Hakkannen Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 ..Jeg jobber forresten sammen med barnebarnet til han som startet motorverkstedet, Lars Wichmann.... Het ikke han som startet motorverkstedet Haldor Haldorsen? Bestefaren min jobbet på fabrikken der i over femti år. Husker han fortalte om Haldorsen og sa han var en god mann og sjef Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 24.August.2013 Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 (redigert) Hakkannen har ganske rett I følge det som star I linken, og mange andre steder. http://skipshistorie.net/Skipsmaskineri/AAC610Wichmann/AAC61000000000000Historie.htm Redigert 24.August.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Dahl Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Hvis motoren er i orden og du bare skal ha båten til fritidsbruk, ville jeg ikke bekymret meg. Noen hundre timers gange i året er helt marginalt for enhver motor. De viktigste er å holde motoren over vann.... Vennlig hilsen Kjetil Dahl Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 25.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 En ting jeg ikke har funnet særlig mye om er forskjell i forbruk mot en "moderne" 4-takts Volvo feks. Merk. "Moderne" er de jo ikke. Som regel er det 70-, 80-tallsmotorer. Ved normal gange, hvor mye mer diesel bruker en Wichmann enn en rekkesekser? Vedlikehold ser jeg for meg er enklere med 2-takt, og bare 3 sylindre. Selv om de er like store som vaskebøtter. Ingen ventiler å justere eller brenne. Antakelig et mindre sofistikert drivstofftilførselssystem osv. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
SveinHa Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Hvor mye mer? Jeg vil nok tro at en slik motor bruker noe mindre enn en hurtigløper fra samme tidsperiode. Har ikke noen tall å underbygge påstanden med her og nå men datablad på de fleste motorer finnes på nett, f.eks. goldcoastpower.com har en masse... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Artekno Svart 25.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Det er jo interessant! Har jo ellers fått høre at 2-takterne er tørste. Artigkara sier jo "En bøtte diesel - Dunk! En bøtte diesel - Dunk!" He he!! Båtens toppfart er angitt til 8 knop. I den farten reiser den nok ikke så mye sjø, så en cruisefart på 7 knop uten stor belastning er kanskje mulig? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Poseidon Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Man "hører" så mye fra så mange kanter.....Den aktuelle båten kan sikkert komme opp i 8 knop, lenge før du har fullt pådrag på motoren. Velger du å tusle rundt i 7 knop tar du neppe ut mer enn 50-60 HK fra motoren og da er et forbruk på 12-15 liter pr time det du skal regne med. Da går du med ca 350 rpm på motoren og eksostemperaturene ligger rundt 250 grader og med fritidsbruk har du en motor som kommer til å overleve deg. Ett er iallefall sikkert: med en slik fritidsbåt er det ikke drivstoffutgiftene som kommer til å bli den største utgiftsposten! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SveinHa Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 2-takt bensinmotorer er vesentlig tørstere enn 4-takt bensin men det er en helt annen teknologi og kan ikke sammenlignes. En ulempe med 2-takt diesel er at de fleste har spylekompressor som stjeler en del energi men det utgjør ikke den helt store forskjellen. Med turbo oppveies ulempen da turboen bruker gratisenergi til å gjøre spylekompressorens jobb ved litt belastning. Kompressoren trengs bare ved start og lavlast. Om jeg var i markedet for en slik båt hadde en 3DCT vært et kjempepluss :-) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Poseidon Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Helt enig Svein! Disse motoren har en Roots-blåser som drives av en rem fra svinghjulet. Den remmen skiftet jeg vel et par ganger i løpet av mine 15 år med DCT, en ganske enkel operasjon selv om remmen er litt ukurrant.... Og jeg ville nok velge DCT, eller kanskje ACA, foran en hvilken som helst "lastebilmotor". Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Folk I Båt Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Når Rubben ryker litt blått har den det som best. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 25.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 En liten kuriositet. Min oldefar Oskar Harjo i Skallelv bygde MS Florida sammen med faren og brødrene sine. Den stod ferdig i 1928/29 og hadde en 25 hk Rapp. Oldefar var skipper på den i mange år. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Artekno Svart 25.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Hva er forskjell på DCT og ACA? