Sturee Startet 22.August.2013 Del på Facebook Startet 22.August.2013 Lurer på om kjølekanalene i min Evinrude 60hk VRO 3 syl fra 1988 er tette/delvis tette. Har hørt at man aldri må finne på å spyle vann inn uten at motoren går på innenbordsmotorer da det kan komme inn i motoren i eksosmanifolden der vannet går med eksosen ut. Gjelder det denne motoren også`? eller er det bare å spyle? Ser for meg det er enkleste måten å få spylt godt igjennom og testet at vannet strømmer fint igjennom? Grunnen til at jeg vil teste dette er at på tirsdag var jeg ute og kjørte, til motoren gikk varm og kontrollstrålen var damp som kokte ut av motoren.stoppet den med en gang. Startet den 20min senere og lot den gå i 10 sekunder men kom ikke noe kjølevann. regnet med at impelleren var gåen så har nå åpnet opp og sjekket den, men der er alt i orden. Noen som har peiling på dette? :) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 (redigert) Kan være termostaten er gåen siden den ikke kjøler, så ville sjekket denne også. Det kan brukes systemrens fra maritim til å rense kjølekanalene på motoren med. Systemrensen blandes ut i vann og kjøres gjennom motoren. http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler_3/systemrens Redigert 23.August.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Har du sjekket impelleren, om denne er defekt.Kan jo også være bare at slangen for kontrollstrålen er tett pga avleiring, bruk da ett sugerør eller en tynn piperenser IKKE ståltråd, så kan du "stake opp" slangen/røret til kontrollstålen Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Hokky Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Jeg har akkurat staket opp røret til kontrollstrålen selv på min motor, og ble veldig nyskjerrig nå på hvorfor jeg ikke skulle brukt ståltråd, GlennIversen? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Sturee Svart 23.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2013 Dysa til kontrollstrålen var det første jeg sjekket. Den var ok, det var impeller også. Er det termostat på den? Hvor sitter denne? Nå er undervannshuset av så kan jeg bare stu inn hageslangen i røret over impellerhuset og spyle igjennom? Eller kan det kommer inn i motoren via eksosen siden den ikke går, som på en innenbordsmotor? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Jeg har akkurat staket opp røret til kontrollstrålen selv på min motor, og ble veldig nyskjerrig nå på hvorfor jeg ikke skulle brukt ståltråd, GlennIversen? Har selv erfart å skade gammel gummislangen til kontrollstrålen med ståltråd, veldig lett å stikke hull med denne stive ståltråden Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Bernt Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Vist motoren har gått varm er termostaten nesten helt sikkert ødelagt , på disse motorene åpner termostaten så mye att de går i stykker ved varm gang . Skjelven kanalene på omc gror i gjen men humminbird mellom stamme og motor hender blir litt trang . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 23.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2013 Tar ut termostaten og sjekker den nå. Humminbird? hva er det? og evt hvordan kan jeg få åpnet denne igjen hvis den tetter? Tusentakk for gode svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 23.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2013 Ganske sikker på at termostaten var problemet. fikk tak i ny hos stranna maritime i tvedestrand, kjempegod service der! Så nå skal alt monteres igjen og testes :) Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Har en Johnson 3 syl 70 hk VRO fra 1989 som forrige eier sleit med varmgang i, han sa ved kjøp at han hadde byttet impeller og termostat og rengjort kjølekanaler og muligens noe mer slik at alt skulle være som nytt, men den gikk fortsatt varm så jeg kjørte den uten termostat den sesongen jeg brukte båten. Skal se over det igjen selv tenker jeg, så kanskje det kommer gode tips i denne tråden hvis din også blir varm med ny termostat. Termostaten står i bakkant forresten, husker jeg tiltet motoren maks opp midtfjords og tok den ut da motoren begynte å slå seg vrang, alt var i orden igjen da jeg startet opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Har selv erfart å skade gammel gummislangen til kontrollstrålen med ståltråd, veldig lett å stikke hull med denne stive ståltråden Ah! Da så. Brukte en myk ståltråd jeg så det gikk nok bra. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.