Jump to content

Hva betyr disse data som står på propellen min?


Leon KAD502

Recommended Posts

På min propell står dette stemplet inn:

 

20 L 18. Hva betyr disse data?

Altså, hva betyr 20, hva betyr L, hva betyr 18?

 

Det står også et lengre nummer: 30057. Er dette delenummeret på propellen

 

Det står også "Federal Van" eller noelignende. Er dette en produsent av propeller?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Ok. så da er det en fireblada 20 toms propell som er venstregåendemed 18 toms stigning. Motoren min er en 80 hesters ford/sabb, girkasse utveksling vet jeg ikke. Båten er en skarpnes 30 på mellom 4 og 4,5 tonn. Jeg sjekket ut i dag om hvor mye båten gjorde maks på fullgass, og på hvilket turtall. Den gikk ikke høyere enn 2800 omdr. farten lå da på 9,33 til 9,72 knop- Dette ble målt med GPS app til Samsung Galaxy Note 10:1 4G. Vet ikke hvor nøyaktig hvor nøyaktig disse appene er, men de gir vel hvertfall en ca pekepinn om hvor fort det går. Så er det noen som kan fortelle meg hvor nøyaktige disse GPS målingene er på galaxy nettbrettene? Er det noen som har en GPS app som er å anbefalle? For det meste bruker jeg GPS Data appen. Bruker den fordi den oppgir hastigheten med to desimaler. Imidlertid virker det som den viser hastigheten i steg på 3 og tre knop. Så jeg kunne være intressert i en app som viser hastigheten i knop løpende ettersom hastigheten forandrer seg opp eller ned.

 

Er denne hastigheten jeg sjekket ut i dag aksetabel i forhold til turtall. Det var rolig fjord og hverken med eller motvind. Mao. helt vindstille.

 

¨å jeg håper det er noen som kan oppdatere meg litt som og svare på mine spørsmål.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...