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Poseidon Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 (redigert) Hva er forskjell på DCT og ACA? DC er på mange måter en mindre utgave av legendariske ACA - som er min absolutte favorittmotor. (Bokstaven 'T' indikerer Turbo.) Forskjellen ligger hovedsaklig i størrelsen, dvs boring og slag, men dermed blir også effekten pr cylinder større, ca dobbel. Vi sier ofte, halvt i spøk at da Caterpillar og GM tok deler av markedet på 60-tallet med sine lette og hurtiggående motorer måtte Wichmann gjøre noe drastisk for å holde på kundene. DC-serien var Wichmann sitt forsøk på å bygge noe lett, men "Wichmann" og "lettbygget" hører liksom ikke til i samme setning Redigert 25.August.2013 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jetling Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Nei det kan du si... min gamle AB var vistnok en lettbygget 50hk på bare 3,5 tonn den galme tungbygde veide visst rundt 6 tonn. Dette er tall jeg fikk av skrotnissen som driver "sundhordaland motormuseum". Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 :thumbsup: ........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hakkannen Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Musikk!!! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Ikke rart at Rappen til Svein danser litt ukontrollert hvis de gutta spiller opp . Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 26.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2013 Da blir det mc-tur til barteland i ettermiddag for å se på to kuttere, En i Trondheim og en på Hitra. Et lite blow-back er at den med Wichmann dessverre ikke er så veldig innredet likevel. Har sjekket rundt, og selger har det beste renommé i miljøet. Men båten har vært lite brukt de siste par årene grunnet sykdom, og litt misforståelser på telefonen blir det jo gjerne når østlending skal tolke trøndersk... Lasterommet i midten er visstnok urørt, men båt og motor ellers skal være i god teknisk stand. Så en gammel snekker kan vel alltids klare å innrede som han vil når muligheten er der. Denne båten er dog definert som verneverdig, uten at jeg har satt meg inn i hvilke begrensninger og muligheter det gir. Noen som vet? Båten i Trondheim har en Volvo R6, som de fleste andre slike båter. Men den er i allefall pent innredet fra før og klar til å flytte inn i. Så får vi se hva som skjer. Prøver samtidig å lokalisere mulige vinterhavner i Oslofjorden. Det er ikke helt lett nå som både Aker Brygge og Oppegård Båtforening stenger vinterhavna for ombygging. Det skal være et skøytemiljø (klubb?) som holder til innerst i Bundefjorden om vinteren. Er det noen her som kjenner disse, eller er en del av det selv? Skulle gjerne kommet i kontakt med de. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Kjetil Dahl Svart 26.August.2013 Link til dette innlegget Svart 26.August.2013 Prøv Espen Havseng hos Maritim Båtforening i Bestumkilen. Tlf 90087660. Vennlig hilsen Kjetil Dahl Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 26.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2013 Will do! Hilsen fra Dombås - på vei til Hitra! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Gunga Din Svart 26.August.2013 Link til dette innlegget Svart 26.August.2013 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Artekno Svart 28.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 Over 100 mil på mc har vært fin tur. Møtte to ærlige og åpne selgere også, men må bare konstatere at ingen av båtene er umiddelbart særlig bovennlige, tross 60 fot og 5 meter bredde. Så fant jeg ut det i hvertfall. Filmet litt fra oppstart av den herlige Wichmann og skal vel få lagt det ut på YouTube etterhvert! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Artekno Svart 29.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 For de som er på Facebook kan den herlige lyden av en 3-sylindret Wichmann på tomgang høres her: https://www.facebook.com/photo.php?v=10151642424610896&set=vb.520070895&type=3&theater Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Dinamo Svart 10.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2018 Artekno skrev On 25.8.2013 at 10.05: Det er jo interessant! Har jo ellers fått høre at 2-takterne er tørste. Artigkara sier jo "En bøtte diesel - Dunk! En bøtte diesel - Dunk!" He he!! Båtens toppfart er angitt til 8 knop. I den farten reiser den nok ikke så mye sjø, så en cruisefart på 7 knop uten stor belastning er kanskje mulig? he he he - "En bøtte diesel - Dunk! En bøtte diesel - Dunk!" den måten har eg ikkje hørt det sagt før, men om eit par motorer har eg hørt det sagt slik "den motoren har ikkje forgasser, der er spyleslange". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.