. DC motorene kjent for dette. Det er en årsak til at produsentene prøver å oppnå kortest og rettest mulige høytrykksrør og at de aller fleste skipsmotorer av litt størrelse har singelpumper montert ved hver sylinder.

 

Har jobbet meg gjennom hele linja fra AC til VX. Wichmann var Wichmann. På godt og vondt.


http://no.wikipedia.org/wiki/Wichmann_motorfabrikk

 

Kjøpt av Wärtsila - ingen dårlig attest!

Motorfabrikken Wichmann ble kjøpt opp og umiddelbart nedlagt av Wartsilla.

Konstruksjonen og navnet inngikk vel I en stiftelse, og jeg husker at Solstad og Eidesvik snakket endel om å videreføre motorproduksjonen. Det ble det aldri noe av.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post

Tretthetsbrudd i høytrykksrørene. Problemene blir større ved lengre rør og kan forebygges med god klamring.

 

Problemet med DC var nettopp mangelen på skikkelige forankringspunkter for klamring (se bildet over her). Ofte røk rørene innenfor klamringene på grunn av at rørene var klamret til hverandre. På grunn av tenningsrekkefølgen jaget de ulike rørene fram og tilbake med slitasje/sår på rørene som resultat.

 

Når man allerede er igang med å spikke fliser: "Fulldiesel" er en totalt oppkonstruert betegnelse. Enten er det en semidiesel (halvdiesel) eller så er det en diesel.

 

Men det er flott at noen tar vare på, og har interesse for Wichmannmotorer. Ønsker trådstarter lykke til med evt. overtagelse.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...