Jump to content

Evinrude 60hk 88mod, kan jeg spyle vann rett inn i kjølekanalene?


Sturee

Recommended Posts

Lurer på om kjølekanalene i min Evinrude 60hk VRO 3 syl fra 1988 er tette/delvis tette. Har hørt at man aldri må finne på å spyle vann inn uten at motoren går på innenbordsmotorer da det kan komme inn i motoren i eksosmanifolden der vannet går med eksosen ut. Gjelder det denne motoren også`? eller er det bare å spyle? Ser for meg det er enkleste måten å få spylt godt igjennom og testet at vannet strømmer fint igjennom?

 

Grunnen til at jeg vil teste dette er at på tirsdag var jeg ute og kjørte, til motoren gikk varm og kontrollstrålen var damp som kokte ut av motoren.stoppet den med en gang. Startet den 20min senere og lot den gå i 10 sekunder men kom ikke noe kjølevann. regnet med at impelleren var gåen så har nå åpnet opp og sjekket den, men der er alt i orden.

 

Noen som har peiling på dette? :)

Link to post
Share on other sites

Kan være termostaten er gåen siden den ikke kjøler, så ville sjekket denne også.

Det kan brukes systemrens fra maritim til å rense kjølekanalene på motoren med. Systemrensen blandes ut i vann og kjøres gjennom motoren.

http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler_3/systemrens :smiley:

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dysa til kontrollstrålen var det første jeg sjekket. Den var ok, det var impeller også.

 

Er det termostat på den? Hvor sitter denne?

 

Nå er undervannshuset av så kan jeg bare stu inn hageslangen i røret over impellerhuset og spyle igjennom? Eller kan det kommer inn i motoren via eksosen siden den ikke går, som på en innenbordsmotor?

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat staket opp røret til kontrollstrålen selv på min motor, og ble veldig nyskjerrig nå på hvorfor jeg ikke skulle brukt ståltråd, GlennIversen? :worry:

Har selv erfart å skade gammel gummislangen til kontrollstrålen med ståltråd, veldig lett å stikke hull med denne stive ståltråden

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Har en Johnson 3 syl 70 hk VRO fra 1989 som forrige eier sleit med varmgang i, han sa ved kjøp at han hadde byttet impeller og termostat og rengjort kjølekanaler og muligens noe mer slik at alt skulle være som nytt, men den gikk fortsatt varm så jeg kjørte den uten termostat den sesongen jeg brukte båten. Skal se over det igjen selv tenker jeg, så kanskje det kommer gode tips i denne tråden hvis din også blir varm med ny termostat. Termostaten står i bakkant forresten, husker jeg tiltet motoren maks opp midtfjords og tok den ut da motoren begynte å slå seg vrang, alt var i orden igjen da jeg startet opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...