Jump to content

VHF ANTENNE PROBLEM.


Sabeltann

Recommended Posts

Hei,

 

Har nå endelig kommet ut av vinterdvalen.. monterte inn min nye VHF her om dagen.

Alt er nytt både VHF, kabel, og antenne.

 

Har idag hatt VHF`en på en time fra 1150 til 1250.

Helt dødt i eteren. Hadde et par "blaff" av etter eller annet på kanal 9(ferje kanalen i rogaland)

 

Har målt antenne kabel mellom skjerm og senterleder. Her var det uendelig motstand.

Kabel inn til Vhf: her er kabel loddet til kontakten som en skrur fast til vhf. Kabel opp i antennen: her trer en på en o ring i gummi samt en mutter inn på kabel. Stikker kabel inn i antenne "boks" og så monterer man mutter..

 

Er det bare det at jeg ligger inn under land som gjør at det er dødt i høytaler eller kan dette tyde på at det er noe galt med anlegget?

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej Sabeltann!

 

Det kan oxo vara så enkelt som att din antenn sitter lågt/lavt!

 

Man snakker om 'optisk' sikt mellan sendande o mottagande antenn!

 

ligger du jämte en segelbåt med sin Antenn i masttoppen og ni båda har på VHFn så kan

det vara ett förfärligt 'kacklande' från segelbåtens VHF medans din er helt 'död'!

 

det betyder ikke att det er noe feil på din!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gjør som John_kr sier . Kall opp kystradion og spør om du kan få en raport på hvordan han hører deg .Da burde du få en pekepinn på hvordan den funker ......

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Var utpå selv i dag. Når jeg går i Byfjorden har jeg VHFen på dobbelvakt mellom kanal 16 og arbeidskanal 20. Ikke alltid den helt store trafikken, men trafikk er det minst en gang i timen. Skal du være helt sikker på å høre noe, skal du lytte på Kvitsøy trafikksentral, kanal 18. Som foreslått, kall opp Rogaland radio på kanal 20, så får du svar om de hører deg.

 

Dersom du ser meg i havna kan vi jo alltids ta en test, men da må du gi meg et hint. Slår om regel ikke på VHFen uten at jeg går utpå.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke stillt in "squelch'en" så høyt at du ikke får inn annet enn de akkurat sterkeste signalene?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke stillt in "squelch'en" så høyt at du ikke får inn annet enn de akkurat sterkeste signalene?

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva mener du med det Lars? Skal ikke squelch'en stilles så høyt som mulig da, uten at den begynner å støye?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med det Lars? Skal ikke squelch'en stilles så høyt som mulig da, uten at den begynner å støye?

Ordkløveri! :smash: Når jeg stiller volumet på radioen "høyt", dreier jeg volumkontrollen med klokken til max. Når jeg gjør det samme med squelch'en på VHF'en dreper jeg alt bortsett fra de ALLER sterkeste stajonene. Men OK da, kanskje han har stilt inn squelch'en "feil"? :confused:

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei alle, og takk for svar.

 

Squelsh er korrekt stilt! Men bra tenkt!

Har ikke villet kalle en masse i tilfelle det er antenne feil og jeg skulle ødelegge sender el.l

Men nå har jeg en jobb i morgen!

 

Tror gjerne jeg tar deg på ordet en dag Arnstein!

 

 

:smiley: god helg!

Link to post
Share on other sites

:cool:

Da virker VHF`en!!

 

Det som var galt var kobling mellom antenne og kabel. Fulgte bruksanvisning, men det der ikke stod noe om, var at en måte vri kabel inn (var innvendige gjenger som isolasjonen til senterleder måtte vris mot slik at kabel kom tilstrekkelig langt inn!

 

Vips og det var masse mennesker som pratet inne i Simraden min!!

 

Eller er Trass nå tryggt plasser på moder jord! Klar for spyling/ nytt bunnstoff/andode skift/ boning av skrog! Gleder meg!!!

 

Takkk for gode svar!

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...