Artekno Startet 22.August.2013 Link til dette innlegget Startet 22.August.2013 Wichmann DCT3S4 Bak betegnelsen ligger en saktegående (340 rpm) 3-sylindret 2-takts fulldiesel med turbo på 3x75 hk (225 hk). Mange skøyter er i dag rigget med bussmotor, 11-12 liter. Her er jeg på dypt vann!! Vet selvsagt at en WM har adskillig koseligere lydbilde enn de store "symaskinene". Men hva med? Hva dreier forbruk seg om per time i økonomifart med de ulike typer motorer? Holdbarhet? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Poseidon Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Dette vekker minner! Min forrige POSEIDON, som jeg hadde i mer enn 15 år, den hadde en Wichmann 5DCT. Selv om denne serien definitivt ikke er det mest vellykkede som er levert fra Wichmann motorfabrikk på Rubbestadneset, så er det en herlig motor. Det er som en "miniatyr" av en helt ordentlig skipsdiesel! Den kjente svakheten ved disse motorene, i kommersiell drift er at hvis de måtte gå knallhardt belastet døgnet rundt over lengre tid, så hadde de en tendens til å "gi seg" ved at stagboltene etterhvert mistet festet i veivhuset og dermed kom lekkasjer i overgangene blokk/cylinder/topp. Men da snakker vi om virkelig hardkjør, av den typen som aldri blir aktuelt i en fritidsbåt.Min motor hadde f.eks stått 11 år ombord i en norsk tråler, som bl.a. trålte på kysten av Afrika, men den hadde ikke rukket å få disse problemene..... Men skal man ha slike motorer så er det en fordel å være litt over middels motorinteressert og -kyndig. Det er ikke noe som man stikker innom nærmeste marina for å hente hverken oljefilter, dyser, startluftventiler eller andre "småting". Du må gjerne spørre om hva du måtte ønske når det gjelder den motoren, jeg skal nok kunne svare på det meste. Og hvis spørsmålet skulle være om jeg savner Wichmann, så er svaret JA, JA, JA!!! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ivar Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 her tror jeg du får svar på det meste ang wichmann: http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=6420&cat= Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Artekno Svart 22.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Båten har vært i samme eie i 30 år. Ikke kjørt hardt det jeg vet eller kan tenke meg. Hvordan er timesforbruk på kosefart med en slik motor?? -Jeg fant siden din tidligere i dag på Google. Har lest meg opp litt, men det står ikke mye om de. Omfattende startprosedyre? Med 2-taktsmotor, hvordan smøres den? Er vel ikke olje i dieselen men sumpsmøring av noe slag vel? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Ingar Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Omfattende startprosedyre? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 22.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Båten jeg skal se på har fulldiesel, ikke semi. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Poseidon Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 (redigert) Forbruket henger sammen med hvor mange HK du "tar ut av motoren". Du har hydraulisk reversering og kan gi lettere vingere selv om omdreingstallet er det samme. Da faller belastningen, dvs antallet HK, og forbruket faller tilsvarende.Uten å vite hvilken båt det dreier seg om vil jeg uten videre mene at du kan holde god "kosefart" med å ta ut ca 100 HK og da kan du regne et forbruk på ca 20 liter MGO pr time. Startprosedyren kan kanskje virke omfattende første gangen du ser det, men det blir fort en vane. Kort fortalt blir det slik:1) åpne kjølevannsinntak 2) se fort over motoren at alt virker normalt, dvs ingen lekkasjer, diesel OK, osv. 3) tørne motoren med tørnespettet slik at den kommer i god posisjon for start. (Ofte har man et merke på svinghjulet) 4) jeg har alltid hatt for vane å pumpe smøreolje med håndpumpen før start, dvs gi litt forsmøring før starten 5) sette passe pådrag med "gasshendelen" 6) åpne for startluft 7) et kort rykk i startluftventilen, så vil motoren rotere - og den starter vanligvis på sekundet! 8) pumpe opp igjen startlufttrykket og stenge flasken(e) 9) "Tut og kjør" Mht smøring så har disse motorene et sammensatt system, men du må ikke tenke på 2Takt påhengser og mopeder....Den har olje i bunnpannen og smøreoljepumpen suger derfra. Dette distribueres også rundt i motoren. Smøreoljetrykket brukes forresten også til den vridbare propellen - typisk Wichmann....I tillegg har den et Bauer smøreapparat som du ser på bildet mitt, like under det doble finfilteret. Dette apparatet får vanligvis olje automatisk fra en smøreoljetank og det sørger for bl.a. cylindersmøring. Du finner flere videoer på Youtube fra min gamle POSEIDON, også med start av motoren. Det var noe som NRK laget i sin tid. Bare søk på Poseidon Stavanger så finner du meg med TugPoseidon. Her starter jeg min Wichmann 5DCT ombord i POSEIDON. Lykke til! Redigert 22.August.2013 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jetling Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Her er mitt bidrag til start av min WM 50AB. Til mitt forsvar så er det 0400 på natta, og jeg husker det knapt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 (redigert) Haha Jetling. Den var morosom! Hr Valen og Lie ville vært stolte :-) Når kommer JetlingTV? Redigert 23.August.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Artekno Svart 23.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Jada morsomt med semidiesel, men det har altså ikke noe med mitt spørsmål å gjøre. Nevnte motor er fulldiesel. ? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Folk I Båt Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Som en inne på over her; dette er ikke den mest vellykka modellen til Wichmann. En av problemene med disse var tendensen til å "skyte av" høytrykksrørene til brennstoffventilene. Dette grunnet bruken av rekkepumpe og lange dyserør. Hvorvidt det er et problem på en tresylindring vet jeg ikke. Har forresten noen bøtter av noen kaffekrus med den gamle logoen, samt et gammelt lysskilt for Wichmann serviceverksted. Dessverre et varemerke som nå er en kuriositet. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 23.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Wichmann_motorfabrikk Kjøpt av Wärtsila - ingen dårlig attest! De server Wichmann ennå forstår jeg. Nå aner jeg ikke hvilken årsmodell den jeg skal se på er av. 50-, 60-talls vil jeg vel tro? Det følger med 3/4 ekstra motor i deler ++ også. Man får vel ikke alt i væla for en billig penge i dag uansett, og en 4-takter fra 1982 behøver jo ikke akkurat være noe enklere å skru på, OM det skulle være noe. Jeg er ikke noen motormann, men har da kløyvd en FM 8-12 i molekyler, satt den sammen igjen med en del nye deler, og fått den til å gå som ei kule med en gang. Det er mulig den er rimelig enkel i forhold, men... tendensen til å "skyte av" høytrykksrørene til brennstoffventilene. Dette grunnet bruken av rekkepumpe og lange dyserør. Hvordan arter det seg? "Skyte"?? Det er vel bare én vei ut av dyserøret, og det er gjennom dysa? SÅ lenge det ikke er luft i systemet så skjønner jeg ikke helt hva dette kan dreie seg om. Tilbakeslag i pumpa? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
SveinHa Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Tretthetsbrudd i høytrykksrørene. Problemene blir større ved lengre rør og kan forebygges med god klamring. Her er oppstart av en 1962 modell 4DC: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Artekno Svart 23.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Tretthetsbrudd i høytrykksrørene. Problemene blir større ved lengre rør og kan forebygges med god klamring. OK! De kan vel byttes ut om de er tvilsomme. Så bør det vel uansett monteres et skikkelig automatisk brannslukningsanlegg + varsling til bro, hvis det ikke allerede er det. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Poseidon Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 OK! De kan vel byttes ut om de er tvilsomme. Så bør det vel uansett monteres et skikkelig automatisk brannslukningsanlegg + varsling til bro, hvis det ikke allerede er det. Jeg har aldri hørt at dette skulle være et spesifikt DC-problem og i løpet av mine mange år med 5DCT røk ikke ett eneste rør. Klamringen ombord hos meg var "litt så som så" og jeg innrømmer gjerne at det var noe som burde vært forbedret. Men jeg hadde et par reserverør liggende og utsatte utskiftingen i det lengste - og det ble altså mer enn 15 år . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Folk I Båt Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 (redigert) Du kan se på bildet av din egen motor, og hvordan dyserørene er utformet (pga. at dyserørene skal ha same lengde mellom pumpe og brennstoffventil). Tenk deg så trykkbølgen som går fra pumpeplungeren og ut. Denne trykkbølgen hamrer og hamrer imens den forsøker å rette ut rørene (gå rett fram). Derfor var/er bl.a. DC motorene kjent for dette. Det er en årsak til at produsentene prøver å oppnå kortest og rettest mulige høytrykksrør og at de aller fleste skipsmotorer av litt størrelse har singelpumper montert ved hver sylinder. Har jobbet meg gjennom hele linja fra AC til VX. Wichmann var Wichmann. På godt og vondt. http://no.wikipedia.org/wiki/Wichmann_motorfabrikk Kjøpt av Wärtsila - ingen dårlig attest! Motorfabrikken Wichmann ble kjøpt opp og umiddelbart nedlagt av Wartsilla. Konstruksjonen og navnet inngikk vel I en stiftelse, og jeg husker at Solstad og Eidesvik snakket endel om å videreføre motorproduksjonen. Det ble det aldri noe av. Redigert 23.August.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 (redigert) Tretthetsbrudd i høytrykksrørene. Problemene blir større ved lengre rør og kan forebygges med god klamring. Problemet med DC var nettopp mangelen på skikkelige forankringspunkter for klamring (se bildet over her). Ofte røk rørene innenfor klamringene på grunn av at rørene var klamret til hverandre. På grunn av tenningsrekkefølgen jaget de ulike rørene fram og tilbake med slitasje/sår på rørene som resultat. Når man allerede er igang med å spikke fliser: "Fulldiesel" er en totalt oppkonstruert betegnelse. Enten er det en semidiesel (halvdiesel) eller så er det en diesel. Men det er flott at noen tar vare på, og har interesse for Wichmannmotorer. Ønsker trådstarter lykke til med evt. overtagelse. Redigert 23.August.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 23.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Her er i allefall den aktuelle båten - med motorlyd.... http://www.youtube.com/watch?v=xr0dTXNpxxE Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Jetling Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Tøft!! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Ikke noe å si på den låten nei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Artekno Svart 23.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Noen som slagvolum på disse? Fant bare 75 hk pr cyl med turbo. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Poseidon Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Noen som slagvolum på disse? Fant bare 75 hk pr cyl med turbo. Boring 200mm og slag 300mm, såvidt jeg husker, det skulle vel bli ca 9,5 liter på hver cylinder.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Artekno Svart 23.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Huh! He he!! Bare ca 30 liter slagvolum på tre sylindre da! Je vill itte ha Volvo!!! ? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
ivar Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 (redigert) ja det er noe med 3 sylindre og 340 omdreininger Redigert 23.August.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jetling Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 WM'en jeg hadde (i sylindret AB) hadde ca 320x320mm boring, altså ca 25liter på EN sylinder og marsjturtall på 200-220 Jeg jobber forresten sammen med barnebarnet til han som startet motorverkstedet, Lars Wichmann.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.