Jump to content

Wichmann 2-takts fulldiesel - noe å satse på?

Artekno

Recommended Posts

En ting jeg ikke har funnet særlig mye om er forskjell i forbruk mot en "moderne" 4-takts Volvo feks. Merk. "Moderne" er de jo ikke. Som regel er det 70-, 80-tallsmotorer. Ved normal gange, hvor mye mer diesel bruker en Wichmann enn en rekkesekser?

Vedlikehold ser jeg for meg er enklere med 2-takt, og bare 3 sylindre. Selv om de er like store som vaskebøtter. Ingen ventiler å justere eller brenne. Antakelig et mindre sofistikert drivstofftilførselssystem osv.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Hvor mye mer? Jeg vil nok tro at en slik motor bruker noe mindre enn en hurtigløper fra samme tidsperiode.

Har ikke noen tall å underbygge påstanden med her og nå men datablad på de fleste motorer finnes på nett, f.eks. goldcoastpower.com har en masse...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det er jo interessant! Har jo ellers fått høre at 2-takterne er tørste. Artigkara sier jo "En bøtte diesel - Dunk! En bøtte diesel - Dunk!" He he!!

Båtens toppfart er angitt til 8 knop. I den farten reiser den nok ikke så mye sjø, så en cruisefart på 7 knop uten stor belastning er kanskje mulig?

Man "hører" så mye fra så mange kanter.....
Den aktuelle båten kan sikkert komme opp i 8 knop, lenge før du har fullt pådrag på motoren. Velger du å tusle rundt i 7 knop tar du neppe ut mer enn 50-60 HK fra motoren og da er et forbruk på 12-15 liter pr time det du skal regne med. Da går du med ca 350 rpm på motoren og eksostemperaturene ligger rundt 250 grader og med fritidsbruk har du en motor som kommer til å overleve deg.

Ett er iallefall sikkert: med en slik fritidsbåt er det ikke drivstoffutgiftene som kommer til å bli den største utgiftsposten!

Med vennlig hilsen POSEIDON

2-takt bensinmotorer er vesentlig tørstere enn 4-takt bensin men det er en helt annen teknologi og kan ikke sammenlignes.

En ulempe med 2-takt diesel er at de fleste har spylekompressor som stjeler en del energi men det utgjør ikke den helt store forskjellen. Med turbo oppveies ulempen da turboen bruker gratisenergi til å gjøre spylekompressorens jobb ved litt belastning. Kompressoren trengs bare ved start og lavlast.

Om jeg var i markedet for en slik båt hadde en 3DCT vært et kjempepluss :-)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hva er forskjell på DCT og ACA?

DC er på mange måter en mindre utgave av legendariske ACA - som er min absolutte favorittmotor. (Bokstaven 'T' indikerer Turbo.)

Forskjellen ligger hovedsaklig i størrelsen, dvs boring og slag, men dermed blir også effekten pr cylinder større, ca dobbel.

Vi sier ofte, halvt i spøk at da Caterpillar og GM tok deler av markedet på 60-tallet med sine lette og hurtiggående motorer måtte Wichmann gjøre noe drastisk for å holde på kundene. DC-serien var Wichmann sitt forsøk på å bygge noe lett, men "Wichmann" og "lettbygget" hører liksom ikke til i samme setning :giggle:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Da blir det mc-tur til barteland i ettermiddag for å se på to kuttere, En i Trondheim og en på Hitra. Et lite blow-back er at den med Wichmann dessverre ikke er så veldig innredet likevel. Har sjekket rundt, og selger har det beste renommé i miljøet. Men båten har vært lite brukt de siste par årene grunnet sykdom, og litt misforståelser på telefonen blir det jo gjerne når østlending skal tolke trøndersk... Lasterommet i midten er visstnok urørt, men båt og motor ellers skal være i god teknisk stand. Så en gammel snekker kan vel alltids klare å innrede som han vil når muligheten er der. Denne båten er dog definert som verneverdig, uten at jeg har satt meg inn i hvilke begrensninger og muligheter det gir. Noen som vet?

Båten i Trondheim har en Volvo R6, som de fleste andre slike båter. Men den er i allefall pent innredet fra før og klar til å flytte inn i. Så får vi se hva som skjer.

Prøver samtidig å lokalisere mulige vinterhavner i Oslofjorden. Det er ikke helt lett nå som både Aker Brygge og Oppegård Båtforening stenger vinterhavna for ombygging. Det skal være et skøytemiljø (klubb?) som holder til innerst i Bundefjorden om vinteren. Er det noen her som kjenner disse, eller er en del av det selv? Skulle gjerne kommet i kontakt med de.

Over 100 mil på mc har vært fin tur. Møtte to ærlige og åpne selgere også, men må bare konstatere at ingen av båtene er umiddelbart særlig bovennlige, tross 60 fot og 5 meter bredde. Så fant jeg ut det i hvertfall.

Filmet litt fra oppstart av den herlige Wichmann og skal vel få lagt det ut på YouTube etterhvert!

• 4 år senere...
Artekno skrev On 25.8.2013 at 10.05:

Det er jo interessant! Har jo ellers fått høre at 2-takterne er tørste. Artigkara sier jo "En bøtte diesel - Dunk! En bøtte diesel - Dunk!" He he!!

Båtens toppfart er angitt til 8 knop. I den farten reiser den nok ikke så mye sjø, så en cruisefart på 7 knop uten stor belastning er kanskje mulig?

he he he - "En bøtte diesel - Dunk! En bøtte diesel - Dunk!" den måten har eg ikkje hørt det sagt før, men om eit par motorer har eg hørt det sagt slik "den motoren har ikkje forgasser, der er spyleslange".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...